Gå til innhold

[Løst] Samsung NX300 Pixler i MF modus


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er en amatør som lurer på et par spørsmål angående NX300. 

Når jeg bruker dette i Manuell modus, og velger Manuell Fokus oppstår det et litt merkelig sak på skjermen. Det nærmere jeg kommer til å få bildet i fokus det flere hvite "pixler" kommer på de lyse områdene på skjermen / bildet. Objektivet er et Samsung 20-55, jeg har testet samme objektivet på et NX1000 kamera uten at dette er tilfelle, har også prøvd samme objektivet fra et annet kamera på NX300, det er samme resultat angående "pixler" i bildet. Når jeg overfører bildet til pc så ser du ikke noe til disse "pixlene". 

Leverte så kameraet tilbake til butikk. Fikk det tilbake med beskjed om at dette ikke var feil, men noe som skulle si ifra om at det ble brukt feil innstilling iforhold til lysforholdene og innstillingene på kameraet. 

 

Mitt spørsmål er om dette faktisk stemmer? At kameraet "sier ifra" ved å lage masse "pixler" på opplyste eller blanke overflater. Dette gjelder kun blanke overflater og ikke overflater som ikke gjengir lys så bra.

 

Mvh

 

Den skeptiske amatør :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette innstillingen slik at kameraer gir beskjed at du har over/undereksponert bildet, da får du de områdene i en annen farge. Om det er tilfelle på ditt kamera vet jeg ikke.

Hei

Jeg finner ikke denne innstillingen på dette kameraet. Så jeg tror ikke det er slik, skal ikke utelukke at jeg har oversett det, men har sett gjennom noen ganger. Dette er pixler som er hvite.

Lenke til kommentar

Hvis du har norsk menyspråk kan du trykke på meny-knappen og bla nedover med ISO-knappen til du kommer til "Fokusfremheving".

Trykker du på OK så kommer du til en ny meny der du kan skru den av/høy/normal/lav, eller skifte farge (hvit/rød/grønn) på pikslene som markerer hva som er i fokus når du har slått av autofokusen.

 

Som du allerede har oppdaget så er dette kun synlig på skjermen, ikke på de lagrede bildene.

 

Nyeste firmware for NX300 er forøvrig 1.45 (under Enhetsinformasjon i menyen) som kom for 5 måneder siden:

http://matteverglade.com/cameras/nx-firmware/

Det er kanskje ikke et godt tegn med 13 firmwareoppdateringer i løpet av 19 måneder, men så lenge Samsung både fikser feil, legger til nye funksjoner, støtte for nytt utstyr og bedre egenskaper så foretrekker jeg det fremfor fabrikanter som glemmer support av kameraet så fort det er solgt.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Hvis du har norsk menyspråk kan du trykke på meny-knappen og bla nedover med ISO-knappen til du kommer til "Fokusfremheving".

Trykker du på OK så kommer du til en ny meny der du kan skru den av/høy/normal/lav, eller skifte farge (hvit/rød/grønn) på pikslene som markerer hva som er i fokus når du har slått av autofokusen.

 

Som du allerede har oppdaget så er dette kun synlig på skjermen, ikke på de lagrede bildene.

 

Nyeste firmware for NX300 er forøvrig 1.45 (under Enhetsinformasjon i menyen) som kom for 5 måneder siden:

http://matteverglade.com/cameras/nx-firmware/

Det er kanskje ikke et godt tegn med 13 firmwareoppdateringer i løpet av 19 måneder, men så lenge Samsung både fikser feil, legger til nye funksjoner, støtte for nytt utstyr og bedre egenskaper så foretrekker jeg det fremfor fabrikanter som glemmer support av kameraet så fort det er solgt.

Tusen takk :) Dette hjalp mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...