Gå til innhold

Overgang fra Nexa til Z-wave


Anbefalte innlegg

Skjønner at HomeSeer er et veldig bra program da det er så åpent. Synes bare det virker som et evig pengesluk med alle disse add-on'ene som man sikkert trenger til ditt og datt for å ikke programmere seg i hjel. Det er da jeg har tenkt at det er veldig greit med en sånn ZipaBox løsning, selvom den begrenser deg så holder det kanskje?

Om hva som "holder" er det fullstendig umulig for noen av oss å uttale seg om. ;)

 

Jeg valgte HomeSeer selv i 2007-2008 et sted etter å ha testet diverse alternativer, men da var konkurransen vesentlig mindre. Eller for å si det på en annen måte: HomeSeer lå fort milevis foran konkurrentene. Dette spranget har blitt mindre med årene, teknologi har en tendens til å utvikle seg, men det hender jeg tester alternativer også nå. Problemet nå er at jeg har en forholdsvis lang liste med forbehold som må tilfredsstilles for å bli "godkjent"... ;)

 

Jeg har en tendens til å prøve å utvide mitt oppsett på alt jeg kan. Det er selvsagt en hobby for meg, men da gjelder det også å ha et oppsett som er fleksibelt. Jeg føler meg nesten tom hvis jeg ikke har et eller annet nytt automasjonsopplegg å tenkte på.

 

 

... og HomeSeer kan integreres i ganske mye, men absolutt alt har det ikke. KNX (til Fermate har gjort jobben) uteblir foreløpig, Crestron likeså. Men mye annet er lett å integrere. Arduino-plugin'en og IFTTT-støtten er det jeg bruker mest nå i det siste. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

PC med linux og HomeSheer

Dette er vel den dyreste løsningen, men kanskje også den beste? Veldig lite låst på godt og vondt. Hvordan data kjører dere her?

Jeg kjører HomeSeer på Windows 7 i en egen virtuell maskin. Men ryktene skal ha det til at det burde gå fint på en Raspberry Pi 2.

 

HomeSeer i seg selv krever egentlig ikke så mye, men Raspberri Pi hadde litt for lite minne.

 

 

Noobspørsmål her, men hva mener du er fordelen med å kjøre HomeSeer in en virtuell maskin i Windows kontra bare en vanlig installasjon?

Lenke til kommentar

Noobspørsmål her, men hva mener du er fordelen med å kjøre HomeSeer in en virtuell maskin i Windows kontra bare en vanlig installasjon?

Det er ikke et "noobspørsmål", det er egentlig et ganske smart et. For meg er det imidlertid en litt lenger historie enn bare å liste opp noen punkter.

 

Å ha et smart hus er superkjekt. Det håndterer lyset, sjekker at dører er låst når de skal være det, underholder unger musikk og/eller TV (sistnevnte kun hvis de får lov), hjelper å holde ungene i søvn og varsler oss hvis ikke, holder orden på oss voksne (som f.eks. at alle dører og kritiske vinduer er igjen når vi går ut), etc. Og når man er vant til at det fungerer er det fryktelig enkelt å bli avhengig av det. Man stoler rett og slett bare på at det fungerer "for det gjør jo alltid det".

 

Men datamaskiner er datamaskiner. Noe skjer innimellom.

Og etter å ha opplevd harddisk-kræsjer og software-kræsjer i ny og ne, ble det behov i huset for å gjøre noe ekstra for å holde WAF ("Wife Acceptance Factor") så høy som mulig. Her i huset er WAF ekstremt høy (og veldig viktig) for tiden, da alt fungerer på det jevne. Men når nedetiden øker, så synker WAF.

 

Jeg hadde en hjemmeserver, som kjørte Windows Home Server, et forøvrig fantastisk OS for hjemmeservere (siden den har en genial backupfunksjon av de andre PCene dine). Der la jeg inn HomeSeer. Og så la jeg inn SageTV-serveren. Og så la jeg inn Logitech Media Server (for Squeezebox). Og så la jeg inn WebcamXP for nettverkskameraer. Samtidig la jeg inn diverse drivere og hardware for å øke funksjonaliteten i HomeSeer. På en kanskje litt svak server.

 

Ulempen med å ha alt på en maskin er at når en av funksjonene skal oppdateres eller kræsjer, så kan det fort hende at alle funksjoner får problemer.

 

Jeg ble lei av det og installerte dermed HomeSeer på en egen virtuell maskin på Windows Home Server i Vmware Server 2.0. Jeg splittet ut flere og flere funksjoner i nye virtuelle maskiner. Til slutt hadde jeg en del virtuelle maskiner kjørende på diverse gammel maskinvare. Tilslutt ble jeg lei av å holde liv i den gamle maskinvaren og kjøpte en skikkelig Vmware server. En maskin laget for VMware, og den har nå kjørt knirkefritt i 2 år uten et eneste problem.

 

 

Så fordelene med for meg virtualisering er:

1. Uavhengige funksjoner kan kjøre på uavhengige maskiner. Må jeg restarte Mediaserveren min, vil det automatiske lyset på do fremdeles fungere.

2. Backup blir tatt automatisk, både av lagring på SAN-boksen med Crashplan, og av de virtuelle maskinene mine. Får jeg et problem med en virtuell maskin, kan jeg raskt erstatte den med en backup.

