Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Hvit" støy overmanner meg rett før jeg skal til å sove


Anbefalte innlegg

Hei,

 

en gutt på 18år. Jeg mistensker jeg har svak tinnitus på det ene øret, hører ofte en liten lyd der. De sisteukene har jeg latt være å bruke hodetelefoner, men jeg tror tinnitusen er et resultat av stress, depresjon, og til tider høy musikk. Det er 2 uker siden jeg merket symptomene, men har ikke gått til legen ennå.

 

Den siste tiden har jeg ofte merket noe rart. Jeg vet ikke om dette har noe med tinnitsen å gjøre, trolig ikke? Men noen ganger når jeg legger meg, fyller hodet/øre seg med massiv "hvit" støy, altså slik støy du hører når du har på en kanal med "snøfnugg" på tven. Det er utrolig høyt. Så høyt at man ikke lenger hører lyden fra verden rundt, du kunne så høyt d kunne, likevel ville jeg ikke hørt hva du sa, eller hørt at du sa noe, før støyen forsvinner. Noen ganger føler jeg at jeg er i en paralyse, jeg klarer ikke å evege kroppen, og heller klarer jeg ikke å åpne øynene. Det er skummelt. 

 Det varer ofte rundt 7-13 sekunder.

 

 



Anonymous poster hash: 0e1c8...5f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd søvnparalyse et par ganger selv, men da i typen 3-4 minutter. Første gangen tror jeg fint kan beskrivest som noe av det jævligeste jeg har opplevd. Aldri noensinne vært mer lettet enn når jeg startet å få liv i den en armen min å etterhvert hele kroppen, utrolig skremmende opplevelse som nok kommer til å være brent fast i minnet for resten av livet.

Lenke til kommentar

Har opplevd søvnparalyse et par ganger selv, men da i typen 3-4 minutter. Første gangen tror jeg fint kan beskrivest som noe av det jævligeste jeg har opplevd. Aldri noensinne vært mer lettet enn når jeg startet å få liv i den en armen min å etterhvert hele kroppen, utrolig skremmende opplevelse som nok kommer til å være brent fast i minnet for resten av livet.

Se linken.

 

Anonymous poster hash: f4cee...ca3

Lenke til kommentar

Søvnparalysen har jeg ikke noe tips for. Får det noen ganger selv iblant. Da ser jeg en skummel skikkelse som kommer mot meg og jeg kan ikke bevege meg. Den kommer nærmere og nærmere og jeg nærmest freaker ut til jeg våkner i panikkanfall og får ikke sove resten av natta. Men jeg har lagt merke til at dette vare skjer i perioder jeg stresser mye eller har det vanskeligere enn vanlig. Stresser du?

 

Når det gjelder tinnitus er det forferdelig at det er helt stille. Jeg merker det nesten ikke når jeg er ute osv, men når jeg er alene eller ingen snakker hører jeg det veldig godt. Derfor pleier jeg alltid å ha på musikk når jeg skal prøve og sove :)

Lenke til kommentar

Høres ut som klassisk exploding head (eller auditory sleep start), ja. Det er viktig at du vet at det er helt ufarlig og skader ikke ørene dine og at disse tingene alltid går over når de inntreffer. Det er heller ikke forbundet med sykdom eller skade. Vi opplever alle snodige, fascinerende og skremmende opplevelser i søvne fra tid til annen, og du har opplevd en relativt sjelden variant.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...