Gå til innhold

Integrasjonsproblematikk i dagens samfunn.


Anbefalte innlegg

Det publiseres svært liten offisiell statistikk når det gjelder integrasjonsprosessene i Norge. Hvor mange prosent av nye landsmenn (og kvinner) som f.eks går ut i full jobb, hvor mange som er fornøyd med sin situasjon, hvor mange som tar en utdannelse, lærer språket og så videre.

Det brukes milliarder hvert år på integreringsprosesser, burde vi ikke etterlyse litt mer resultater for pengene som brukes?

Har man kommet så langt det er mulig med menneskets begrensninger? Altså vi har forsøkt å bedre situasjonen og løse de samme problemene i 40 år, blir det bedre? Må vi tenke radikalt nytt? Har Norge en feilslått integreringspolitikk?

 

Er det bare meg som tenker denne på opp på dagsordenen og gjennomgås grundig før vi dedikerer oss til å motta 10 000 nye flyktninger neste år?

 

Min oppfatning er at det er veldig mange i maktposisjoner i norge som er "redd" for å uttale seg om integrasjonspolitikk. Det er et "farlig tema", spør du meg trengs det samme utgangspunkt som all tilpasning i samfunnet. Hvis du spør et barn om det har "lyst til å gå på skole" vil det si "nei", men alle vet jo at det er for det beste.

 

Jeg mener ikke at man skal behandle innvandrere som barn, men man bør stille krav. Reelle krav, som ikke kan brytes uten enorm konsekvens. Mine erfaringer med innvandrere, som er begrenset men jeg har da noen kompiser fra litt forskjellig bakgrunn er at jo mer integrert, jo lykkeligere. Altså dem som tidlig lærer seg språk, går på skole(GRATIS), får seg jobb... dem smiler dagen lang. 

 

Så har du den mengden som sitter hjemme på trygt, kan ikke norsk, ikke engelsk, får såvidt nok penger til å leve komfortabelt... sitter hjemme og føler seg undertrykt og blir sinte. Det er denne massen som man må fokusere integrasjonspolitikken mot, det må stilles krav til språklære, krav til å få seg jobb for å motta arbeidsledighetspenger, likt som for alle nordmenn!

 

Jeg er fult klar over at denne problematikken er enormt kompleks og at jeg som ubevandret i feltet ikke ser alle utfordringene som hindrer en såpass enkel prosess, men kan det hende det må en uvitende handlekraftig sjef til? Vil innvandrere i norge DØ med en radikal omforming av integreringsprosessen? nei, vil innvandrere i norge bli misfornøyd i en periode med en radikal omforming av integreringsprosessen? ja, vil det i lengden føre til en langt bedre situasjon og lykkelighet blant innvandrere i norge med en radikal omforming av integreringsprosessen? kanskje?

 

Den politiker som tør stå frem med handlekraftige forandringer i integreringspolitikk skal få min støtte, det er en varm potet ingen tør ta i og det fører til hubba-bubba politikk når det kommer til innvandring. Politikere er rett og slett for feige. 

 

Anyways....

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så har du den mengden som sitter hjemme på trygt, kan ikke norsk, ikke engelsk, får såvidt nok penger til å leve komfortabelt... sitter hjemme og føler seg undertrykt og blir sinte. Det er denne massen som man må fokusere integrasjonspolitikken mot, det må stilles krav til språklære, krav til å få seg jobb for å motta arbeidsledighetspenger, likt som for alle nordmenn!

 

Ettersom det er forbudt for dem å jobbe de årene det tar for byråkratiet å ta en avgjørelse, vil vel kravet om at de må jobbe sikre at de blir kriminelle uansett hva de gjør slik at man kan kaste dem i fengsel, eller ut av landet. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Etter det jeg har erfart i direkte arbeid med integrering, så går mesteparten av ressursene tilbake til oss, ved at stillinger og digre styring og kontrollsystemer "smøres"

 

Innvandrerne klarer seg så godt de kan selv, for det meste

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har man i det hele tatt satt noen "offisielle" mål på hva det vil si å være ferdig integrert ?

