Gå til innhold

Hvor mye er det tillatt å arbeide innenfor dagens lovgivning?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har en jobb (jobb nr. 1) der jeg er forpliktet til å arbeide 7,5 timer per dag 5 dager i uken. Arbeidstiden er noe fleksibel, så det innebærer at jeg feks. kan slutte på jobb klokken 1400 hvis jeg vil. Dette står i arbeidsavtalen. Nå har jeg fundert på å få meg en helgejobb som taxisjåfør og kanskje forsøke å kjøre endel i ukedagene også. Etter å ha snakket med taxifirmaet her i byen, har jeg funnet ut at det er godt med arbeid og at jeg feks. kan begynne på jobb som taxisjåfør klokken 1530 og kjøre til rundt klokken 2300. På det viset får jeg ca. 1,5 timers pause før jeg går på jobb nr. 2 som taxisjåfør. Jeg får 7 timer søvn som man behøver. Da det er lov til å avspasere, tenkte jeg at jeg kunne arbeide ekstra lenge en dag. feks. hver mandag fra klokken 7000 til klokken 2000. På det viset vil jeg kunne avspasere en time fra hver tirsdag til og med fredag slik at arbeidstiden min disse dagene vil være fra klokken 0730 til 1400.

Mitt spørsmål er følgende: Vil jeg kunne gjøre dette innenfor dagens arbeidsmiljølovgivning?

Har jeg lov til dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fyrste du må sjekke er om du i det heile tatt har lov til å ta ein ekstrajobb utan at dette bryter med arbeidsavtalen din.

Enkelte har arbeidskontrakter som stadfester at primærarbeidsgiver har fyrsteretten på å få bruke din arbeidstid når du er opplagt og utkvilt, og at du må ha primærarbeidsgivers tillatelse for å ta ein ekstrajobb.

Dette fordi det er primærarbeidsgiver som tar den fyrste støyten dersom du blir sjukemeldt pga at du er overarbeida.

 

 

 

PS. Nå veit eg ikkje kva primærjobben din går ut på, men å jobbe som sjåfør heile kvelden etter at du har vært ca 8 timar på jobb ser eg på som problematisk i forhold til trafikksikkerheita. Sånn sett hadde det sikkert vært betre at du starta arbeidsdagen med å kjøyre bil, og deretter gjekk til dagjobben/primærjobben din.

Lenke til kommentar

så lenge det ikke er noen konflikt med din primerarbeidsgiver så kan du fint ha en extra jobb uten at dette går utover reglene i aml . 

jobbe en er 100% og du kan i teorien jobbe overtid etter aml i den , når du har fri fra denne kan du bruke fritiden din på og jobbe om du ønsker , aml skal bare regulere at din arbeidsgiver ikke "overjobbber" deg , det samme gjelder arbeidsgiver 2 , de kan ikke gi deg mere jobb en aml tilater , men siden det er 2 arbeidsgivere så påvirker ikke disse verandre opp mot aml . du vill jo somregele ende langt over hva du kunne jobbet i 1 jobb alene .( om ikke så hva er poenget med 2 jobber ) 

 

aml sier du kan jobbe 40 timer ( normaltid ) og intil 10 timer overtid i uker , 25 timer i måneden og 200 timer i året , kan avtales opp til 15/25/300 med fagforening og opp til totalt 400 ved og søke arbeidstilsynet ,  det er og muligheter for og gjennomsnitts regnen perioder ( og den nye loven åpnet vell for enda mere timer uten jeg har sett så mye på det , jeg bare jobber det som trenges og tenker på timene etterpå .)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...