Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, har fått en oppgave å gjøre rede for skjulte IKT kostnader i en bedrift (315 ansatte). Hvis jeg ikke tar feil så er dette kostnader som ikke kommer med i budsjettet? Noen som har mer å si om dette? Og hva disse kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres i utgangspunktet ut som et paradoks:

1) Opplæring

2) Manglende opplæring

 

Det siste koster nok enda mer enn det første.

Skrevet

Veldig ofte vil 3-parter (software leverandører) ta betalt for "utvidet" support ved bruk av konsulenter.

 

Samme med oppdateringer av programvare.

Skrevet

Ved innkjøp av hardware kan de tilby deg en løsning for å få en for innenfor men etterhvert viser det seg du må betale lisensutgifter for den funksjonaliteten du egentlig ville ha ut av hardwaren.

Skrevet

Driftsutgifter ut levetiden for de enkelte systemer.

 

Altfor ofte kjører man sammen store prosjekter hvor man presenterer kostnaden for prosjektet som ferdig i det systemet går i produksjon. Altfor ofte sier man lite eller ingenting om resten av livsyklusen til systemet.

Hva er levetiden? Hvor er kostnaden pr år? Hvordan ser et oppgraderingsløp ut med tanke på kostnader? Hvor mye vil det koste å ta ned systemet når levetiden er over?

Skrevet

Det bør kanskje også dekke tid som ansatte (som ikke er i IKT-stillinger) bruker på å fikse/jobbe rundt/vente på IT-systemene i stedet for å gjøre det man egentlig betaler dem for.

Skrevet

Ofte er det utgifter som "glemmes" ved outsourcing.

 

Informasjon og innføring i prosedyrer som er relatert til den enkelte bedrifts IT drift.

-> Kursing av ansatte hos outsourcings leverandør 

-> Kursing av nye ansatte hos outsourcings leverandør når dennes ansatte skifter jobb etter noen mnd

-> Evt reiseutgifter for lokale IT folk når de skal lære opp folk hos outsourcings leverandør

 

Ekstra utgifter pga manglende kommunikasjon eller feil i kommunikasjon (misforståelser)

-> Kan gi øket nedetid.  Hva koster x antall ansatte med 1 dags nedetid

-> Manglende proaktivitet -> jfr øket nedetid

-> Mindre eller større forsinkelser i prosjekter pga misforståelser

 

Nye systemer/prosesser for å melde inn saker til outsourcings leverandør

-> Kostnader ifbm kursing av ansatte

 

Tap av salg

-> Grunnet nedetid/forsinkelser

 

Risiko for industrispionasje

-> Sikkerhet koster.

Skrevet

Andre ting som kan gi merkostnader er f.eks. innføring av Lync eller andre applikasjoner som tillater video/tale-kommunikasjon. En ting er anskaffelse av applikasjon og lisenser, men ofte så kan hardware bli glemt. Headsett, webcam etc.

Generelt perifert utstyr kan bli avglemt, eller få for liten pott i et budsjett.

Skrevet

Serviceavtaler på software og hardware blir ofte utelatt.. Og det rr DYRT..

 

Når du kjøper et produkt så er det gjerne inkludert serviceavtale for en tid.. Kjøper du ikke ny serviceavtale så får du ikke ny fw etc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...