Gå til innhold

ANMELDELSE: Final Fantasy Type-0 HD


Anbefalte innlegg

 

 

Ærlig talt, man feiler noe som menneske om man ikke klarer å sette pris på historien, karakterene og alle de filosofiske momenter som dukker opp i gode Final Fantasy spill som for eks FF7-9. Jeg sier ikke at de holder ett høyt intellektuelt nivå, men det har heller aldri vært målet med FF-spill. Final Fantasy skal varme hjerterota, ikke hjernen.

 

Gjør man? Det blir vel kanskje individuelt, men hjerterota mi lar seg ikke varme av en historie på nivå med en dårlig bok presentert slik det er i FF7-9, ikke har jeg lært noen nye "filosofiske momenter" heller. 

 

AtW

Ganske tom du :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvilke andre elementer er det FF ofrer til fordel for historie? I FF13 var det kanskje tilfelle, muligens også i FF10 da begge disse var ekstremt lineære, men ikke generelt i serien.

 

Uansett synes jeg mange av FF spillene har underholdene gode historier, med humor og glimt øyet...igjen gjelder det spesielt de eldre spillene 4-9. Det er veldig lettvint og kortenkt å se på et plot og peke ut feil og lignende "svakheter", uten å ta hensyn til de følelsene og stemningene som også er viktige komponenter (kanskje viktigere?) enn plotet når en historie skal oppsummeres. Jeg synes uansett mange FF spill har en relativ god spenningskurve og mange minnerike hendelser, så får det heller være at det av og til skorter en del på logikken bak alt.

Er mer folk som har problemer med drama i historiene og mener det går ut over historien, det blir for lite mannlig for dem, 

alt skal vere mørkt og ingenting skal gå bra.

Er det jeg har tatt fra de 1000 kommentarene fra jeg var liten til nå.

Var verre på 90 tallet, fordi da var det, (det er jo det samme spillet om og om igjen), bare fordi kampene var like i hvert spill.

Og de som elsket FF  hatet hvert nyeste spill, men 1 år senere var det favoritten deres. typisk norsk og hate alt man ikke forstår innen kultur.

 

 

Du lirer av deg utrolig mye tøv og forutinntatte holdninger.

 

AtW

 

 

Så du sier at jeg lyger om min egen oppvekst med Jrpg spill i norge ?

 

Legit !

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

 

 

Ærlig talt, man feiler noe som menneske om man ikke klarer å sette pris på historien, karakterene og alle de filosofiske momenter som dukker opp i gode Final Fantasy spill som for eks FF7-9. Jeg sier ikke at de holder ett høyt intellektuelt nivå, men det har heller aldri vært målet med FF-spill. Final Fantasy skal varme hjerterota, ikke hjernen.

 

Gjør man? Det blir vel kanskje individuelt, men hjerterota mi lar seg ikke varme av en historie på nivå med en dårlig bok presentert slik det er i FF7-9, ikke har jeg lært noen nye "filosofiske momenter" heller. 

 

AtW

Ganske tom du :/

 

 

Helt tom, en følelsesløs maskin. På samme måte som man tydeligvis mister evnen til å argumentere saklig om man liker FF-spillene om man skal bedømme utifra denne tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om ATWindsor ikke liker de nye FF-spillene. Det vil alltid være noen som ikke liker de samme spillene som en selv, men 1. det har ingenting å si for ens egen nytelse av disse spillene og 2. man kan argumentere i det uendelige men det vil ikke få personen til å endre smak. Disse skyttergravskrigene fører bare til at alle blir irriterte og ingen får det som de vil uansett.

 

Jeg vil anbefale å fokusere mindre på om noen kan ha negative meninger om ens egne preferanser og heller fokusere på den positive opplevelsen som man selv og sine likesinnede har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om ATWindsor ikke liker de nye FF-spillene. Det vil alltid være noen som ikke liker de samme spillene som en selv, men 1. det har ingenting å si for ens egen nytelse av disse spillene og 2. man kan argumentere i det uendelige men det vil ikke få personen til å endre smak. Disse skyttergravskrigene fører bare til at alle blir irriterte og ingen får det som de vil uansett.

 

Jeg vil anbefale å fokusere mindre på om noen kan ha negative meninger om ens egne preferanser og heller fokusere på den positive opplevelsen som man selv og sine likesinnede har.

