Gå til innhold

Regjeringen: Poseavgift byttes mot dyrere strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg at strømforbruk er korrelert med inntekt i større grad enn poseforbruk er. Så for den sosiale utjevningen vil det være positivt. Jeg vet ikke om avgiften på strøm vil være mer hensiktsmessig med tanke på klimaeffekter, men skal vi tro mye av kritikken mot poseavgiften, er den nok neppe verre.

Lenke til kommentar

Politikere burde beskattes langt hardere enn resten.

Her er du på villspor! Politikerne gir det meste av det de tjener til gode formål. Det er derfor de fleste politikerne går kledd i klær fra loppemarked og bor i små. nedslitte leiligheter, når de ikke rett og slett bor i telt. Jeg vet ikke om en eneste politiker som ikke gir bort minst halvparten av lønna si til organisasjoner som Redd barna og Leger uten grenser. Dette er folk som ofrer seg for fellesskapet uten tanke på seg selv eller egen familie. Skal disse oppofrende menneskene skattes hardere? Nei, de beste blant oss fortjener nesegrus respekt for sin altruistiske levemåte hvor de ubetinget setter allmennytten over egennytten. 

 

Dersom plastposer virkelig bidrar til å ødelegge kloden, altså være årsak til et slags multi- eller pan-etnisk folkemord, burde plastposene totalforbys. Kjøp og salg av plastposer burde komme inn under lovbestemmelser om folkemord. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

EFTA, EØS, Schengen er avtaler som koster mer en EU, rundt 6 milliarder. 

asylsøkere flere millioner. Så istedet for å kutte disse, melde oss ut av disse udemokratiske signerte avtaler fra personer som ikke har folket med seg, så velger de å øke skatten. Galskap. 

 

Så vidt jeg vet har ikke plastposene mine gjort skade for miljøet, de ligger trygt i boden ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

 

Politikere burde beskattes langt hardere enn resten.

Her er du på villspor! Politikerne gir det meste av det de tjener til gode formål. Det er derfor de fleste politikerne går kledd i klær fra loppemarked og bor i små. nedslitte leiligheter, når de ikke rett og slett bor i telt. Jeg vet ikke om en eneste politiker som ikke gir bort minst halvparten av lønna si til organisasjoner som Redd barna og Leger uten grenser. Dette er folk som ofrer seg for fellesskapet uten tanke på seg selv eller egen familie. Skal disse oppofrende menneskene skattes hardere? Nei, de beste blant oss fortjener nesegrus respekt for sin altruistiske levemåte hvor de ubetinget setter allmennytten over egennytten. 

 

Dersom plastposer virkelig bidrar til å ødelegge kloden, altså være årsak til et slags multi- eller pan-etnisk folkemord, burde plastposene totalforbys. Kjøp og salg av plastposer burde komme inn under lovbestemmelser om folkemord. 

 

Har du link til påstanden din? Uansett om de donerer bort mesteparten av sin lønn til gode formål så betyr ikke det at de ikke skal skattelegges, de får lønn i millionklassen.

Lenke til kommentar

Har du link til påstanden din? Uansett om de donerer bort mesteparten av sin lønn til gode formål så betyr ikke det at de ikke skal skattelegges, de får lønn i millionklassen.

 

Nei, jeg forsøkte å være ironisk. Det er vel åpenbart for alle som vil se, at politikerne karrer til seg alt de makter og er blant de største miljøsynderne i samfunnet. Folk vil ha det slik at en eller annen grunn. Folk blir mistenksomme og engstelige dersom en politiker sier noe som er viktig og sant. Det bryter med tradisjonen for ullent tåkeprat og vikarierende argumenter. Støre er tatt i løgn mange ganger, men blir nok vår neste statsminister. 

Lenke til kommentar

Poseavgiften var et idiotisk forslag fra Venstre. Økningen i elavgiften er nesten like dumt. Altså litt "bedre".

 

Poseavgiften ville neppe hatt miljøeffekt fordi folk må ha søppelposer uansett og de ville blitt skaffet på andre måter. Økt strømavgift har man ikke mulighet til å harryhandle så det blir mer rettferdig for de som bor nært og langt unna grensene, men folk vil ikke bruke noe mindre strøm av den grunn. Folk bruker den strømmen de må. Folk energieffektiviserer fra tid til annen, helt uten å tenke på om elavgiften er 0,5 øre høyere eller lavere.

 

Begge deler er rene statlige melkekuer. Det er en skam for miljøbevisste at regjeringen skyver dem foran seg som alibi for å melke forbrukerne mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et halvt øre er bare en vits. Legg på avgifta såpass at vi får normal pris på strømmen! Med det mener jeg en slags gjennomsnitt av strømprisene i Vest-Europa. Kanskje Ola da vil lære seg å spare på strømmen, det har våre naboer i Europa gjort i alle år.

