Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Underslag fra syk person/dødsbo


Anbefalte innlegg

Jeg har nå den tvilsomme glede å være del i et arveoppgjør. Vi har begynt å gå gjennom kontoutskrifter da det ser ut til å ha blitt borte godt over en million i løpet av litt over ett år.

 

Det er snakk om en 65 år gammel mann som har vært svært syk store deler av denne tiden. Han har nå gått bort. En jente på 22 år, utenfor slekten, har systematisk hatt tilgang på hans økonomi på en rekke ulike måter. Hun har fått ham til å kjøpe bil til henne (200k), fått dekket forskringer på nær 50k, drivstoff på godt over 100k, direkte kontanttilskudd på langt over 100k, diverse innkjøp i samme størrelsesorden osv. Vi har til nå funnet omkring 600k i utgifter som mer eller mindre direkte har gått til henne bare på ett år, og det ser ut til at han har vært hennes bank i omkring 5 år.

 

Hvilke jus-bjeller bør ringe i en slik sammenheng? Jeg antar at så tett opp mot dødsfallet vil det uansett rent juridisk bli sett på som arv. Hun har også betalt ett avdrag på drøyt 3000kr, noe som bekrefter at hun har en slags avtale om nedbetaling.

På dødstidspunktet hadde hun utarmet økonomien hans fullstendig, og han har også hatt tilgang på penger fra et foretak der han har hentet penger når det ble tomt hos ham selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utnyttelse av svekket tilstand kan være en farbar vei, det avhenger av de konkrete omstendigheter -- du beskriver er ikke et handlingsmønster som i seg selv er ulovlig eller straffbart. Det er (med visse unntak for uskifte og umyndige) lov å bruke opp pengene sine så det ikke blir noe igjen til arvingene. Merk at dette er og vil bli advokatmat hvis dere ønsker å gå videre med et eventuelt krav mot henne. 

Lenke til kommentar

Jeg antar at så tett opp mot dødsfallet vil det uansett rent juridisk bli sett på som arv. 

Hun er altså selv en av arvingene. Det er normalt helt lovlig å gi bort alt en eier til andre - også til arvinger. Det må selvfølgelig gjøres mens man er ved sine fulle fem. Arvinger risikerte dog å måtte betale arveavgift før 2014.

Om dere velger å ikke gå til sak, er vedkommende arving av restene med full brøk.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Jeg tror Vox_populi forutsetter at denne jenta er enearving, noe jeg har litt vansker for å se i og med at trådstarter har presisert at hun er utenfor slekten (og dermed ikke livsarving), heller ikke ektefelle/samboer (ingen uskifterett/gjenlevendearv), og antagelig ikke testamentsarving (som vi vet om). 

Lenke til kommentar

Jeg tror Vox_populi forutsetter at denne jenta er enearving, noe jeg har litt vansker for å se i og med at trådstarter har presisert at hun er utenfor slekten (og dermed ikke livsarving), heller ikke ektefelle/samboer (ingen uskifterett/gjenlevendearv), og antagelig ikke testamentsarving (som vi vet om). 

Du har helt rett. Jeg trodde hun var en av arvingene, siden ts. regnet med at det som hun har fått måtte regnes som arv. Jeg ser nå at jeg høyst sannsynlig tok feil. Vennligst ignorer mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Jeg antar at det kan bli behandlet som arv, selv om hun ikke er livsarving. Hun er altså ikke livsarving. Det er 4 "barn" etter den avdøde.

 

Det er ganske tydelig at avdøde har totalt endret hvordan økonomien er blitt håndtert. Han har stort sett ikke brukt annet enn småbeløp på seg selv. Alt har systematisk gått til jenta. Det er fristende å tenke en eller annen form for utnyttelse av en person i en sårbar situasjon.

 

Det kan se ut til at det er muligheter for at man kan kreve at dette fra avdødes side er ment som lån, og at det før dødsfallet var enighet rundt dette. Jenta er ikke blitt konfrontert med forholdene enda.

Lenke til kommentar

Om ikke det finnes noen tinglyst avtale, giver har vært ved sine fulle fem, og personen har gitt pengene frivillig tror jeg dere vil møte motbakke. Det er fullt lovlig å gi bort alt man eier, så lenge det ikke er på dødsleiet. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at det kan bli behandlet som arv, selv om hun ikke er livsarving. Hun er altså ikke livsarving. Det er 4 "barn" etter den avdøde.

Hvorfor antar du at "det kan bli behandlet som arv"? Enten er man vel arving, eller så er man ikke. Livsarving, testamentarving, ektefelle/samboer - finnes det andre muligheter?

Lenke til kommentar

 

Er ikke far pliktig å forvalte den slik at den ikke mister verdi?

Nei, det har han ikke. Han har derimot ikke lov til å gi bort fast eiendom eller gaver som står i vesentlig misforhold til boets størrelse.
Mener ikke å kuppe tråden men kan det linkes til mer info om dette?

Er nysjerrig siden jeg er i noenlunde samme situasjon selv.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke far pliktig å forvalte den slik at den ikke mister verdi?

Nei, det har han ikke. Han har derimot ikke lov til å gi bort fast eiendom eller gaver som står i vesentlig misforhold til boets størrelse.

 

Mener ikke å kuppe tråden men kan det linkes til mer info om dette?

Er nysjerrig siden jeg er i noenlunde samme situasjon selv.

 

Arveloven § 19.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er ikke far pliktig å forvalte den slik at den ikke mister verdi?

Nei, det har han ikke. Han har derimot ikke lov til å gi bort fast eiendom eller gaver som står i vesentlig misforhold til boets størrelse.

 

 

Det er vel dette som er poenget, at han sitter i uskiftebo, og at han har gitt bort hele boet.

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke far pliktig å forvalte den slik at den ikke mister verdi?

Nei, det har han ikke. Han har derimot ikke lov til å gi bort fast eiendom eller gaver som står i vesentlig misforhold til boets størrelse.

 

 

Det er vel dette som er poenget, at han sitter i uskiftebo, og at han har gitt bort hele boet.

 

Du bør helst få med "poenget" i den posten hvor du forklarer problemstillingen. Det har du jo ikke gjort før nå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg antar at det kan bli behandlet som arv, selv om hun ikke er livsarving. Hun er altså ikke livsarving. Det er 4 "barn" etter den avdøde.

Hvorfor antar du at "det kan bli behandlet som arv"? Enten er man vel arving, eller så er man ikke. Livsarving, testamentarving, ektefelle/samboer - finnes det andre muligheter?

 

Jeg lurer også på dette - er denne jenta tilgodesett i noe testamente? Hvis ikke, hvorfor skal du anse noe gitt til henne som arvet?

 

Hva slags forhold hadde hun til mannen - sykepleier, venninne, kjæreste, gammel nabo, healer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...