 

Endelig noen som snakker fornuftig. :D

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg er enig i at en skal slutte å diskutere subjektive holdninger bare fordi en ikke alltid kan overbevise eller få forståelse for hverandre sine synspunkter, selv om det i dette tilfelle kanskje er et godt råd å la diskusjonen ligge. For at en diskusjon som dette skal fungere krever det en langt mer overbevisende argumentasjonsrekke enn det noen her ser ut til å være villig til, samt et langt mindre behov for å rakke ned på andre sin smak igjennom spissformuleringer og følelsesmessige utbrudd.

Problemet med diskusjoner som dette er at deltakerne egentlig bare er opptatt med å fremme sin egen smak og synspunkter, og det er ikke noe ønske om å finne ut hvorfor meningsmotstanderen tenker og føler som han/hun gjør, ikke noen respekt for den andre sine synspunkter. Det blir som å holde en samtale om etikk hvor alle er fast bestemt på at deres moral er bedre, og egentlig ikke har noe ønske om å høre den andre sine synspunkter. Da blir det kun overfladisk grums.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, men i så fall er min anbefaling å la innlegg av den typen du beskriver stå ubesvart, ellers legger man bare inn en bestilling på mer av det samme.

Da hadde ikke vert mye kommentarer i Gamer XP

 

Hadde vert kjedelig visst alle bare hadde gitt opp og gi sin mening (selv om vi sikkert kunne gjort det mer sivilisert)

Tilogmed Gamer gir sine egne synspunkter her og der som ikke alle er enige med.

 

Uansett, Square Enix begynner og komme seg tilbake etter den lange 13 perioden og har byttet ut ledere for spill som FF 14 og FF 15

Og begge spillene har fått kjempe positivt (massiv) respons som gjør meg happy ihvertfall, og FF 14 fortjener det, helt genialt spill.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

 

Enig, men i så fall er min anbefaling å la innlegg av den typen du beskriver stå ubesvart, ellers legger man bare inn en bestilling på mer av det samme.

Da hadde ikke vert mye kommentarer i Gamer XP

 

Hadde vert kjedelig visst alle bare hadde gitt opp og gi sin mening (selv om vi sikkert kunne gjort det mer sivilisert)

Tilogmed Gamer gir sine egne synspunkter her og der som ikke alle er enige med.

 

Joda, men for å ha en konstruktiv diskusjon er det viktig at man i det minste har littegrann felles grunn. Jeg tror ikke man kan ha noen god diskusjon om FF med noen som ikke liker FF i det hele tatt, på samme måte som det ikke er noe poeng i diskutere fotball med noen som ikke er interessert i sport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Final Fantasy-fans kan virkelig være rabiate. :p Grusomme historier og grusomme karakterer jo noe som karakteriserer i alle fall alt post SNES-æraen. Men om man mener dette så hater man tydeligvis japansk kultur, eller er tjukke i hodet? Forøvrig, å påstå at noen av historiene kunne måle seg med det ypperste av spillhistorier på 90-tallet blir også totalt useriøst.

 

PS: Jeg spilte dem også da de kom, men var nok som ATWindsor litt eldre enn de her som kanskje akkurat hadde begynt å spille dataspill. Mulig det var lettere å bli fanatiker om man ikke hadde noen referanser.

 

Hele problemet med disse diskusjonene er nå det kommer kommentarer som dette som gir inntrykk av at vi som liker JRPGer er dumme eller useriøse. Jeg liker japanske karakterer, grafikkstil og historier. Det betyr ikke at jeg er dum, useriøs eller ikke eier smak.

Jeg spilte ikke JRPGer i begynnelsen av min "spillkarriere" heller så jeg hadde nok av andre referansepunkter.

 

Det er også merkelig hvordan en del trekker frem det at historiene i JRPG er lite troverdige og realistiske.

Jeg kan bare komme på en historie i et spill som faktisk blir ansett som bra og det spillet begynte med at du våknet opp fra døden med en flyvende hodeskalle som snakket til deg. Altså lite troverdig og realistisk, men likevel et utrolig bra spill.

 

Ingen andre vestlige RPGer enn PS:T hadde vel noen bra historie uansett? Nå har Obsidian kommet ut med Pillars of Eternity og det har en helt forutsigbar historie (som også er totalt urealistisk selvsagt). Jeg lurer fortsatt på hvilke vestlige RPGer som har en troverdig, bra og innovativ historie til forskjell fra disse grusomme JRPGene.

