Gå til innhold

Kjøre Lillehammer - Tromsø


Pilkern

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Om et par dager skal jeg kjøre Lillehammer - Tromsø. Jeg har googlet litt å ser at de aller fleste sier at det går mye kjappere å legge ruten innom Sverige og Finland før man kommer inn i Norge igjen.

 

Men jeg finner ikke noe informasjon om hvor mye tid man faktisk sparer.

 

I tillegg viser alle karttjenester jeg har sjekket ut at både kjørestrekning og kjøretid er kortest om man kjører gjennom Norge. Er det noen som kan forklare dette for meg? Er det noe jeg har oversett, eller er det faktisk best å kjøre gjennom Norge?

 

(Ser nå at spørsmålet kanskje passer bedre inn i Fritid - Ferie og reise, beklager det)

Endret av Pilkern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sjekket bare google maps og der står det helt som du sier at det er kortest og raskest å kjøre i Norge. Kartet forutsetter riktignok at du treffer helt perfekt på ferga Bognes-Skarberget.

 

Plotter jeg inn Oslo-Tromsø så går det kjappere via Sverige, selv om det er litt lengre. Det er mulig folk husker Oslo-Tromsø og antar det samme gjelder Lillehammer-Tromsø.

 

Siden jeg har kjørt litt på disse strekningene for noen år siden så mener jeg helt klart at motorveien E4 ved svenskekysten helt klart er den kjøremessig fineste og enkleste. Innlandsvegen E45 var det mye vegarbeid på de gangene jeg har kjørt der og tidvis veldig kjedelig utsikt med granskog tett i tett. E6 er vegteknisk dårlig, men har den fineste og mest varierte utsikten etter min mening.

 

Tenker du drivstofføkonomisk tipper jeg E45 kommer best ut siden den er veldig flat og har lange strekninger uten kryss og andre stopp. E4 har høyere hastighet og er litt lengre og gir nok derfor litt høyere forbruk. E6 kommer nok dårligst ut på forbruk og har i tillegg litt høyere drivstoffpriser.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom deg inn i Sverige så fort som mulig, kjør innlandsveien til Karesuando, så til Kilpisjærvi og derfra til Tromsø. Det er den kjappeste veien selv om det matematisk er kjappere i Norge. Den ferga skal som sagt klaffe, og veiene nå om våren her nord.... Vel... :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter de som mener at det å kjøre Sverige går betydelig fortere. Særlig på innlandsveien kan du holde relativt god hastighet, uten fare for andre enn deg selv. Veien har også blitt betydelig bedre de siste årene.  

 

Det er nemlig ankerpunktet med å kjøre i Norge, ofte blir du liggende bak en lastebil eller lignende og blir liggende til dels på eller under fartsgrensen. 

 

E4 har betydelig bedre teknisk standard enn E45. E45 går nok noen timer kjappere, men er dog dørganes kjedelig, som nevnt av Simen1. Husk at ett betydelig strekke av E4 er av typen 2+1. 

 

Jeg tipper du bruker 19-20timer på E4, 17-18 timer på E45. E6 i norge skal jeg ikke tippe noe tid på, har aldri kjørt lengre opp en Mosjøen.

 

Kjørte både E4 og E45 senest i fjor sommer.

Lenke til kommentar

Støtter meg på de andre her. Selv om kanskje E6 er raskest i teorien er det mye treg trafikk der og dårlig med forbikjøringsmuligheter. Dette gjør at det kommer til å gå tregere.

 

I tillegg er det den fergen.. Satser du på sistefergen å ikke rekker den blir det en kald natt i bilen.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Hos meg gidder ikke google maps liste opp noen ren norsk rute en gang.

 

Det er nok fordi jeg forsøker å unngå både bompenger og ferger.

 

Aksepterer jeg begge deler sier den 21:43 og 1482km gjennom Norge.

Gjennom Sverige sier den 22:31 og 1685km.

 

Jeg hadde valgt Sverige, i praksis tar det nok noe kortere tid enn å kjøre Norge hele veien..

Lenke til kommentar

Skal du kjøre Norge så må du vel ta byggelån først, så du har til statens ransportaler. (bomstasjoner)

Bommane i Trondheim kan du vel framleis unngå ved å køyre om Røros og nord til Stjørdal. Andre bommar finst vel ikkje frå Lillehammer til Tromsø?

Men ferja over Tysfjorden kjem du ikkje unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skal du kjøre Norge så må du vel ta byggelån først, så du har til statens ransportaler. (bomstasjoner)

Bommane i Trondheim kan du vel framleis unngå ved å køyre om Røros og nord til Stjørdal. Andre bommar finst vel ikkje frå Lillehammer til Tromsø?

Men ferja over Tysfjorden kjem du ikkje unna.

Kommer bompenger på E6/E10 mellom Narvik og Bjerkvik i juli. Men pr i dag er det vel ingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...