Gå til innhold

Elending korsrygg/stabilitet, se bilde!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har alltid hatt elendig kroppsholdning. Jeg tror dette har vært med på å gjøre at jeg har fått kraftig spenningshodepine fordi kroppen har brukt så mye "feil muskler".

Når jeg går vanlig gange har jeg egentlig elendig balanse, og når jeg siterer min fysioterapeut; "har du hatt elendig holdning før?", ja - det har jeg hatt.

Jeg har trent veldig mye siste halvår øvre del av rygg pga. av forroveroterte skuldre, og dette har blitt mye bedre. Men tanken på at korsryggen har vært en stor del av mitt holdningsproblem har aldri falt meg inn.
Eksempelvis har jeg hatt problemer med å stå avslappet.

Jeg legger ved bilde av hvordan kroppen min ser ut:

proper-sitting-posturejpg-af2cd4eb657bab (bilde til høyre er så likt meg!)poor-posture-diagram.gif


Alt dette har ført til er at jeg ikke puster skikkelig med diafragma, problemer med å stå avslappet, samt hodepine jeg har hatt i 2 år.

Noen som kan gi en vurdering/hjelp? Settes stor pris på!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også slitt med dårlig holdning, men fikset det over tid ved å være påpasselig med hvordan jeg sitter, står og går. Det tok i hvertfall et år før det gikk av seg selv. Nå gjør det direkte vondt hvis jeg står, og ikke holder rak rygg. Med andre ord, jeg står ikke avslappet lengre. Og jeg mener ikke at jeg står og spenner hele tida, og bruker energi. Det har, etter all den tiden, blitt helt naturlig for meg å stå rakrygget. Alt annet blir da uvant.

 

I tillegg har jeg elektrisk hev/senk-skrivebord. Det er et mirakel! Det er ikke slik at jeg står like ofte som jeg sitter, men når jeg kjenner at jeg trenger å strekke på føttene, så hever jeg bordet og står og jobber i et kvarter til en halvtime, og setter meg igjen. Fikk øynene opp for det på jobb, der det var standard, og kjøpte meg til slutt en selv for å ha hjemme også.

 

Anbefaler på det aller sterkeste å starte med de enkle endringene; stå og gå med rak rygg! Uten å overdrive, trekk skuldrene litt bakover. Dette gjør at brystet skytes litt frem. Bruk din fulle høyde ved å rette ut ryggen. Igjen, uten å overdrive, så klart. Bruk helkroppsspeil. Prøv både med og uten klær, for å se hva som ser best ut. I dette tilfellet så er det det som er best for deg, som ser best ut for andre.

 

Dette er også en enorm greie for selvtilliten. Ikke gå med haka i brystet. Ikke velt hodet for å se i bakken. Hev haka slik at øynene peker rett frem, og bruk heller øynene for å se i bakken om du må (og du skal jo se hvor du går).

 

Når det gjelder diafragma, vil jeg anbefale å gå til innkjøp av en fitnessball. Det koster et par hundrelapper, men det er en veldig fin greie du kan gjøre;

 

Legg deg på ryggen over ballen, og strekk armene over hodet. Bøy ryggen så mye som føles naturlig. I denne stillinga, pust inn med stor kraft, og slipp sakte ut, og repeter. Dette er en korrigerende strekkøvelse som har til hensikt å fikse avrundede skuldre, smerte i nedre rygg og nakke, og kyfotisk postur (som illustrert til høyre i bildet ditt). I all hovedsak så er det det motsatte av det du gjør til daglig, og vil balansere ut den effekten du får av å holde den kyfotiske posturen.

 

Og selvfølgelig, rygg- og nakkeproblemer har ofte hodepine med på kjøpet. Jeg er bombesikker på at hvis du får ordnet ryggen og nakken, så vil hodepinen forsvinne av seg selv. Det verste er når man kjøper medisiner mot hodepinen, i stedet for å løse problemet som forårsaker hodepinen.

 

 

 

Det er sikkert mye mer som kan sies her, men det er sent, og jeg har teknisk sett allerede lagt meg. Håper dette er til noe hjelp. Spør gjerne om noe er uklart!

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...