Er det Skyrim? Dragon Age? Divinity? For alle disse spillene hadde totalt latterlige historier selv om de fortsatt var underholdende.

 

Skjønner heller ikke poenget til ATWindsor om at JRPGer ofrer noe for historien. De har ofte et mye mer underholdede og givende kampsystem enn moderne vestlige RPGer.

Shadow hearts serien f.eks har det mest morsomme kampsystemet jeg har vært borti, og har også en haug med bioppgaver man kan prøve seg på.

Min erfaring er at JRPGer har et mye mer underholdende og givende kampsystem enn moderne vestlige RPGer som Skyrim og DA:I så de ofrer absolutt ingenting.

 

Heldigvis liker jeg begge sjangre. Bedre enn å sitte å surmule. :)

Lenke til kommentar

 

Final Fantasy-fans kan virkelig være rabiate. :p Grusomme historier og grusomme karakterer jo noe som karakteriserer i alle fall alt post SNES-æraen. Men om man mener dette så hater man tydeligvis japansk kultur, eller er tjukke i hodet? Forøvrig, å påstå at noen av historiene kunne måle seg med det ypperste av spillhistorier på 90-tallet blir også totalt useriøst.

 

PS: Jeg spilte dem også da de kom, men var nok som ATWindsor litt eldre enn de her som kanskje akkurat hadde begynt å spille dataspill. Mulig det var lettere å bli fanatiker om man ikke hadde noen referanser.

Hele problemet med disse diskusjonene er nå det kommer kommentarer som dette som gir inntrykk av at vi som liker JRPGer er dumme eller useriøse. Jeg liker japanske karakterer, grafikkstil og historier. Det betyr ikke at jeg er dum, useriøs eller ikke eier smak.

Jeg spilte ikke JRPGer i begynnelsen av min "spillkarriere" heller så jeg hadde nok av andre referansepunkter.

 

Det er også merkelig hvordan en del trekker frem det at historiene i JRPG er lite troverdige og realistiske.

Jeg kan bare komme på en historie i et spill som faktisk blir ansett som bra og det spillet begynte med at du våknet opp fra døden med en flyvende hodeskalle som snakket til deg. Altså lite troverdig og realistisk, men likevel et utrolig bra spill.

 

Ingen andre vestlige RPGer enn PS:T hadde vel noen bra historie uansett? Nå har Obsidian kommet ut med Pillars of Eternity og det har en helt forutsigbar historie (som også er totalt urealistisk selvsagt). Jeg lurer fortsatt på hvilke vestlige RPGer som har en troverdig, bra og innovativ historie til forskjell fra disse grusomme JRPGene.

Er det Skyrim? Dragon Age? Divinity? For alle disse spillene hadde totalt latterlige historier selv om de fortsatt var underholdende.

 

Skjønner heller ikke poenget til ATWindsor om at JRPGer ofrer noe for historien. De har ofte et mye mer underholdede og givende kampsystem enn moderne vestlige RPGer.

Shadow hearts serien f.eks har det mest morsomme kampsystemet jeg har vært borti, og har også en haug med bioppgaver man kan prøve seg på.

Min erfaring er at JRPGer har et mye mer underholdende og givende kampsystem enn moderne vestlige RPGer som Skyrim og DA:I så de ofrer absolutt ingenting.

 

Heldigvis liker jeg begge sjangre. Bedre enn å sitte å surmule. :)

 

 

Kommentaren er vel en reaksjon på den gjennomført useriøse argumentasjonen som ble ført imot de som ikke likkte JRPGs tidligere i tråden.

 

Ellers virker det ikke som du helt skjønner hva som menes med troverdighet i en historie, et alternativt univers med andre regler kan godt være troverdig. Mens feks mennesker som handler totalt urealistisk er lite troverdig. 

 

Det er ikke det at det er spesielt mange vestlige RPGer som har en fantastisk historie, men det gjør det ikke slik at JRPGs har god historie.

