Gå til innhold

Migrering av SBS 2011 til VMware


Anbefalte innlegg

Har et lite "problem" her.

Har en Small Business Server 2011, som før eller siden tar kvelden. Jeg har prøvd å migrere denne over til en vmware, men uten veldig hell. Jeg har et AD med en del brukere, og exchange server 2010(mailserver).
Tegninga/bildet er en tegning på hvordan systemet er satt opp nå. Jeg har 3 Server 2008 R2 som synkroniserer AD og exchange opp mot SBS 2011 servern. Problemet er at når SBS 2011 servern tar kvelden, eller blir slått av- så får ikke noen av serverne "kontakt" med AD... Selv om de kjører som "additional domain controllers"....
Noen som har noen forslag her?
Jeg har i hovedsak 2 valg
1. Prøve å konvertere SBS 2011 servern over til Vmware/Hyper-V
2. Slette hele AD- for å sette opp en ny AD server, og miste alle brukerne og all mail..

post-358242-0-02346700-1431333390_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er for lenge siden jeg holdt på i Windows-verden til at jeg husker oppskriften, men dette skal det være kurant å fikse. Regner med det var SBS-en som var den som "startet" dette domenet. Du må gjøre "ettellerannet" for å flytte den rollen til en av de andre, deretter kan du slå av SBS-serveren. At den fremdeles er oppe å går er såvidt jeg husker bare en fordel, men ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Det er for lenge siden jeg holdt på i Windows-verden til at jeg husker oppskriften, men dette skal det være kurant å fikse. Regner med det var SBS-en som var den som "startet" dette domenet. Du må gjøre "ettellerannet" for å flytte den rollen til en av de andre, deretter kan du slå av SBS-serveren. At den fremdeles er oppe å går er såvidt jeg husker bare en fordel, men ikke nødvendig.

Okay. :)

Lenke til kommentar

Du må flytte FSMO, Schema master osv, men er usikker på om du får lov å overføre dette fra en SBS-server. - "Betingelsene" for å kjøre SBS er vel at denne må være hoved-DC og at det kun kan finnes en lik i domenet? - Litt usikker på om dette fortsatt gjelder, men noe å ha i bakhodet iallefall.

 

Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare virtualisert SBS 2011-serveren hvis du ikke får det til med en gang?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du må flytte FSMO, Schema master osv, men er usikker på om du får lov å overføre dette fra en SBS-server. - "Betingelsene" for å kjøre SBS er vel at denne må være hoved-DC og at det kun kan finnes en lik i domenet? - Litt usikker på om dette fortsatt gjelder, men noe å ha i bakhodet iallefall.

 

Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare virtualisert SBS 2011-serveren hvis du ikke får det til med en gang?

Hei.

Jeg har migrert flere 08/11 SBS over til std 2012 servere. Det er ikke noen forskjell fra en vanlig migrering. Husk å avinstallere exchange hvis du ikke skal ha dette lokalt på ny server. 

Du får en 1-3 ukers periode hvor sbs kan stå uten pdc. Etter dette mener jeg å huske at den begynner å skru seg av. 

Lenke til kommentar

 

Du må flytte FSMO, Schema master osv, men er usikker på om du får lov å overføre dette fra en SBS-server. - "Betingelsene" for å kjøre SBS er vel at denne må være hoved-DC og at det kun kan finnes en lik i domenet? - Litt usikker på om dette fortsatt gjelder, men noe å ha i bakhodet iallefall.

 

Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare virtualisert SBS 2011-serveren hvis du ikke får det til med en gang?

Hei.

Jeg har migrert flere 08/11 SBS over til std 2012 servere. Det er ikke noen forskjell fra en vanlig migrering. Husk å avinstallere exchange hvis du ikke skal ha dette lokalt på ny server. 

Du får en 1-3 ukers periode hvor sbs kan stå uten pdc. Etter dette mener jeg å huske at den begynner å skru seg av. 

 

Takk for svar. Brukte et verktøy som het noe slik som "Disk2Vhd"- som tar en blåkopi av HDD`en og konverterer det til en VHD fil, som kan brukes på en Hyper-v server. Fungerer optimalt per nå! :)

Lenke til kommentar

 

 

Du må flytte FSMO, Schema master osv, men er usikker på om du får lov å overføre dette fra en SBS-server. - "Betingelsene" for å kjøre SBS er vel at denne må være hoved-DC og at det kun kan finnes en lik i domenet? - Litt usikker på om dette fortsatt gjelder, men noe å ha i bakhodet iallefall.

 

Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare virtualisert SBS 2011-serveren hvis du ikke får det til med en gang?

Hei.

Jeg har migrert flere 08/11 SBS over til std 2012 servere. Det er ikke noen forskjell fra en vanlig migrering. Husk å avinstallere exchange hvis du ikke skal ha dette lokalt på ny server. 

Du får en 1-3 ukers periode hvor sbs kan stå uten pdc. Etter dette mener jeg å huske at den begynner å skru seg av. 

 

Takk for svar. Brukte et verktøy som het noe slik som "Disk2Vhd"- som tar en blåkopi av HDD`en og konverterer det til en VHD fil, som kan brukes på en Hyper-v server. Fungerer optimalt per nå! :)

 

Ja, det pleier å fungere :) Jeg leste kanskje ikke trådet godt nok før jeg svarte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...