Gå til innhold

Ny PC til svigermor :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hoppsan

 

For å legge denne tråden død (og med fare for bli oppfattet som snerpete)

Jeg har argumentert tidligere for valget av komponenter til denne maskinen. Så som f.eks kabinettet, som så mange av dere har hengt dere opp i. Har dere lest hva jeg skriver? Hva med å foreslå endringer i fht dette? det er tydligvis morsommere å argumentere som om man som 40+ var klar for gamlehjemmet?

 

Noen av fordelene med å ha vært med en stund, er at i mange tilfeller har opparbeidet seg en romslig økonomi, slik at man kan kjøpe seg mer av det en har lyst på. Og har det ikke slått dere at prisdifferansen mellom ett rottent kabinett til 500 kroner og dette kvalitetskabinettet til 2590 kanskje blir oppveid ved gleden av å slippe å måtte høre på en bråkete og stygg maskin hver dag i fohåpentligvis mange år?

 

Eksempler på hva jeg mener er usaklige uttalelser:

"enig i at det er sløsing det der altså.."

"hmm..har ikke gamle damer dårlig hørsel?"

"Jeg vil sterkt tro at din kjære svigermor ikke har bruk for en PC til 15 000,-" (dette fra en Moderator...)

"kort sagt kjøp billigere. dem trenger ikke noe raket"

"Kjøp en 500Mhz p3 eller no, hun merker vel ikke forskjell uansett"

 

Heldigvis har det dukket opp fornuftige poster i denne tråden også. Som dere kanskje har sett, har jeg endret både skjermkort (dog litt frem og tilbake) og harddisk. I så måte er jeg fornøyd med at jeg startet denne tråden. I tillegg har vi poster fra f.eks ChalStye som har presentert valgmulighet som tar høyde for kriteriene jeg la til grunn - hyggelig å se at noen faktisk har lest og tatt høyde for hva jeg har nevnt som kriterier..

 

Dersom dere leser den aller første posten min, ser dere at jeg skriver at maskinen _for det meste_ til kontorapplikasjoner og internett.. Det jeg ikke skrev, var at min svigermor har en sønn som er glad i å spille, i tillegg til tre døtre som liker å jobbe med musikk.

 

I de årene jeg har holdt på med IT, har jeg _aldri_ angret på at jeg har valgt kvalitetskomponenter - men jeg har _ofte_ angret på at jeg har valgt billige..

 

 

- Wes

Lenke til kommentar
Lian Li til svigermor? Jaja, skal det være så skal det være. Synest den var litt dyr til slik bruk da men.

Pussig å se enkeltes holdninger som feks denne.

Hva er galt med et Lian Li til svigermor?

Hadde det vert til en spillegal gutt så hadde det vert ok, tror svigermor har råd til å betale dette selv , det samme kan vel ikke alle som sitter å spiller hele dagen si.

Dessuten er vel en maskin som brukes til kontor applikasjon mere sammfunnsnyttig enn den som brukes til spill.

Nei slutt med den holdningen at er noen rundet 30- 40 år så skal de bare ha søppel, dere kommer dit selv og det fortere enn dere aner.

Lenke til kommentar

Hvorfor ha et slikt grafikk kort?

Skulle jeg kjøpt pc med som skal brukes litt til film (redigering) ville jeg mye heller gått for et Hercules 3D Prophet 9000PRO AIW 64MB AGP.

Hun er vel ikke gamer?

 

koster vel noe det samme, bare at du får en drøss med inn- og ut-ganger

 

Evnt. kjøpt et dyrere AIW kort,,

Lenke til kommentar

Herre gud så mange usaklige poster her da :gretten:

 

For all del: Kjøp bra, stillegående, stilig PC til svigermor m/fam.

 

Glimrende oppsett!

 

Og ja, det lønner seg absolutt å velge litt dyrere kvalitetskomponenter.

 

Du kunne sikkert fått det mye billigere hvis du hadde gått ned et par hakk, men hvorfor ikke kjøpe noe bra hvis man har pengene :shrug:

Lenke til kommentar

virker nesten som det er du som vil ha en maskin og ikke en som skal bruke den til kontor, bilder evt. bittelitt video og internett.

 

Greit med flatskjermen, men ati 9600?

 

et mye bedre valg vil være som her nevnt et:

Hercules 3D Prophet 9000PRO AIW 64MB AGP

 

og om bestemora di digger spill eller barnebarna skal ha noe å leke seg på et all in wonder 9600 som kanskje ligger i butikkene?

