Gå til innhold

Hauk del 2


Anbefalte innlegg

Releene har 2 utganger: 1 som er lukket og en som er åpen. Når releet aktiveres, skifter dette om.

 

Koble strøm inn på 1 leder, så kan du måle hvilken kanal som er åpen og hvilken som ikke er det.

 

Så enkelt sagt: Du kan ha 1 kanal hvor f.eks. et lys alltid er på inntil releet aktiveres. Eller du kan la releet skru på lyset når det aktiveres, ved å koble lyset til den andre utgangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK. No forstår eg det med dei tre utgangane..

:D Nei. NO forstår eg det... Eg trudde at eg skulle kople viftene og lys direkte på kortet og at all straumen kom derfrå. Men så plutselig gjekk det eit lys opp og eg forstod at releet berre er ein brytar slik at straumen til vifta skal komme frå HK eller PSU.. :yes: Var litt redd der ei stund for at eg hadde gjort noke gale...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det der var rett og slett rått :D

 

Satt og tenkte på om det var noe du kunne koble i usb-en for så å styre det med et program, og det er jo akkuratt det denne gjør :)

 

Var det mulig å få tak i den ferdig laga? Eg har et "lite" prosjekt framfor meg når eg får den nye pcen min, der eg skal hive inn noen gadgets :p Og dette kortet, med et slikt program ville vært perfekt! :love:

 

Men noen spørsmål :

 

Eg har ikke Parallell port på pcen, kan eg da bare kjøpe et kontroller kort som du setter i PCI-porten?

 

Slik som eg forsto det så måtte du ha en kabel fra parallell-porten og over til det kretskortet, er det her mulig å ha en intern kabel?, slik at ingen bare kan rive vekk kabelen :ermm:

 

Visst det går an å få kjøpt et slikt kort, helst her i Norge, til en billig penge, og den virker som eg håper, så kan dere vente dere en "mod" utenom det vanlige ;) ( film blir lagt ut når eg er ferdig :thumbup: )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Er forferdelig mange som har dårlig fantasi her, gitt!

 

Slenger ut noen forslag til hva noe slikt kan brukes til:

  • Styre lysene/viftene i pc'en
  • Lys-show (8 sett med lyspærer/dioder)
  • Koble til lyset på rommet + kreativ bruk av voice software ("Computer: lights off")
  • STYRE KAFFETRAKTER (Tenk, ssh'e inn til kaffetrakteren)
  • Sjekke prossesser som kjører og slikt, automatisk slå av lyset når du setter en film eller et spill fullscreen, slå på igjen hvis skifte til vindu eller avsluttes
  • Gammel laptop, webkamera, wlan, 4 hjul... ;)
  • Senke temperaturen i rommet om natten, sette på fullt kl. 6, og trekke fra gardinene og slå på lyset kl. 7. (Og slå på kaffetrakteren.. :D)
  • Litt triksing og miksing med and, nand og en vippe, og du kan fint styre 127 forskjellige dingser. ( 7 bit forteller hvilken enhet, 1 bit av/på)

Hvis det kommer en del tre, så håper jeg de tar med litt mer avansert bruk, og kanskje til og med signaler inn til pc'en....

 

Forresten, noen som vet om en cross-platform python modul for styring av parallell-porten?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

ahhh en slik skal ta seg fint ut i server ræken :p

satte å tenkte litt å kom frem til at hauk måtte være en genial ide..

 

det jeg kom frem til var å lage en slik hauk å sette releet på PSUen til hver av maskinene å sette opp remote admin på maskinene slik at jeg kan både ta shutdown og skru dem på igjen med hauk som jeg styrer med en gammal PC som bare står der å skrur av og på noen releer :!:

så bruker jeg remote administrator til å styre dem over internett å kan da sitte gjerne på andre siden av kloden å skru på dataen :D

 

jeg takker så mye til overklokking.no som har kommet med hauk! :yes:

Lenke til kommentar

Holder på å mekke sammen Hauk nå, og lurer på to ting;

 

* Hvorfor er det ikke markert på kretskortet hvor man skal gjøre av de resterende pinnene til paralellporten som ikke er markert på kretskortet? Fant dette bildet i bildemappen, men ikke artikkelen;

 

DSCN2526.jpg

 

Her virker det som de øverste pinnene er lagt til jord, stemmer dette?

 

* Noen som har selve filene til hauken som brukes til styringen? Får 404 på filene det linkes til i artikkelen.. :innocent:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...