Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familiekonflikt - bestefar har fått seg ny kjæreste


Anbefalte innlegg

De siste par årene har det dukket opp en stor konflikt i vår familie, først og fremst mellom moren min og bestefaren min, men dette rammer jo også meg som barnebarn.

 

Mine besteforeldre var gift i nesten 60 år, før min bestemor døde av kreft som 82-åring i 2011. Bestefaren min sørget seg nesten i hjel, og moren min måtte besøke han omtrent daglig, og han bodde også hjemme hos henne en del uker i forbindelse med dødsfallet. Mine besteforeldre hadde et utrolig godt ekteskap, jeg kan knapt huske at de kranglet noen gang, og de var to personer som gjorde alt sammen.

 

Moren min har også alltid hatt et kjempegodt forhold til foreldrene sine, og spesielt til faren sin. Når jeg tenker tilbake på min egen oppvekst med besteforeldre, er det også bare gode minner som dukker opp.

 

Ca et halvt år etter at min bestemor døde, begynner bestefar å være mer og mer sammen med en kvinne som har vært i samme vennekrets som dem, men som ble enke allerede på 70-tallet en gang. Han flytter etterhvert inn til henne, og de er sammen absolutt hele tiden. Familien hennes synes det er utrolig flott at moren deres har møtt en ny mann, og de er stadig i noen sosiale sammenkomster hjemme hos hennes døtre og barnebarn. Bestefaren min har alltid vært en veldig sosial person, og setter selvsagt pris på å bli inkludert i denne familien.

 

Moren min er også glad for at han har funnet seg en å kunne ha det hyggelig med i ny og ne, reise på turer sammen med osv, men hun hadde aldri i verden trodd det kom til å bli så seriøst, at han kom til å flytte inn til henne osv. I tillegg blir hun stadig vekk bedt på diverse sammenkomster med denne damen sin familie, noe hun i alle tilfeller utenom ett, har takket nei til. Både fordi hun ikke er så sosial av seg, men også fordi hun synes det er vanskelig å se faren sin sammen en ny kvinne, når hun vet hvor bra ekteskap foreldrene hennes hadde. Dette gjør også at hun ikke ber denne kvinnen i bursdager og liknende, men heller inviterer faren sin alene.

 

Dette blir selvsagt både bestefar og hans nye samboer sure og klagete for, og ved et tilfelle, hvor han kom ned på hytta alene, ble det en sinnsyk krangel, og han dro hjem dagen etter. De vil at hun skal bli akseptert som en del av familien, men moren min synes det er vanskelig.

 

De siste dagene har min samboer og jeg blitt dratt inn i denne konflikten, da vi for ikke lenge siden fikk vårt andre barn, og bestefars samboer hadde strikket noe klær til datteren vår. Dette gjorde at samboeren min følte at vi burde møte de begge sammen, og sendte en melding til bestefaren min om at det hadde vært hyggelig å treffe dem. Han ba oss da på besøk til uka, og moren min fikk vite om det. Noe som førte til at det kom spørsmål fra henne om vi hadde tenkt å be bestefars samboer i bursdager, dåp og liknende fremover.

 

Og dette betyr at jeg har havnet mellom barken og veden i denne konflikten. Siden vi nå har akseptert å møte bestefars nye flamme, så kommer de sikkert til å forvente at vi ber henne i alle familiesammenkomster fremover. Men moren min kommer jo til å være negativ til dette. Så hvordan løser vi dette? Noen som har liknende erfaringer, eller som har noen råd å komme med



Anonymous poster hash: 3f622...659
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Bestefaren din er en voksen mann, med sine egne valg, og selv om dette er vanskelig for moren din å akseptere, så er dette først og fremst et problem for henne fordi hun velger å la det bli et problem. Hun vil sikkert at faren skal være lykkelig. Hun må etter hvert innse at denne nye damen ikke er en erstatning for hennes mor, men et helt nytt menneske i farens liv. Skal man bare være ensom og ulykkelig fordi man har mistet sin store kjærlighet?

 

Det er i alle fall min måte å se dette på. Moren din hadde hatt godt av å sette seg ned og på en rolig måte forklart for faren sin hvordan hun opplever dette. Og så kunne bestefaren din forklart hvorfor dette er viktig for ham at hun aksepterer det.

 

At hennes videre familie skal dras inn i alt som har med dere å gjøre er ingen selvfølge og kan enkelt unngås ved å ha litt avstand til dem.

Lenke til kommentar

Tydeligvis har jo bestefaren din kjent denne damen lenge. Jeg forstår at moren din føler det er "feil" på mange måter, men nå er det jo fire år siden moren hennes gikk bort og det er kanskje på tide å la faren leve livet videre og være lykkelig?

 

Å bare invitere den ene må jeg helt ærlig si at jeg syns er helt vanvittig dårlig gjort. Tenk så sårende. Nye damen blir ekskludert og har gjort ingenting galt. Tvert imot har hun sikkert hjulpet bestefaren din gjennom en veldig vanskelig periode i livet og i tillegg gitt ham en grunn til å fortsette å leve.

 

Det er alltid noe drit når andre i familien skal dra oss inn i deres problemer, men. Jeg ville invitert alle sammen når det er snakk om familiesammenkomster, så får heller moren din velge hva hun syns er best for sin egen del. Det er vel på tide å møte bestefars nye samboer nå, etter tre år..? :) Besteforeldre er LUKSUS og STAS!! Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde besteforeldre igjen. Du er heldig som har både en bestefar og en reservebestemor.

Lenke til kommentar

Som de andre er inne på, er det mora di som er problemet. Jeg ville invitert alle i familieselskaper og gitt mora di beskjed om at hun enten kan oppføre seg voksent eller la være å komme. Etter hvert skjønner hun kanskje at det er uakseptabelt å ekskludere kjæresten til bestefaren din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din bestemor døde, det var ingen som forlot noen her. Betyr det at din bestefar skal "LEVE RESTEN AV SITT LIV ALENE I SORG"?, nei for noe tull. Hun nye dama kan aldri erstatte sin kone som han levde med i 60 år, hun er bare en person å ha det hyggelig med i sine siste dager. La nå mannen bestemme selv, han er voksen. Din mor oppfører seg SVÆRT MERKELIG

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Mora di sliter kanskje med å akseptere at mora hennes / bestemora di er død?
 

Om hun ikke er helt ferdig med det så kan hun fort ville tviholde på at ting skal være som før. Tvunget forandring kan føre til mye rar oppførsel.

Har du snakket med henne om dette faktumet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...