Gå til innhold

Hauk del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sier bare HTPC, ir-probe, girder, Hauk, Pronto RU950...

Du har skjønt det! Selv har jeg en RU940, men den er dømt til et liv nede i stua sammen med en 50cm høy Babe (Heldiggrisen Babe) HTPC - om lenge :-)

 

Det fine med Girder er at den kan ta IR-signaler fra hva som helst, så jeg kan bare programmere fjernkontrollen fra receiveren (VSX-D2011) til et eller annet merkelig rart noe og styre alt mulig rart fra _min_ HTPC (om ikke fullt så lenge) med Hauk. Må bare finne en måte å drive mitt parallell-styrte VFD på når Hauk må leke seg med hovedkortets port...

 

Og, el_diablo_21: Kun fantasien setter grense. Du har en mengde brytere du kan skru av og på fortere en du klarer å tenke; hva du kobler til er opp til deg. ;-)

 

____________________

 

Sorry, mye off-topic der, men det viser jo noe av allsidigheten til Hauk

Lenke til kommentar

Har etset kretskortet og boret hullene. Går nå og klør i fingrene mens jeg venter på delene.

 

Har teknt å bruke kortet til å styre et x,y,z bord for dremmel

 

Vil bruke vanlige 6v motorer, istedet for steppmotorer ( mye billigere ).

Tenkte å holde rede på kordinater ved å telle pulser fra mikrobrytere på drivakslene til bordet.

 

Trenger da å bruke 3 av inngangene til parallell porten også, og angrer nå veldig på at jeg ikke tegnet inn baner til disse også på kretskortet :grine:

Har forstått det sånn at det er bare å koble ingangene via bryter til jord.

 

Fant driver for Visual Basic (Inpout32.dll), må teste denne siden basic er det eneste prog språket jeg behersker.

Lenke til kommentar
Har teknt å bruke kortet til å styre et x,y,z bord for dremmel 

 

Vil bruke vanlige 6v motorer, istedet for steppmotorer ( mye billigere ).

Tenkte å holde rede på kordinater ved å telle pulser fra mikrobrytere på drivakslene til bordet.

 

Hei!

 

Har du egentlig tenkt igjennom dette?

 

Steppermotorer finnes det i bøtter å spann.. Hvor mange skrivere ligger det på dynga?

 

Du bør heller se etter styrekort til stepper.. noe som ligger over alt på nettet

 

det du tenker på er faktisk talt umulig å få til å fungere dessverre..

 

Mvh realace

Lenke til kommentar
Hadde vært greit med en printkortguide for oss som ikke har peiling på det.

Ellers synes jeg at HAUK er et genialt prosjekt. Keep øp teh good wørk!

Enig. Det finnes sikkert guider på nettet, noen som har en link.

 

Hvor mye tåler en slik bryter? Er det forsvarlig å koble en vanlig lampe til den?

Lenke til kommentar
Har teknt å bruke kortet til å styre et x,y,z bord for dremmel 

 

Vil bruke vanlige 6v motorer, istedet for steppmotorer ( mye billigere ).

Tenkte å holde rede på kordinater ved å telle pulser fra mikrobrytere på drivakslene til bordet.

 

Hei!

 

Har du egentlig tenkt igjennom dette?

 

Steppermotorer finnes det i bøtter å spann.. Hvor mange skrivere ligger det på dynga?

 

Du bør heller se etter styrekort til stepper.. noe som ligger over alt på nettet

 

det du tenker på er faktisk talt umulig å få til å fungere dessverre..

 

Mvh realace

Ok! Er enig i at det hadde vert enklere og bedre med steppmotorer.

 

Men det er ikke umulig, har laget et lignende system tidligere :-)

Problemet blir vel hvor lenge releene holder ut.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å lage til noen kort som dere kan kjøpe, men jeg må lage til produksjons utstyr først.

 

Har tenkt å bruke en gammel scanner som lysboks, det er jo ganske genialt da man har et lokk som man kan ta ned og holder filmen på plass på selve pcb. Det er jo tilkoblingspunkt for strøm og bryter på dem også.