 

Ellers må du nok justere litt viftene i et lian li for kun de to foran som kan stilles ned til rolig nivå. De andre må du sette til 7 volt selv for at det skal bli behagelig.

 

Husk rolig kjøler til prosessor.

 

et stort og godt tastatur sammen med en vedlikeholdsfri mus er også lurt.

Lenke til kommentar

Så var det det med å kunne lese da!

Maskinen er bestilt og jeg har ikke planer om å endre på oppsettet nå..

 

Og for å oppklare litt ovenfor forrige poster, som tydligvis ikke har lest tråden: min svigermor (se overskrift på tråden) kan vanskelig være min bestemor..

 

Svigermor = min kones mor

Bestemor = min mors mor

 

Se, jeg kan være usaklig jeg også :) Noe annet du lurte på?

 

-Wes

Lenke til kommentar
Hvorfor ha et slikt grafikk kort?

Skulle jeg kjøpt pc med som skal brukes litt til film (redigering) ville jeg mye heller gått for et Hercules 3D Prophet 9000PRO AIW 64MB AGP.

Hun er vel ikke gamer?

 

koster vel noe det samme, bare at du får en drøss med inn- og ut-ganger

 

Evnt. kjøpt et dyrere AIW kort,,

sønnene hennes likte jo å spille da :grumpy:

Lenke til kommentar

Wes, du må tåle at vi kommer med kommentarer som du ikke "liker" når du spør om råd. Mine og andres kommentarer/råd baserer seg på at du oppgir kontorapplikasjoner som hovedbruk. Spill ble ikke nevnt i din innledende post.

Det er faktisk ikke lurt å kjøpe for dyre komponenter dersom de bare blir utnyttet 50%. Si at du sparer 2000 kroner på en datamaskin på å velge billigere (dog av bra kvalitet) komponenter. Disse pengene kan investeres eller brukes på andre fornuftige formål. De fleste har ikke ubegrenset pengetilgang og det er av den grunn fornuftig å maksimere nytteeffekten av de pengene en har.

Når det er sagt så synder jeg ofte mot nytteeffekt-prinsippet selv

:mrgreen:

Lenke til kommentar

Flott pc det der. Legg inn noen gode spill med masse "eye candy", så skal du se hun trenger nytt skjermkort om noen måner (når hun har blitt hekta og trenger radeon 10xxx for å kjøre 100fps i HL2)

 

Vil bare nevne at jeg har den maxtor disken i en exbox, og det høres ut som det kjører en traktor rundt i stua etter at jeg satte inn den. Kjøp noe novibes eller lignende vibrasjonsdempere viss det ikke følger med i kabinettet.

Lenke til kommentar
Har planer om å sette sammen en PC til min svigermor. Den skal benyttes for det meste til kontorapplikasjon og internett. Enkel videoredigering, og bildebehandling. Maskinen bør være skikkelig stabil, og ikke minst meget stillegående. Og grått = kjedelig :)

 

Har sett på noe slikt:

Skjerm: Eizo 17"LCD L557K (sort)

Kabinett : Lian Li PC6070B, Fortron/source 350W

Hovedkort : Asus A7N8X deluxe

CPU : AMD XP2500 Barton m/ Glacial Silent Breeze 462II

RAM : Geil 512MB PC2700

Harddisk : Western Digital 7200RPM 120GB 8MB-Cache

Grafikkort : Connect3D Radeon 9600 128MB

DVD/CD-brenner: Samsung SM352BEB (sort)

Diskettstasjon: Samsung 1.44 (sort)

OS : Windows XP home norwegian

Mus : Logitech Cordless Desktop MX

 

Dette oppsettet ligger i dag på 14806,- inkl. MVA uten fraktkostnader.

Har prioritert skjem og kabinett, da dette er komponenter jeg mener kan "overleve" en evt. oppgradering i fremtiden. Leverandører jeg har plukket ut er Komplett.no, PS-data.no og Microplex.no. Endringsforlsag med komponenter fra disse mottas gjerne.

 

Noen kommentarer til mine valg av komponenter???

 

- Wes

For det første tenker jeg at du kunne kjøpt en shuttle i stedet. For det andre tenker jeg at et av GeForce MX5600 ville holdt i lange baner, eller er de like dyre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...