Gå til innhold

Fradrag for gaver til frivillige organisasjoner


Anbefalte innlegg

Har fått med meg at man kan få fradrag for gaver til frivillige (forhåndsgodkjente) organisasjoner om gaven overstiger kr 500 p.a men hvor mye er egentlig fradraget på? Er det som ved BSU en % av beløpet du har spart/gitt? Finner ingen informasjon om størrelsen på fradraget, så er det noen her inne som vet det?

(Lang historie kort, ble huket inn av en frivillig fra en organisasjon tidligere i dag og plutselig stod jeg der med avtalegiro i hånden. Vil gjerne vite konsekvensene av det jeg har begitt meg ut på.)

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kunne du vel vært litt mer hjelpsom, Herr Brun? Han visste tydeligvis ikke svaret.

 

 

 

Fradraget er at summen du har gitt blir trekt fra den skattepliktige inntekten din.

 

Ikke som med BSU, der de pengene blir trekt fra i det du skal betale i skatt.

Resultatet blir vel det samme?

 

Forskjellen på et skattefradrag (gjeldsrenter, gaver til frivillige organisasjoner osv) og en skattereduksjon (som BSU (forøvrig det eneste eksempelet jeg vet om i den kategorien) er som Zash skriver at førstnevnte reduserer det som kalles alminnelig inntekt. Etter at personfradraget er trukket fra står du igjen med summen du skal betale 27% skatt av (i inntektsåret 2014). Altså vil en gave på 1000,- redusere skattegrunnlaget ditt med 1000,- slik at du betaler 1000*27% = 270,- mindre i skatt.

 

Man får som kjent 20% skattereduksjon av det man setter inn i BSU. Så dersom du har spart 5000,- i 2014 vil du få en skattereduksjon på 1000,-. Her betaler du altså 1000,- mindre skatt enn om du ikke hadde spart i BSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...