 

Lysrør, eller iallfall lysrør holderene og drivkrets tenkte jeg ta fra en ansiktssol.

 

 

Når dette er klart vet jeg desverre ikke, må finne passende deler først :wow:

Lenke til kommentar

Jeg har en C++ klasse som funker i win, og snart også i linux...

Om noen trenger så si i fra...

 

kan gi eksempel på hvordan den funker:

pinctrl p(0x378, TRUE); // skaper objektet p koblet til port 0x378 (LPT1) og inverterer porter som er invertert

p.set(D3, 1); // setter datalinje 3 til høy
p.set(C2, 0); // setter kontrolllinje 0 til lav
bool status = p.get(S4); // lagrer status til signallinje 4 i variabelen status

Til hauk bruker man D0-D7 for der er releene kobla...

 

Btw, jeg må bare legge til at dll fila jeg bruker ikke forstyrrer MBM slik som io.dll som hauk programmet bruker...

Lenke til kommentar

Endelig kom den, ja. Ser bra ut. :)

 

Jeg skal bare spørre det samme spørsmålet jeg skriv i tråden om eneren.

 

Eller spørre og spørre...

 

Jeg får ihvertfall 3,3V på porten min, og jeg har lest litt rundt, og det virker som om det er slik på nyere maskiner. Har jo sikkert ingenting å si, men jeg fikk ingen kommentar på dette forrige gang jeg spurte, og jeg syns nå at det ihvertfall er noe som fortjener å nevnes.

Lenke til kommentar
Endelig kom den, ja. Ser bra ut. :)

 

Jeg skal bare spørre det samme spørsmålet jeg skriv i tråden om eneren.

 

Eller spørre og spørre...

 

Jeg får ihvertfall 3,3V på porten min, og jeg har lest litt rundt, og det virker som om det er slik på nyere maskiner. Har jo sikkert ingenting å si, men jeg fikk ingen kommentar på dette forrige gang jeg spurte, og jeg syns nå at det ihvertfall er noe som fortjener å nevnes.

Heisann!

 

De 8 datapinnene har TTL logikk, det betyr at de ideelt har 0V når de har logisk nivå 0 og +5V når de har logisk nivå 1.

 

I virkeligheten kan spenningene bli forskjellig fra idealet når en krets blir koblet på. Utgangsstrømmen har maks kapasitet på bare noen milliampere.

 

Måler du med et digitalt voltmeter så belaster du altså parallellporten, hvilken spenning du får har med hvor stor den indre motstanden til voltmeteret ågjøre.

 

Maks strøm er 2.6mA og da er spenningen 2.4v over jord og en datapinne. :wow:

Lenke til kommentar
Et lite tips til de som er interessert i styring med mikroprosessor.

Har selv jobbet litt med stk500 mikroprosessor (avr) fra atmel.

Det var på skolen og selvsagt drepende kjedelig, men jeg

vet at det finnes et vannvittig stort miljø rundt denne

mikroprosessoren på nettet.

 

sjekk avr-asm-tutorial.net eller prøv å finne kule prosjekter på google.

Har lenge hatt lyst til å prøve meg på slike uK men vet ikke helt hvilket utviklingssett jeg skal satse på.

 

Må ha en god lærebok i tillegg. Har ikke drevet med c++ programering heller så tror det blir mye å sette seg inn i :-|

 

Målet er å lage en overvåkingsmodul til motorer og diverse kjøretøy:

 

Dvs jeg har f.eks 5 temperaturer jeg skal overvåke ( kjølevanns temperatur, luft temperatur, 3 stk eksostemperatur ), motorturtall (x antall pulser pr. sek.), hastighet til motorsykkel (x antall pulser pr. sek.), ladespenning til batteri og kontroll av oljenivå.

 

Har kommet litt på vei da, har funnet en krets fra Maxim der man kobler på K-givere (thermocouple) til den og får ut en seriell verdi som mates til uK. Den kan måle opp til 1300 grader cel., noe som skal holde.

 

Hvis noen har noen tips ang. dette så ta kontakt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...