 

Dersom ikke blir jo hele prosessen litt som å seile i tåka, en veit ikke hvor en skal. Men det er vel akkurat sånt byrokratiet elsker å holde på med...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Integrering er en praktisk fordel for samfunnet. Det må ikke forveksles med assimilering, altså å gjøre innvandrerne mest mulig "norske". Du er integrert når du på lik linje med de "innfødte" er i stand til å forsørge deg selv og dine, og kan fungere godt i samfunnet uten at samfunnet behøver å tilpasses deg spesielt på grunn av kulturelle og etniske forskjeller. 

 

Du kan godt være integrert og tro på buddhismen, men du kan ikke være integrert og forvente at samfunnet skal snakke til deg på tibetansk.

 

Edit: En etnisk gruppe er integrert når de i rimelig grad har et fellesskap med restbefolkningen, når de lar sine barn følge norsk skolegang og utdanningsløp, og ikke etablerer institusjoner av ikke-privat karakter utenfor samfunnet ellers.

 

Edit 2: Jeg deler i stor grad tankene i førsteposten. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du spør et barn om det har "lyst til å gå på skole" vil det si "nei", men alle vet jo at det er for det beste.

1. Analogien med barn er selvsagt passende, for det er tross alt slik politikerne tenker om deres undersåtter.

 

2. Det er endel barn som faktisk har lyst til å gå på skole

 

3. Ikke alle vet at det er for det beste, jeg har aldri sett noe som beviser en slik påstand. Videre lurer jeg på til beste for hvem? Barnet, Staten som benytter andledningen til indoktrinering, Foreldrene som slipper å ta seg av sine barn, fagforeninger som ikke vil ha konkurranse fra barn, ... På hvilken måte er dette best? Er det mulig at for noen er skole ikke det beste alternativ?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Har man i det hele tatt satt noen "offisielle" mål på hva det vil si å være ferdig integrert ?

Hva mener du målene bør være?

 

Ingen anelse, egentlig, jeg er milevis unna å kunne nok om temaet. Som legmann vil betydningen være noe sånt som å kunne ta del i samfunnet på linje med de fleste andre, mht både forståelse (av samfunnet), kommunkasjon og arbeidsytelse.
Lenke til kommentar

Mange innvandrer med yrkes utdanning får ikke jobb i Norge. Mange innvandrer som har fullført 13 års skolegang får ikke jobb i Norge.13 år skole innbærer.

- 7 år barneskole

- 3 år ungdomskole

- 3 år videregående skole

 

Dette fører til at mange innvandrer velger å reise fra Norge og krige istedenfor. Et eksempel :D

 

Hosheng har gjennomført førstegangstjeneste i det norske Forsvaret og er utdannet trykker, men fikk ikke jobb i Oslo. Han forteller at han må ha søkt på over 100 stillinger. Hosheng er sikker på at det er det utenlandske navnet som er årsaken til at han bare ble kalt inn til ett jobbintervju. Han kjenner mange i Oslo med utenlandsk bakgrunn som har liknende erfaringer. De siste par årene i Norge har han livnært seg ved å kjøpe, fikse og selge biler på egen hånd.

 

http://www.nrk.no/fordypning/her-skyter-norske-hosheng-mot-is-1.12288227

 

Hvis Hosheng hadde fått jobb i Norge ville han ikke ha følt seg diskriminert. Men fordi han ikke fikk jobb så valgte han å gå til krig istedenfor. Hva er vitsen med å ta inn nye flyktninger. Når vi har tusenvis av innvandrere med yrkes utdanning fra Videregående som ikke får jobb??? Dette er ikke vanlige innvandrere. Dette er godt intergrerte innvandrere som har fullført barnehage og 13 års skole og avlikevel blir de diskriminert i arbeidsmarkedet.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

 

Har man i det hele tatt satt noen "offisielle" mål på hva det vil si å være ferdig integrert ?

Hva mener du målene bør være?
Ingen anelse, egentlig, jeg er milevis unna å kunne nok om temaet. Som legmann vil betydningen være noe sånt som å kunne ta del i samfunnet på linje med de fleste andre, mht både forståelse (av samfunnet), kommunkasjon og arbeidsytelse.
Flere akademikere bruker disse faktorer-

 

Politiske deltagelse - deltar de i politiske prosessen?

 

Språk- kan de forstår og bli forstått?

 

Arbeid- jobber de og jobber de i flere fag og nivåer?

 

Utdannelse- utdanner de seg på alle fag og nivåer?

 

Segregering- bor de blant andre grupper eller bare i visse områder?

