Gå til innhold

Hvordan starte eget tannlegekontor?


Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen der ute som kunnehjelpe litt? Jeg lurer på om hvordan man kan starte sitt eget tannlege kontor? Eventuelt hvor mye kroner trenger man, hviken utdanning trenger man, og hvis man ikke har utdanning, er det mulig å registrere firmaen for eksempel på en gammel tannlege? 

Jeg vet ikke hvor jeg skal spørre om alt dette, derfor hendender jeg meg til dere på diskusjon.

 

Takk på forhånd!  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at man må ha utdannelse som tannlege for å drive tannlegesenter eller registrere firmaet på en tannlege.

Tviler på at man må ha utdannelse i det hele tatt.

Det er nok en stor fordel om man har en utdannet tannlege der, ettersom noen faktisk må drive med tenner der.

 

Ang. utstyr, så snakker vi nok om noen millioner uten at jeg vet sikkert, men røntgenmaskiner, steriliseringsmaskiner og tannlegestol+alt utstyr som tilhører er nok ikke billig.

I tillegg må røntgenrommet antagelig sikres mot stråling, tviler på at det er billig.

Så må du jo ha en resepsjon og resepsjonist, og en tannlegeasistent må du antagelig ha

 

Er nok en fordel om du selv kan være tannlegen vil jeg tro, å starte ett slikt senter uten å vite noe om temaet er nok nytteløst.

Evt. må du ha nok penger til å starte driften, og lønne alle ansatte inntil det står på egne ben. Noe som kan ta ganske lang tid.

Lenke til kommentar

Du treng ikkje utdanning for å starte opp ein tannlege klinikk, alt du må gjere er å opprette ei form for foretak og deretter kjøpe/leige det du trenger av lokaler, utstyr og personell.

 

For å drive eit tannlegekontor så treng ein fyrst autorisasjon som tannlege, autorisasjon får alle som kan dokumentere at dei har bestått ei odontologi utdanning på passande nivå.

Deretter må ein søke om lisens, lisensen får du for dei arbeidsoppgåvene som ein meiner du kan utføre forsvarlig. Lisensen krever gyldig autorisasjon samt at du har tilfredsstillande eigenheit for yrket. Lisensen kan være av begrensa varigheit og med begrensningar for kva type arbeid du får utføre.

Ein kan f.eks. få lisens som tannpleier, då kan ein drive med kontroller, tannbleiking, polering og ta røntgenbilder, men ein kan ikkje bore og legge fyllinger då dette krever tannlegelisens.

 

Dersom du ikkje innehar den nødvendige fagkompetansen så må du tilknytte deg kompetente personar for å kunne åpne dørene. Ein kan her bruke ein gammal tannlege, men dette krever at vedkommande fortsatt har (eller kan få) lisens for å drive tannlegetjenester, og at det er vedkommande som også utfører det faglige arbeidet. Du treng ikkje sjølv å være tannlege for å drifte tannlegekontoret, men det er nok ein fordel.

 

Når det gjeld økonomien som kreves så vil dette være avhengig av størrelsen på virksomheita, kva tjenester ein skal tilby, kvar i landet ein starter opp, osv. Litt dyrare enn å starte opp ei anna type virksomheit blir det nok sidan ein må ha ein del spesialisert utstyr, men det blir nok ikkje så mykje dyrare.

Lenke til kommentar

Som aklla skriver så er det nok fort snakk om noen millioner som må investeres i utstyr. I tillegg så er leie av lokaler svært dyrt, spesielt i storbyene. Så med mindre du har egenkapitalen til å finansiere dette, så er det tvilsomt at du vil få låne disse pengene fra banken, da du enda ikke har noen pasienter som gir grunnlag for tilbakebetaling på lånet. Da må du i så fall kjøpe praksisen fra en aldrende tannlege (hvilket inkluderer tannleges pasienter), men for å kunne gjøre dette må du være tannlege.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er kanskje lettere å matvarebutikk, for.eks rema1000?

Hvor man søker lisens? Noen som har åpnet butikk og har erfaring med dette?

 

Takk for alle svar så langt!  :-)

Det er nok vesentlig lettere å starte noe sånn ja.

 

Likevel, det er nok langt fra enkelt.

Lenke til kommentar

Eventuelt hvor mye kroner trenger man,

 

Kronene lages individuelt for hver enkelt pasient. Du kan derfor ikke skaffe en krone før du har et avtrykk av tannen som skal repareres.

 

Det er kanskje lettere å matvarebutikk, for.eks rema1000?

Hvor man søker lisens? Noen som har åpnet butikk og har erfaring med dette?

 

Takk for alle svar så langt!  :-)

 

Rema 1000 er en franchisekjede. Det vil si at du som selvstendig butikkeier kan få lisens til å bruke varemerket og få støtte fra hovedkontoret. For å få lisens må du betale en avgift til eieren, altså Reitangruppen. Hvor stor avgiften deres er, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...