Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer oppgradering av bilanlegg


Anbefalte innlegg

Det er nettopp det som er noe av problemet. Kondensatorer er fysisk ganske store og dermed tror mange at de kan holde på relativt mye energi. Faktum er at de har ekstremt lite energi pér volum enn batterier. Det er ikke nok strøm til å engang holde et digitalt voltmeter i drift i mer enn noen få sekunder. Og de trekker bare noen milliampére.

 

I tillegg har de som nevnt over lineær utladingskurve så du vil kun få brukt den bittelille kapasiteten mellom ca. 14,4V og kanskje ned mot 11V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å koble til en kondensator og se forskjellen.

 

Men du kan regne også.

1 Fahrad x 14.4 volt = 14.4 amperesekund

Ta et basslag med frekvens 80hz

14.4 amperesekund x 80 = 1152A

 

La oss si at kondensatoren går fra 100% til 99% av full kapasitet mens bassen slår.

Da avgir kondensatoren 1% altså 11,52A mens bassen slår. Deretter lader den seg opp igjen til neste basslag.

Uten å vite motstanden i kretsen får du ikke riktige tall, du kan regne alt du vil men fakta er likevel at kondensatoren kan være gull verdt, samtidig er det ikke uten grunn at jeg anbefaler alle å prøve alt utstyr før de kjøper. Hvis du ikke umiddelbart merker stor forskjell så lar du vær å kjøpe.

 

Den lagrer overskuddet når strømtrekket er lavt og sender det ut når behovet er der.

 

Men som sagt, det er bare å koble til en kondensator så ser du forskjellen. Jeg kan måle og gi eksakte verdier med et oscilloskop men det er ikke nødvendig siden du ser det med det blotte øyet.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Dere kan like gjerne si at himmelen er grønn. Jeg trenger bare å se ut vinduet for å se at dere tar feil.

 

Hvis jeg kobler ut kondensatoren i bilanlegget eller lar den være tilkoblet, så utgjør det stor forskjell. Lysene på bilen blinker, vindusviskere går tregt og det er sikkert ikke så heldig for elektronikken i bilen.

Kobler jeg til kondensatoren så forsvinner disse problemene.

 

Hva er det med dette som skurrer? Tror dere jeg lyver? Tror dere jeg selger kondensatorer? Enlighten med :)

Lenke til kommentar

Okei. Jeg drar den samme. Jeg har testa selv og merka så godt som ingen forskjell. Overhodet. Tror du jeg lyver? Derimot prøvde jeg å kun oppgradere kabler. Da ble det forskjell! Og til en brøkdel av prisen.

 

Med kondensator og originale kabler: 13,8V tomgangsspenning, dupper ned til 11,5V (og under) i basslagene. Alt av lys blinker.

Uten kondensator, etter oppgradering av kablene*: 14,4V tomgangsspenning, dupper ikke under 13V i basslagene. Lys dimmer ikke.

Med kondensator og kabler: Ingen forskjell.

 

* Jordingskabler mellom motor, chassis og batteri samt plusskabel fra dynamo til batteri.

Lenke til kommentar

Hva tror du skjer om dynamoen er for liten og du dobler kabeltverrsnittet?

Ikke stort..

Da kan du tidoble tverrsnittet uten at det hjelper. Tror du det betyr at kabler ikke har betydning?

 

Jeg skjønner at dette ble for komplisert, du står fritt til å gjøre som du vil. Hva med å fylle diesel på bilen? Det er jo billigere enn bensin..

Lenke til kommentar

Se på regnestykket da. Kanskje det viser det bedre... 1 Farad (F) = 1 Amperesekund (As) per Volt (V). Eller Farad x Volt = Amperesekund. 1 Amperesekund (As) = 1/3600 Amperetime (Ah). Dermed betyr det at en 1F kondensator kan skilte med svimlende 0,0033Ah. I tillegg vil spenningen i kondensatoren ramle til halvparten når den er halvveis utladet, m.a.o. er ikke engang 0,0017Ah brukelig. Til sammenlikning har et 1,5V AA-batteri 2,8Ah, og batterier har omtrent samme spenning selv om de er halvtomme.

Du omtaler kondensatoren som om den skulle være et batteri. Det er den ikke. Den skal ikke levere strøm jevnt over lang tid, den skal levere korte strømstøt i brøkdelen av et sekund.