Lenke til kommentar

Kan det da tenkes at etnisk norske dekker opp det antallet trykkere o.l. som trengs? Jeg har hørt det er stor mangel på realister der ute - kanskje en master i fysikk er noe for denne Hosheng?

 

For seint! Hosheng ligger halshugd i Irak. Har ikke sett noen oppdateringer på hans facebook side på noen uker.

Det gikk en program om han på brennpunkt. Det er ihvertfall skammelig at yrkesutdannede innvandrer havner utenfor arbeidslivet. Spesielt når de er veldig godt integrert inn i det norske samfunn.

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000715/07-04-2015

Lenke til kommentar

 

Kan det da tenkes at etnisk norske dekker opp det antallet trykkere o.l. som trengs? Jeg har hørt det er stor mangel på realister der ute - kanskje en master i fysikk er noe for denne Hosheng?

 

For seint! Hosheng ligger halshugd i Irak. Har ikke sett noen oppdateringer på hans facebook side på noen uker.

Det gikk en program om han på brennpunkt. Det er ihvertfall skammelig at yrkesutdannede innvandrer havner utenfor arbeidslivet. Spesielt når de er veldig godt integrert inn i det norske samfunn.

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000715/07-04-2015

 

 

De må hvertfall utdanne seg innen ffagfelt hvor vi trenger arbeidskraft. Det hjelper ikke oss noe om vi har 200.000 snekkere fler enn vi trenger, for eksempel. Kanskje er det høyere utdanning disse må sikte seg inn på, innen fagfelt som sårt trenger flere hender? Føler ikke det er skammelig at folk med utdanning ikke får seg jobb, enten de er norske eller utenlandske.

Lenke til kommentar

 

 

Kan det da tenkes at etnisk norske dekker opp det antallet trykkere o.l. som trengs? Jeg har hørt det er stor mangel på realister der ute - kanskje en master i fysikk er noe for denne Hosheng?

 

For seint! Hosheng ligger halshugd i Irak. Har ikke sett noen oppdateringer på hans facebook side på noen uker.

Det gikk en program om han på brennpunkt. Det er ihvertfall skammelig at yrkesutdannede innvandrer havner utenfor arbeidslivet. Spesielt når de er veldig godt integrert inn i det norske samfunn.

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000715/07-04-2015

 

 

De må hvertfall utdanne seg innen ffagfelt hvor vi trenger arbeidskraft. Det hjelper ikke oss noe om vi har 200.000 snekkere fler enn vi trenger, for eksempel. Kanskje er det høyere utdanning disse må sikte seg inn på, innen fagfelt som sårt trenger flere hender? Føler ikke det er skammelig at folk med utdanning ikke får seg jobb, enten de er norske eller utenlandske.

 

 

Han er så godt integrert at han ikke engang klarer å få jobb som toalett vasker.

Den myten om at alle som er registrert hos NAV er super late er bare tull.

Hosheng var en naver og konsekvensen av at NAV ikke klarte å skaffe ham jobb førte til at han gikk ut i krig.

Hosheng var heller ikke lat, men han var en naver. Alle arbeidsgiverne mener at alle arbeidsledige i Norge er udugelig uansett. Svensker, polsker og Europa borgere er alltid mye bedre enn norske statsborgere. Takket være dritt mentaliteten og dårlig omtalelse fra media om arbeidsledige mennesker. Så er det ikke mange arbeidsgivere igjen i Norge som ønsker å ansette norske statsborgere.

 

Jeg ser ingen grunn til å ta imot nye borgere. Når vi allerede har veldig mange innvandrere som har fullført barnehage og 13 års skolegang. Som avlikevel blir diskriminert i arbeidsmarkedet og behandlet som dritt i Norge. Politikerne ønsker borgekrig eller noe sånt???? Jeg synes at vi må allerede jobbe med å ta vare på de godt norske integrerte innvandrene som allerede har utdanning, men som faller utenfor arbeidslivet. Rett og slett fordi norske arbeidsgivere foretrekker Europa innvandrer fra Europa Unionen. Det er dumt å ta imot nye landsmenn når vi allerede behandler de godt integrerte som dritt borgere.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

 

 

Kan det da tenkes at etnisk norske dekker opp det antallet trykkere o.l. som trengs? Jeg har hørt det er stor mangel på realister der ute - kanskje en master i fysikk er noe for denne Hosheng?