 

Og ja, JRPGs ofrer ting for historien, feks fleksibilitet når det gjelder hvordan du skal spille og hvilke karakterer du kan ha, spillene er mer lineære. At kampsystemet er givende og underholdene varier endel vil jeg si, JRPGs har noen ganske jævlige systemer og noen som er bedre. Det mest gjennomgående problemet ser ut til å være at man bruker masse tid per kamp selv når man slåss mot drittdyr, lange animasjoner og bla bla.

 

Eller vil jeg anbefale deg å revurdere om du føler du må surmule hver gang det finnes kultur du ikke liker spesielt godt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Mente at jeg ikke trenger å surmule fordi det er så mange underholdende spill der ute for de av oss som liker flere sjangre. :)

 

Reagerte på det jeg leste tidligere ja samt det jeg til stadighet leser i hver eneste diskusjon rundt JRPGer.
Realzi kom med en litt skarp kommentar også, men dette med mannlighet i JRPGer er noe som kommer opp gang på gang fra de som hater denne sjangeren så jeg vil si han/hun har et lite poeng.

 

Heldigvis slipper jeg å føle meg fornærmet så ofte ettersom jeg er kvinne, men menn som spiller JRPGer blir ofte anklaget for å være lite mandige.

Da blir ofte diskusjonene ekstremt useriøse ettersom JRPG fans da gjengjelder med å peke på alle de seksuelle antydningene som finnes i f.eks FPSer med alle de macho/Tom of Finland figurene der. Slik går det så frem og tilbake.

 

Det jeg reagerer på er at de som angriper JRPGer ofte tar frem vestlige RPGer som eksempel på gode og troverdige historier. Om man sier som deg at begge er like dårlige så er det i det minste konsekvent. Å si at man ikke liker japanske historier eller karakterer er selvsagt også en ærlig sak, men aggressiviteten på kommentarene er ofte høy.

I nesten hver eneste anmeldelse av et JRPG ender kommentarfeltet opp med å bli invadert av folk som skal snakke om hvor forferdelige JRPGer er og hvordan det er ufattelig at noen liker disse spillene.

Tråder om vestlige RPGer derimot blir sjelden invadert av JRPG fans. Det utvikler seg heller til en krangel mellom de som liker moderne RPGer og de som liker RPGer fra 90-tallet.

 

Noen kampsystem i JRPGer har de probleme du nevner ja. Men de spillene folk trekker frem som vestlige RPGers hellige gral har egentlig akkurat de samme problemene.

Pillars of eternity f.eks er et flott spill, men man bruker omtrent like lang tid på en gruppe ulver eller banditter som det meste annet, spesielt fordi man ikke tør bruke sine beste magiformler fordi man da må hvile etterpå.
Falout som var turbasert tok jo også grundig lang tid hvis jeg husker rett. Samme med en god del andre av de gamle vestlige RPGene.

 

"Random encounters" er noe av det jeg hater mest ved en del JRPGer, men så vidt jeg kan huske er det samme systemet tilstede hos en del vestlige RPGer også, bare at man får disse tilfelidge kampene på vei over et kart f.eks. Eller som i Skyrim hvor en drage alltid popper opp når man har brukt "fast travel" til et sted.

 

Det er mange merkelige design valg i de fleste spill egentlig. Ofte sitter jeg og undrer meg over hva i huleste utviklerene tenker når de lager spill. Blant annet undrer jeg meg over hvorfor Ubisoft tror at folk synes det er morsomt å samle inn 100 fjær eller tusen flagg etc. Jeg lurer også på hvorfor utviklerene av Tales of Xillia 2 trodde vi ville like å bekjempe de samme fiendene i akkurat de samme områdene som forrige spill. Både vestlige og japanske utviklere gjør mange underlige valg i så måte.

Lenke til kommentar

Mente at jeg ikke trenger å surmule fordi det er så mange underholdende spill der ute for de av oss som liker flere sjangre. :)

 

Reagerte på det jeg leste tidligere ja samt det jeg til stadighet leser i hver eneste diskusjon rundt JRPGer.

Realzi kom med en litt skarp kommentar også, men dette med mannlighet i JRPGer er noe som kommer opp gang på gang fra de som hater denne sjangeren så jeg vil si han/hun har et lite poeng.

 

Heldigvis slipper jeg å føle meg fornærmet så ofte ettersom jeg er kvinne, men menn som spiller JRPGer blir ofte anklaget for å være lite mandige.