3. Skulle jeg få noe problem med den faktiske serveren som kjører VMware, kan jeg flytte kritiske servere, som f.eks. HomeSeer-serveren, til en annen PC.

 

Ulempene er:

- Kostnad. Serverhardware er typisk dyrere enn forbruker-hardware.

- Kunnskap. Det krever litt mer å sette opp enn å kun installere Windows på en maskin. Men ikke mye!

Lenke til kommentar

Takk for at du øser av din kunnskap ☺ Jeg skjønner det bedre nå, for jeg fikk inntrykk av det forrige innlegget ditt at du bare kjørte på en vanlig pc med Windows 7 og da tenkte jeg, oi det er jo det samme som meg! Men det var det altså ikke. Tror likevel jeg fortsetter med Windows 7 maskinen en stund til, til jeg har fått utvidet nettverket i litt større grad enn nå.

Lenke til kommentar

Takk for at du øser av din kunnskap ☺ Jeg skjønner det bedre nå, for jeg fikk inntrykk av det forrige innlegget ditt at du bare kjørte på en vanlig pc med Windows 7 og da tenkte jeg, oi det er jo det samme som meg! Men det var det altså ikke. Tror likevel jeg fortsetter med Windows 7 maskinen en stund til, til jeg har fått utvidet nettverket i litt større grad enn nå.

 

 

Jeg kjører nå Windows 8.1 med Oracle Virtualbox med Windows 7 og hs3, trenger ikke server os for å kjøre vm's:-)

 

Ja, det er et poeng jeg glemte: Du trenger ikke ha en egen dedikert maskin til virtualisering (selv om det er praktisk). Jeg har VMware Workstation (som rett og slett bare er et program som kjører i Windows som alle andre) på den stasjonære PCen i kjelleren. Da jeg skulle oppgradere VMware serveren (til ESXi 5.5), kjørte jeg bare opp maskinen med HomeSeer på Workstation på kjeller-maskinen, og  huset fortsatte å svive som vanlig. :)

Lenke til kommentar

Tror det blir litt voldsomt for min del akkurat nå, men flott system du har:)

 

Lurer litt på om det blir en VeraEdge eller en Zipabox DUO, noen som har erfaringer fra begge? LIker Zipabox DUO men virker som den har litt problemer med rekkevidden på 433 delen og det er kanskje et litt last system. Vera virker litt mere fritt, men her sliter de med å få USBen til å virke og den kan være litt treg?

Lenke til kommentar

Tror det blir litt voldsomt for min del akkurat nå, men flott system du har:)

 

Lurer litt på om det blir en VeraEdge eller en Zipabox DUO, noen som har erfaringer fra begge? LIker Zipabox DUO men virker som den har litt problemer med rekkevidden på 433 delen og det er kanskje et litt last system. Vera virker litt mere fritt, men her sliter de med å få USBen til å virke og den kan være litt treg?

Vera har en tendens til å bli ganske treg etter hvert som systemet øker med enheter. Den har en begrensning på 250 enheter men begynner å bli treg før det ut i fra det jeg har hørt. Jeg hadde gått for Fibaro HC2 eller Aeon Labs Aotec USB Stick og en PC/MAC. Selv kjører jeg Fibaro og kjørte Vera lite før. Jeg mener at brukergrensesnittet til Fibaro er blant de beste. Noe ustabilt ved store oppgraderinger men nå er iallefall v4 stabil.

Lenke til kommentar

Hei, takk for input. Ja Fibaroen er jo en flott sak, men synes den er litt lite fremtidsrettet, ikke utvidbar eller Z-wave pluss. Da synes jeg prisen på denne blir litt dyr. 

 

Ser jo at Vera har kommet med denne Edge og den skal jo være litt raskere, men vet ikke hvor mye det har å si i praksis. Virker som de underdimensjonere HW sin gang på gang. 

 

Har en gammel mac stående kanskje jeg skal kjøre noe på den, eller så blir det å teste den Zipaboxen, har jo 30 dager returrett på Clas så vis den er helt på tryne får man bytte:)

Lenke til kommentar

Hei, takk for input. Ja Fibaroen er jo en flott sak, men synes den er litt lite fremtidsrettet, ikke utvidbar eller Z-wave pluss. Da synes jeg prisen på denne blir litt dyr.

Dette blir nok løst på sikt, men akkurat nå ligger Fibaro litt etter, mener jeg (også).

 

 

Har en gammel mac stående kanskje jeg skal kjøre noe på den.

Til Mac skal visstnok Indigo Domitics være verdt en titt. Men merk: Den støtter ikke dørlåser (som gjør den fullstendig uaktuell for meg).

Lenke til kommentar

Hehe, ja var akkuart for sent og nekter å betale dobbel pris nå :p Klarer sikkert å vente til neste salg.

 

Skjønner at HomeSeer er et veldig bra program da det er så åpent. Synes bare det virker som et evig pengesluk med alle disse add-on'ene som man sikkert trenger til ditt og datt for å ikke programmere seg i hjel. Det er da jeg har tenkt at det er veldig greit med en sånn ZipaBox løsning, selvom den begrenser deg så holder det kanskje?

Salg nå: http://us3.campaign-archive2.com/?u=81fb27cc7f76eb3d3966ee0f7&id=ecbabdbb1a&e=c6d7af80b5:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...