 

For seint! Hosheng ligger halshugd i Irak. Har ikke sett noen oppdateringer på hans facebook side på noen uker.

Det gikk en program om han på brennpunkt. Det er ihvertfall skammelig at yrkesutdannede innvandrer havner utenfor arbeidslivet. Spesielt når de er veldig godt integrert inn i det norske samfunn.

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000715/07-04-2015

 

 

De må hvertfall utdanne seg innen ffagfelt hvor vi trenger arbeidskraft. Det hjelper ikke oss noe om vi har 200.000 snekkere fler enn vi trenger, for eksempel. Kanskje er det høyere utdanning disse må sikte seg inn på, innen fagfelt som sårt trenger flere hender? Føler ikke det er skammelig at folk med utdanning ikke får seg jobb, enten de er norske eller utenlandske.

 

 

Han er så godt integrert at han ikke engang klarer å få jobb som toalett vasker.

Den myten om at alle som er registrert hos NAV er super late er bare tull.

Hosheng var en naver og konsekvensen av at NAV ikke klarte å skaffe ham jobb førte til at han gikk ut i krig.

Hosheng var heller ikke lat, men han var en naver. Alle arbeidsgiverne mener at alle arbeidsledige i Norge er udugelig uansett. Svensker, polsker og Europa borgere er alltid mye bedre enn norske statsborgere. Takket være dritt mentaliteten og dårlig omtalelse fra media om arbeidsledige mennesker. Så er det ikke mange arbeidsgivere igjen i Norge som ønsker å ansette norske statsborgere.

 

Jeg ser ingen grunn til å ta imot nye borgere. Når vi allerede har veldig mange innvandrere som har fullført barnehage og 13 års skolegang. Som avlikevel blir diskriminert i arbeidsmarkedet og behandlet som dritt i Norge. Politikerne ønsker borgekrig eller noe sånt???? Jeg synes at vi må allerede jobbe med å ta vare på de godt norske integrerte innvandrene som allerede har utdanning, men som faller utenfor arbeidslivet. Rett og slett fordi norske arbeidsgivere foretrekker Europa innvandrer fra Europa Unionen. Det er dumt å ta imot nye landsmenn når vi allerede behandler de godt integrerte som dritt borgere.

 

 

Tror du toalettvaskerbransjen skriker etter arbeidskraft? Du svarer ikke på innlegget mitt i det hele tatt. Slik jeg ser det kan Hosheng ha blitt NAVer fordi han valgte å utdanne seg innen et fagfelt hvor det er over middels stor konkurranse om jobbene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Tror du toalettvaskerbransjen skriker etter arbeidskraft? Du svarer ikke på innlegget mitt i det hele tatt. Slik jeg ser det kan Hosheng ha blitt NAVer fordi han valgte å utdanne seg innen et fagfelt hvor det er over middels stor konkurranse om jobbene.

 

 

Alle bransjer i Norge skriker etter arbeidskraft. Det er så stort mangel på arbeidskraft at vi absolutt må ansette Europa innvandrer istedenfor norsk innvandrer som er født og oppvokst i det norske samfunn. Det er 70000 arbeidsledige intergrerte innvandrer hos NAV. Hvorfor får ikke disse jobb istedenfor? Hvorfor skal vi ansette fra Europa unionen istedenfor norske borgere?

 

Arbeidsledighet = radikalisering og ekstrenisme.

Arbeidsledighet = fører til at innvandrer oppvokst i Norge. Kommer til å hate Norge. De kommer til å kjempe mot Norge og ikke for Norge. Fordi det norske samfunnet har sviktet dem.

 

Vi får kaste ut disse jævla eu folka og ansette våre egne innvandrer som kan norsk. Bedre å ansette en norsk innvandrer som er godt integrert istedenfor en polsk innvandrer som ikke kan norsk.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/nei-topper-kjemper-mot-eoes-opproer/a/23442683/

 

Alle arbeidsgivere i Norge er drittsekker. Ut av EU og la våre borgere få en jobb. Jo mer EU mennesker som blir utnyttet i Norge jo verre rettigheter vil norske statsborgere få.

 

http://www.ba.no/nyheter/article7402601.ece

 

http://www.nrk.no/rogaland/avdekket-sosial-dumping-1.10941422

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...