Gå til innhold

Stillegående strømforsyning


Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte meg ny hjemme-PC i april (fra komplett) var det med stolthet og forventning jeg pakket den opp. Jeg gledet meg til å se den, men kanskje enda mer til å høre den!

 

Jeg hadde nemlig fått nok av viftestøy fra mine foregående PC-lappverk (har 3 gamle PC'er på rommet hjemme), og hadde dette i bakhodet da jeg bestilte komponentene.

 

Jeg var henrykt over å få tak i et grafikkort uten vifte, og kjøpte gladelig et

Sapphire Radeon 9700 Pro Ultimate Edition. :love: (DEN sved på pungen....)

 

Til prosessorvifte valgte jeg en Cooler Master Silent Heatpipe (komplett fører den ikke lenger...), og den er virkelig stille.

 

Skuffelsen var derimot stor da jeg fyrte den opp for første gang! Dumme meg hadde ikke tenkt på strømforsyningen, som er standard Chieftek PSU, som følger med mitt elegante Silver Dragon midi tower.

 

Den STØYER! :gretten:

 

Nå vet jeg at Microplex har stillegående strømforsyninger av høy kvalitet, men begge de jeg har sett koster 2000! Må jeg virkelig så høyt i pris for å få noe som er stille?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et greit tips er jo å bytte ut vifta i PSUet med f.eks. en Papst. Selv har gjort noe liknende, jeg tok ut vifta som stod i PSUet, satte i en Papst, og strakk en lampettledning fra den frem til en viftekontroller jeg har foran i kabinettet. Sammen med en Silent Twin og harddisker som henger i gummibånd er det rimelig stille! :)

Lenke til kommentar

Kan bare poste en erfaring her. Prøvde selv å få en fullstendig stillegående PC, og betalte endel for stille vifter. Strømforsyninga mi, Enermax Whisper, kosta vel 670,- hvis jeg ikke husker helt feil. Den ble jeg fortalt at var noe av det stilleste på markedet da.

 

Vel, den er det når man skrur den på. Da er hele PC'en totalt lydløs. Men deretter øker støyen langsomt. Etter noen timer i bruk er den, om ikke akkurat noen flyplass (som min gamle), så iallfall godt hørbar. På nivå med... tja...en hårføner i leiligheten over meg? En gammel hårføner, og det er lytt her?

Lenke til kommentar
Lignende spørsmål har vært stilt en rekke ganger på fourmet...

 

Men hvis du først skal kjøpe ny PSU, så kan du jo kjøpe en som er god og stillegående med en 12cm vifte:

 

- Fortron/Source 300 W m/AOpen navn fra PSData til kr 415,-

- Fortron/Source 300W fra microplex.no til kr 495,-

 

Både PSData og Microplex har dyrere varianter som leverer mer effekt.

Som du ser av antall inlegg er jeg ganske ny i forumet.

Fant ikke noen liknende innlegg blant de 100 siste i denne topic.

 

Ellers tusen takk for svar, skal sjekke ut disse to. Kanskje microplex kan fortelle hvor stille de er i forhold til det jeg har. (Er KRESEN!)

Lenke til kommentar
Som du ser av antall inlegg er jeg ganske ny i forumet.

Fant ikke noen liknende innlegg blant de 100 siste i denne topic.

 

Ellers tusen takk for svar, skal sjekke ut disse to. Kanskje microplex kan fortelle hvor stille de er i forhold til det jeg har. (Er KRESEN!)

Under søk til høyre kan du finne alle tråder som har f.eks. ordet "strømforsyning" i enten et innlegg eller et topic. Prøv det, så finner du sikkert mange. :nice:

 

Jeg har testet den andre ikke-"liggende-120mm-vifte"-Fortron/Source strømforsyningen deres, og den bråka noe helt for j*vlig. Kan ikke finne link til den (ser ikke ut til at den selges mer...), men mener den lata som om den skulle være stillegående. Det var den ikke. Jeg har også hørt flere andre (kresne) forumbrukere (både her og andre steder) si at den 120mm psu'en er mer stillegående enn andre "silent" og "whisper" strømforsyninger...

 

Og angående det å være kresen. Jeg synes 12dB Papst vifta mi er bråkete... *grin* Trust me on this, den strømforsyninga er bra. :nice:

Lenke til kommentar
Under søk til høyre kan du finne alle tråder som har f.eks. ordet "strømforsyning" i enten et innlegg eller et topic. Prøv det, så finner du sikkert mange. :nice:

Takk for tipset. Skal gjøre neste gang jeg lurer... :-)

 

Ellers takk for ærlig og godt svar. Noen som har lyst til å kjøpe en pent brukt Chieftek PSU? :nice:

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til deg.

Kommer det en ledning ut fra PSU spm du har koblet på hovedkortet ditt?

 

Det gjorde det på en 300 Watt Chieftec PSU som jeg hjalp en kompis med.

Den PSU'en har innebugd noisekiller, men når den ledningen var koblet på hovedkortet, så gikk den på macx hele tiden. Uansett.

Hvis man koblet den av, så gikk viften, men på et utrolig lavt tempo, som gjorde at den ble _veldig_ stille.

 

Jeg åpnet PSU'en (Har fagbrev elektronikk), og det så ut som rød/sort fra viften gikk til noisekiller, som igjen fikk +12V og 0V fra PSU'en.

Det gikk en gul/sort også fra viften, og hadde en molex kontakt på.

Det var den som ga viften konstant +12V, og førte til max RPM hele tiden.

Hvorfor det er gjort slik, aner jeg ikke, men det er nå en gang slik.

 

Altså:

Med den pluggen på gul/sort koblet på hovedkort = max rpm, og masse støy.

Med puggen av, så får viften driftsspenning fra noisekiller i PSU = lav rpm, og lite støy.

 

Sjekk dette, kanskje det er samme hos deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...