Da blir ofte diskusjonene ekstremt useriøse ettersom JRPG fans da gjengjelder med å peke på alle de seksuelle antydningene som finnes i f.eks FPSer med alle de macho/Tom of Finland figurene der. Slik går det så frem og tilbake.

 

Det jeg reagerer på er at de som angriper JRPGer ofte tar frem vestlige RPGer som eksempel på gode og troverdige historier. Om man sier som deg at begge er like dårlige så er det i det minste konsekvent. Å si at man ikke liker japanske historier eller karakterer er selvsagt også en ærlig sak, men aggressiviteten på kommentarene er ofte høy.

I nesten hver eneste anmeldelse av et JRPG ender kommentarfeltet opp med å bli invadert av folk som skal snakke om hvor forferdelige JRPGer er og hvordan det er ufattelig at noen liker disse spillene.

Tråder om vestlige RPGer derimot blir sjelden invadert av JRPG fans. Det utvikler seg heller til en krangel mellom de som liker moderne RPGer og de som liker RPGer fra 90-tallet.

 

Noen kampsystem i JRPGer har de probleme du nevner ja. Men de spillene folk trekker frem som vestlige RPGers hellige gral har egentlig akkurat de samme problemene.

Pillars of eternity f.eks er et flott spill, men man bruker omtrent like lang tid på en gruppe ulver eller banditter som det meste annet, spesielt fordi man ikke tør bruke sine beste magiformler fordi man da må hvile etterpå.

Falout som var turbasert tok jo også grundig lang tid hvis jeg husker rett. Samme med en god del andre av de gamle vestlige RPGene.

 

"Random encounters" er noe av det jeg hater mest ved en del JRPGer, men så vidt jeg kan huske er det samme systemet tilstede hos en del vestlige RPGer også, bare at man får disse tilfelidge kampene på vei over et kart f.eks. Eller som i Skyrim hvor en drage alltid popper opp når man har brukt "fast travel" til et sted.

 

Det er mange merkelige design valg i de fleste spill egentlig. Ofte sitter jeg og undrer meg over hva i huleste utviklerene tenker når de lager spill. Blant annet undrer jeg meg over hvorfor Ubisoft tror at folk synes det er morsomt å samle inn 100 fjær eller tusen flagg etc. Jeg lurer også på hvorfor utviklerene av Tales of Xillia 2 trodde vi ville like å bekjempe de samme fiendene i akkurat de samme områdene som forrige spill. Både vestlige og japanske utviklere gjør mange underlige valg i så måte.

 

Om du ikke skjønte hintet, å framstille det som folk liker begge RPG-sjangre "surmuler" er en dårlig hersketeknikk, og ikke noe annet. Det er utallige underholderne spill der ute for de som ikke spiller RPGs i det hele tatt engang. Ingen surmuler her, og den eneste som har  tatt det opp er deg. Hold deg til saken istedet for å spekulere i hva folk føler.

 

Ja Realzi liret av seg en mengde usakligheter, en bruker sa man "feiler som menneske" om man ikke setter pris på disse historiene, en bruker sa jeg var "tom innvendig" som synes historiene er middelmådige og ikke spesielt følelsesframbringene, ikke akkurat saklig argumentasjon.

 

Det finnes sikkert fjortisser som er opptatt av om spill er mandige eller ikke, men det er ikke et relevant argument fra eller til når man blir voksen. Jeg har sett lite til disse beskyldningene, så jeg kjøper ikke at det er et kjempeproblem, selv om det sikkert forekommer.

 

Men joa, det gjøres mange merkelige designvalg også i tradisjonelle RPGs, for meg handler det om at man ofrer endel elementer av fleksibilitet for å kunne styre historien bedre, jeg synes ikke det er noe som fungerer særlig bra når historien allikevel ender opp med å være middelmådig. For meg er det mye viktigere med det jeg kaller "stemning" i en RPG enn historie.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner jeg sliter med å uttrykke meg i dag. Mente at JEG ikke trenger å surmule. Står ingenting der om andre. Eneste grunnen til at jeg nevnte det den andre gangen var fordi du nevnte at jeg måtte revurdere min surmuling så derfor forsøkte jeg å presisere at jeg ikke trenger å sutre over denne diskusjonen ettersom det er så mange spill å spille. Det var mer et angrep mot meg selv enn noe annet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...