Og hvor mye blir strømkostnaden, sammenlignet, når man tar med "nettleien" som koster *mer* enn strømmen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har regjeringen bestemt seg for å bytte ut poseavgiften mot dyrere strøm. Tanken var at regjeringen ville tjene inn 2 mrd på å øke poseavgiten. Istedet vil de heller å strømavgiften (el-avgiften med 0.5 øre) melder VG.

 

Hva tenker dere om dette?

Selv om det er småpenger det er snakk om er var det egentlig unødvendig å øke elavgiften, pengene kunne de ha funnet ved å se på utgiftssiden i Statsbudsjettet :)

Lenke til kommentar

 

 


Et halvt øre er bare en vits. Legg på avgifta såpass at vi får normal pris på strømmen! Med det mener jeg en slags gjennomsnitt av strømprisene i Vest-Europa. Kanskje Ola da vil lære seg å spare på strømmen, det har våre naboer i Europa gjort i alle år.

Hvorfor skal vi spare så voldsomt på den rene fornybare vannkrafta? Vi har allerede kraftoverskudd de fleste årene og får antagelig bare ennå større overskudd de nærmeste tiårene. Det er bare dumt å dumpe all den verdifulle fornybare energien rett i sjøen. Vi har hverken eksportkapasitet eller industriell kapasitet for å ta unna overskuddet.
 
Lave kraftpriser er en av fordelene ved å bo i Norge. Både for privatøkonomien (så vi kan bruke mer på andre ting) og for konkurransekraften til næringslivet. Det er baklengs klimapolitikk å oppfordre til at kraftkrevende industri flytter produksjonen til kullkraftdrevne land og oppfordre private til å fyre mer med olje, parafin, gass etc.
 
Norge er et kaldt land store deler av året. Det trengs oppvarming. Fornybar vannkraft har den fantastiske egenskapen at mange steder i Norge kan varmeutbyttet dobles, triples eller mer, hvis man forer denne kraften inn i en varmepumpe. Den fordelen mister man helt med andre varmekilder. Så hvis flere fyrer med olje vil man ikke bare gå over fra klimavennlig til CO2-produserende oppvarming, men også øke energibehovet.
 
Norge bør tvert i mot sette inn tiltak for å bruke overskuddet mer produktivt. Nemlig til bedre konkurranseevne for norsk næringsliv gjennom økt tilrettelegging for kraftkrevende eksportindustri.
 
Et lite eksempel: Aluminiumsverket på Karmøy vil produsere ca 265 000 tonn aluminium i året etter oppgraderingen, der nesten alt går til eksport. Det betyr at bare dette ene smelteverket eksporterer halvparten så mye energi som alle utenlandskablene gjør til sammen. Elkrafteksporten er veldig variabel og ofte begrenset av kapasitet (MW), det er ikke aluminiumseksporten. Aluminiumsbehovet er veldig stabilt, mens etterspørselen etter elkraft er veldig variabel.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poseavgiften var et idiotisk forslag fra Venstre. Økningen i elavgiften er nesten like dumt. Altså litt "bedre".

 

Poseavgiften ville neppe hatt miljøeffekt fordi folk må ha søppelposer uansett og de ville blitt skaffet på andre måter. Økt strømavgift har man ikke mulighet til å harryhandle så det blir mer rettferdig for de som bor nært og langt unna grensene, men folk vil ikke bruke noe mindre strøm av den grunn. Folk bruker den strømmen de må. Folk energieffektiviserer fra tid til annen, helt uten å tenke på om elavgiften er 0,5 øre høyere eller lavere.

 

Begge deler er rene statlige melkekuer. Det er en skam for miljøbevisste at regjeringen skyver dem foran seg som alibi for å melke forbrukerne mer.

Jeg kan ikke snakke for folk, men jeg bruker i alle fall mye mer strøm enn jeg må. Hadde strøm vært vesentlig dyrere kunne jeg kuttet forbruket en god del, og om prisen synker veldig vil jeg ikke nøle lenge med å skru på varmekablene på badet.

Lenke til kommentar

Vil 0,5 øre/kWh utgjøre noen forskjell for deg Sheasy? Eller en tidobling til 5 øre? Jeg tror vi må opp i en hundredobling før vi får en nevneverdig forskjell i forbruksmønster og tiltak mot energibruk. Samtidig vil det skade konkurranseevnen til næringslivet som koster samfunnet x antall jobber, og føre til en del usosiale effekter som at de som leier bolig (og dermed ikke kan endre nevneverdig på energibruken) og får det vanskeligere. Det vil også gå ut over alle som ikke har råd til å bygge nytt, men bor i eldre boliger. De bedre stilte får det ennå bedre, mens de vanskelig stilte får det vanskeligere.

 

En annen ting er at bekjempelsen av elforbruk bygger på en antagelse om at det er noe grunnleggende galt i å bruke ren fornybar energi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...