Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Celica 2000 - Bremseklosse ligger inntil på venstre side bak.


Anbefalte innlegg

Har nettopp skiftet bremseskive og klosser både framme og bake. 

Når jeg skulle kjøre bort for å fylle på tanken så merket jeg at bremsklossen var veldig varm på venstresiden bak i forhold til høyre. 

Jeg tror det er stempelet på caliperen som er treg. 

Strekningen var ca 500m hver vei, kjørte aldri over 60km/t. 

Bør jeg allikevel skifte ut klossene og skivene bak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre skivene har slått seg og klossene har blitt glassert ville jeg brukt de videre uten problemer.

 

Men du må selvsagt finne årsaken her, det er ganske vanlig at stemplene ikke går som de skal og dette kan ofte løses med en overhaling av kalipperen..

De fleste velger nok dog å gå for en byttedel.

Lenke til kommentar

Ja, jeg klemte opp stempelet med tvinge og tråkket i bremsa ca. 5 ganger. Og kjente at glidepinnene gikk helt fint. 

Mistenker fortsatt at det er stempelet som er treg da..

Går det ann å få gjort noe mer med stempelet for å få den til å bevege bedre?

 

Det er lengre ikke så mye friksjon som det var når jeg først kjørte, men du kan høre at det subber borti rundt 70% av en rotasjon. 

Kan skiva være skjev eller noe sånt?
 

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller går det fint å løsne opp på stempelet ja, men det avhenger selvsagt av tilstanden.

Rundt stempelet er det gjerne en støvbeskyttelsekappe, denne kan som regel byttes ut og stempelet kan som regel pusses slik at det går greit igjen.

 

Hvorvidt det er noen redning for den aktuelle kalipperen kan man ikke si uten å se den.

 

Byttekalippere er som regel ikke så voldsomt dyrt det heller da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg klemte opp stempelet med tvinge og tråkket i bremsa ca. 5 ganger. Og kjente at glidepinnene gikk helt fint. 

Mistenker fortsatt at det er stempelet som er treg da..

Går det ann å få gjort noe mer med stempelet for å få den til å bevege bedre?

 

Det er lengre ikke så mye friksjon som det var når jeg først kjørte, men du kan høre at det subber borti rundt 70% av en rotasjon. 

Kan skiva være skjev eller noe sånt?

 

 

Smurte du glidepinnene?

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg klemte opp stempelet med tvinge og tråkket i bremsa ca. 5 ganger. Og kjente at glidepinnene gikk helt fint. 

Mistenker fortsatt at det er stempelet som er treg da..

Går det ann å få gjort noe mer med stempelet for å få den til å bevege bedre?

 

Det er lengre ikke så mye friksjon som det var når jeg først kjørte, men du kan høre at det subber borti rundt 70% av en rotasjon. 

Kan skiva være skjev eller noe sånt?

 

 

Smurte du glidepinnene?

 

Ja tørket bort det som var gammelt. Prøve å trykke inn glidepinnene inn igjen for å få ut restene. 

Deretter fikk jeg bruke noe grease uten petroleum for å smøre glidepinnene av en kompis.

Lenke til kommentar

Ok, skudd i blinde, men kan selvfølgelig være samme greie. Subaru er i alle fall av en eller annen grunn veldig følsomme for overskudd av fett på glideboltene, ser ingen grunn til at ikke det skulle kunne skje på andre biler også. I alle fall, jeg ville vurdert å løsne siden det gjelder, tatt ut glideboltene og gravd ut fett.

Lenke til kommentar

Ville brukt fett med kobber eller aluminium, og med aluminiumsdeler i nærheten er det mitt førstevalg. Tror det er mye større sjangse for at det er heng på glidepinnene enn at det er stemplet som henger i sylinderen.

Har hørt at fett med metall i ikke er så snill mot pakningen jeg? Og helst fett uten petroleum.

Fikk brukt sånn silikonbasert grease fra en kompis hvertfall.

 

På glidepinnene (og gummimansjetten rundt stempelet) bruker man kun silikonfett. Og i 80% av tilfellene hvor jeg har fikset det problemet har det vært stempelet. Men glidepinnene er selvsagt det første man sjekker. Ganske fort gjort.

Ja, det var nok stempelet. Under pakningen så var det mye rust der fant jeg ut i går, så blir nok at jeg må skifte caliper. 

Huff, koster 1900,- for én forbanna caliper hos mekonomen eller bilextra.

Lenke til kommentar

 

Ville brukt fett med kobber eller aluminium, og med aluminiumsdeler i nærheten er det mitt førstevalg. Tror det er mye større sjangse for at det er heng på glidepinnene enn at det er stemplet som henger i sylinderen.

Har hørt at fett med metall i ikke er så snill mot pakningen jeg? Og helst fett uten petroleum.

Fikk brukt sånn silikonbasert grease fra en kompis hvertfall.

 

På glidepinnene (og gummimansjetten rundt stempelet) bruker man kun silikonfett. Og i 80% av tilfellene hvor jeg har fikset det problemet har det vært stempelet. Men glidepinnene er selvsagt det første man sjekker. Ganske fort gjort.

Ja, det var nok stempelet. Under pakningen så var det mye rust der fant jeg ut i går, så blir nok at jeg må skifte caliper. 

Huff, koster 1900,- for én forbanna caliper hos mekonomen eller bilextra.

 

 

På glidepinnene ville jeg jeg brukt fett med aluminium. Rundt stempelet har jeg alrdi sett at noe har vært brukt før, men silkonfett bør gå bra. Er det gummimansjetter i forbindelse med styrepinnenene hadde jeg heller ofret disse.

 Det var en gang at olje (fett) ikke gikk i lag med gummi. Nå er vel verken olje, olje lengre, og det samme med gummi. Men har ikke hørt at det har forandret seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...