Gå til innhold

Fra Frikort til Skattekort.


Anbefalte innlegg

Heisann, Trenger litt hjelp med dette med frikort og skatte kort osv. Er ikke veldig kjent med dette Så spør her.

 

 

jeg har hatt frikort fram til og med Mars. hvor jeg opptjente 47700 (Sirka)

 

Også gjorde jeg en feil (tror jeg ) når jeg søkte skattekort, så april lønning ble jeg trukket 42% i skatt.

 

Mye pga jeg tror jeg glemte og skrive inn hva jeg har tjent skatte fritt osv ? (hvis det er noe man skal skrive inn når man søker fra frikort til skattekort.

 

 

Så har noen spørsmål på det jeg skal fylle ut, se om dette blir riktig

 

På 5.1 Brutto lønn, ferie-, syke-, dagpenger mv., overgangsstønad, uføretrygd/uføreytelser:

Der skal jeg skrive inn TOTALEN jeg har tjent så langt i 2015, inklusivt fribeløpet og den siste måneden som hadde 42% skatt.

 

 På 5.4

 

Forskuddstrekk av lønn (skatt trukket av arbeidsgiver eller pensjonsutbetaler:

Skal jeg skrive inn det jeg har betalt i skatt så langt i 2015, som bare er fra forrige måned på 6055, som var skattesummen da.

 

På 2.1.1 Lønn, ferie-, syke-, dagpenger mv., overgangsstønad:

Her skal jeg skrive TOTALEN av hva jeg regner med og tjene i 2015 ? Inklusivt det jeg har allerede opptjent, eller hva jeg tenker og tjene fra og med dags og ut resten av året ? (Tror det er her jeg har gjort en feil)

 

 

Og hvis det er sånn, så skal 5.1 + 2.1.1 bli det totale beløpet jeg tenker at jeg skal tjene i hele 2015, Si for eksempel at jeg har tjent nå 56 000 så langt i året, og regner med jeg tjener totalt 160 000, Skriver jeg da på 2.1.1 104 000 ?  

 

 

Satse på at dette er forståelig :)

 

Jeg er bare deltid og 18 år, så har ikke noe annet jeg trenger og fylle inn som jeg vet om.

 

Håper noen er gode på dette og kan gi meg en hjelpende hånd :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke så veldig nøye. Det du må betale i skatt vil bli det samme. Siden du jobbet maks på frikortet før du fikk skattekort så vil nok ilignet forskuddsskatt virke litt høg, men husk at dette bare er en forskuddsskatt. Den virkelige skatten beregnes senere og dersom du har blitt trukket for mye på forskudd, så får du mer tilbake på skatten (i mai/juni 2016). Sånn rentemessig så kan det være en god investering siden du får en kjempegod rente på det du eventuelt har betalt for mye. På sikt vil du få et skattekort som er tillpasset din lønn uansett.

Lenke til kommentar

 

På 5.1 Brutto lønn, ferie-, syke-, dagpenger mv., overgangsstønad, uføretrygd/uføreytelser:

Der skal jeg skrive inn TOTALEN jeg har tjent så langt i 2015, inklusivt fribeløpet og den siste måneden som hadde 42% skatt.

 

 På 5.4

 

Forskuddstrekk av lønn (skatt trukket av arbeidsgiver eller pensjonsutbetaler:

Skal jeg skrive inn det jeg har betalt i skatt så langt i 2015, som bare er fra forrige måned på 6055, som var skattesummen da.

 

På 2.1.1 Lønn, ferie-, syke-, dagpenger mv., overgangsstønad:

Her skal jeg skrive TOTALEN av hva jeg regner med og tjene i 2015 ? Inklusivt det jeg har allerede opptjent, eller hva jeg tenker og tjene fra og med dags og ut resten av året ? (Tror det er her jeg har gjort en feil)

 

5.1 - Totalt bruttobeløp, dvs all lønn fra de mnd du hadde frikort + lønn før skatt fra den måneden du hadde skattekort

5.4 - Stemmer

2.1.1 - Totalen for hele 2015, inkludert det du har tjent så langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...