 

En kondensator kan ikke erstatte et batteri, og et batteri kan ikke erstatte en kondensator.

(Så lenge vi ikke snakker om ultra capacitors, da, men da er vi over på noe helt annet.)

Lenke til kommentar

Nei jeg gjør ikke det. Med litt forståelse for virkemåte og elektronikk bør de fleste se dette. En kondensator lager ikke strøm. Ei heller batteri. Den er det dynamoen som genererer. En kondensator klarer heller ikke å lagre mer strøm enn hva som er tilgjengelig til enhver tid. Grunnen til at jeg tok det eksemplet med batteriet er akkurat av den grunn. 

Lenke til kommentar

Det er bare å koble til en kondensator og se forskjellen.

 

Men du kan regne også.

1 Fahrad x 14.4 volt = 14.4 amperesekund

Ta et basslag med frekvens 80hz

14.4 amperesekund x 80 = 1152A

 

La oss si at kondensatoren går fra 100% til 99% av full kapasitet mens bassen slår.

Da avgir kondensatoren 1% altså 11,52A mens bassen slår. Deretter lader den seg opp igjen til neste basslag.

Uten å vite motstanden i kretsen får du ikke riktige tall, du kan regne alt du vil men fakta er likevel at kondensatoren kan være gull verdt, samtidig er det ikke uten grunn at jeg anbefaler alle å prøve alt utstyr før de kjøper. Hvis du ikke umiddelbart merker stor forskjell så lar du vær å kjøpe.

 

Den lagrer overskuddet når strømtrekket er lavt og sender det ut når behovet er der.

 

Men som sagt, det er bare å koble til en kondensator så ser du forskjellen. Jeg kan måle og gi eksakte verdier med et oscilloskop men det er ikke nødvendig siden du ser det med det blotte øyet.

 

1 Fahrad x 14,4v = 14.4As/3600s = 0,004Ah x 80 = 0,32A

Lenke til kommentar

Nei jeg gjør ikke det. Med litt forståelse for virkemåte og elektronikk bør de fleste se dette. En kondensator lager ikke strøm. Ei heller batteri. Den er det dynamoen som genererer. En kondensator klarer heller ikke å lagre mer strøm enn hva som er tilgjengelig til enhver tid. Grunnen til at jeg tok det eksemplet med batteriet er akkurat av den grunn. 

 

Sier i=C*dV/dt deg noe som helst?

Lenke til kommentar

Poenget med kondensatoren er at den lader seg fort opp og fort ut. Den skal ikke levere en jevn strøm.

 

Uansett, kondensator hjelper mot blinkende lys, til og med han som tror kondensatorer er montert i elektronisk utstyr på grunn av placebo effekt har fått med seg det.

 

Du kan ikke kjøre lovlig en bil hvor lysene blinker, men kjøper du en brukt kondensator så kan det være en løsning på problemet. Det koster ca 200kr.

Det er billigere enn å få bot pga dårlige lys.

Et billig plaster på såret som kan være akkurat det som trengs.

 

Har du råd til bedre dynamo så er det selvfølgelig en mye bedre løsning.

 

Er anlegget altfor stort i forhold til dynamoen så hjelper ikke kondensatoren nok, derfor anbefaler jeg å kun kjøpe utstyr en har prøvd og vet fungerer.

 

Strømkabler må selvsagt skiftes først hvis de er dårlige.

 

 

Sånn er det, hvis noen sier noe annet så har de ikke peiling. Men folk kan gjøre som de vil og ta utav lyspærene i bilen for å få mer strøm til anlegget sitt hvis de vil de. De kommer seg sikkert levende frem uansett og fornøyd med lyden.

Lenke til kommentar

Jeg har 14.5V Over batteriet på tomgang uten stereo på. Skrur jeg på stereo, cupevifte, varmeseter, lys, varmetråder, og spiller for fullt, så har jeg 14.3v. Dynamoen er 90a, batteriet er 73a, og det eneste jeg har gjort, er å sørge for at dynamoen er i tipp topp stand, og oppgradert kablene til dynamo osv. Kjører da med en 16" Focal som fores med 800w rms ved 4ohm, samt en 4 kanaler på 4x110w rms 4ohm til fronthøyttalere. Kobler jeg til en kondensator, så ser jeg at voltmeteret dupper ned til 14.2v ved har belastning, forklar det da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...