Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer oppgradering av bilanlegg


Anbefalte innlegg

Det jeg har nå.

 

bil - Peugeot 306 2001 modell hatchback.

 

Høyttalere foran - Pioneer Ts-A1723i

 

forsterker til høyttalere foran - cube ett eller annet 4kanals.

 

Subwoofer - Caliber BC 210bp 1000w (2x150rms etter mye søking)

 

Forsterker til subwoofer - Boss ph3000d. De påstår rms 1200w ved 1ohm.

 

Spiller - alpine cde-136bt (Eneste jeg er helt fornøyd med)

 

Høyttalere bak - Orginale som jeg bare kobler ut, liker ikke lyd bak så de skal jeg ikke gjør noe med. Å lydbilde blir bare fælt med kassa bak.

 

 

Jeg har nå lagt 21mm2 power og jord fram til forsterkerne som jeg splitter bak via en splitter jeg kjøpte på strandberg av merke stinger. Å noen sikringsholdere.

 

Jeg vurderer sterkt og oppgradere!

 

Jeg tenkte først og bytte mono forsterkeren til noe bedre kvalitet, det har fungert en stund som den skal. Men det er ingenting som tilsier kvalitet.

Vis jeg bytter den til noe annet, så vet jeg ikke hva som passer til subben. Eneste jeg vet er at den er på 2x150w rms på de to 10". Vet at det meste fungerer, men vis jeg skal kjøpe nytt skal jeg ikke gå i den gamle fella :p

 

Men vis kassa også er av så dårlig kvalitet at en bedre forsterker ikke gjør mye godt, vil jeg likså godt bytte ut begge deler. Derfor jeg trakk 21mm2 sånn at jeg har noe å gå på.

 

 

Kom gjerne med råd om hva jeg burde oppgradere først. Skal ikke bruke alt for mye penger på dette, har ikke tenkt mer en 3k for en mono forsterker førsteomgang. Burde få en helt kurant en for 3k vil jeg mene og håpe. Så får alt det andre komme fortløpende.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, da tenker jeg at jeg bytter ut både kassa og forsterkeren.

Jeg har egentlig ikke lyst og ha så veldig stor kasse. Som for eks de 2x12 kicker som mange har som fyller hele bagasjerommet( er ikke veldig stort bagasjerom jeg har heller, er bare litt større en en moderne fiesta).

 

Hvordan er det en lukket kasse høres ut i forhold på en ported er da ? En lukket er mer stram lyd, og en åpen er mer boom, eller hvordan jeg skal forklare det.

Har du noen anbefalinger på en ferdigkasse/sub og en tomkasse som passer samt forsterker. Eller burde jeg sende en epost til en nettside, om de vet noe som anbefales til min bil ?

 

Sedsberg: Da får jeg ihvertfall begynne med lydisoleringen, takker.

Lenke til kommentar

Bruk asfaltmatter, får tak i billige på biltema. Skal de ha virkning må de ha masse, altså være tunge.

Kjøp brukte komponenter og forsterkere samlet av noen på finn, prøv utstyret i bilen din og se om lyden blir bra.
Aldri kjøp noe som ikke låter bra, ikke stol på at noen sier utstyret må spilles inn eller konfigureres på noen måte.

Du må prøvelytte utstyret i din bil, det kan låte dritbra i butikk eller andre biler men det viktige er at det låter bra i din bil.

Prøv før du kjøper, det vil spare deg for tusenvis.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt inn Asfaltmatter jeg skal bruke for og lydisolere,

 

Dimensjonene som er på kassa nå er: høyde 41cm. 41,5cm er max! Kan ikke ha noe høyere ellers slår den i høyttaleren i hattehylla.

Lengde: 60cm vil ikke ha lengre egentlig, men noe går.

Bredde: 47cm bredere/dypere går fint.

 

Når jeg ser på ferdigkasser med elementer, eller andre kasser. Så blir som regel høyden for mye. Jeg vil ikke fjerne hattehylla, fordi det blir ikke pent rettogslett.

Fant heller ikke noe på finn i telemark som jeg syntes så noe lovende ut.

 

Så en 15 tommer går ikke, alt jeg ser på blir for høyt.

 

Noen her som har en kasse med element, eller vet om noe bra som jeg kan få kjøpt som ikke blir alt for høyt ?

 

Har lagt med ett lite bilde, det er ca 0,5-1cm klaring imellom toppen av kassa og høyttaleren i hattehylla.

 

post-168839-0-90095400-1426519466_thumb.jpg

 

Kan bruke 5-6k på kasse med element vis det passer inn. Jeg har sett på en ferdigbygd fra Ground zero

en 15" Nuclear. Men den også blir for høy :/

Endret av kasamo2
Lenke til kommentar

Kast nå ut de høyttalerene i hatthylla da, de vil jo låte stygt pga trykket fra suben, og ta kvelden ganske fort uansett ;) Og kasse bygger du selv, eller får noen til å bygge for deg, så får du en kasse som passer bilen OG elementet, ferdigkasser er sjelden opptimale.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg kjøpt inn Asfaltmatter jeg skal bruke for og lydisolere,

 

Dimensjonene som er på kassa nå er: høyde 41cm. 41,5cm er max! Kan ikke ha noe høyere ellers slår den i høyttaleren i hattehylla.

Lengde: 60cm vil ikke ha lengre egentlig, men noe går.

Bredde: 47cm bredere/dypere går fint.

 

Når jeg ser på ferdigkasser med elementer, eller andre kasser. Så blir som regel høyden for mye. Jeg vil ikke fjerne hattehylla, fordi det blir ikke pent rettogslett.

Fant heller ikke noe på finn i telemark som jeg syntes så noe lovende ut.

 

Så en 15 tommer går ikke, alt jeg ser på blir for høyt.

 

Noen her som har en kasse med element, eller vet om noe bra som jeg kan få kjøpt som ikke blir alt for høyt ?

 

Har lagt med ett lite bilde, det er ca 0,5-1cm klaring imellom toppen av kassa og høyttaleren i hattehylla.

 

attachicon.gif20150316_1549121.jpg

 

Kan bruke 5-6k på kasse med element vis det passer inn. Jeg har sett på en ferdigbygd fra Ground zero

en 15" Nuclear. Men den også blir for høy :/

 

Vil du ha god lyd tar du utav høytalerene fra hattehyllen, kjør stereo i front med subwoofer bak.

 

Flere høytalere roter til lydbildet.

 

Du kan stille det inn, men den beste lyden får du gjerne når du stiller volumet på elementene så lavt ned at de ikke spiller i det hele tatt. Da hører du verken lyd eller ulyd fra de og de forverrer ikke lydbildet.

 

Og du må fremdeles kjøpe brukt utstyr for å få den beste lyden, med nye komponenter blir det ikke i nærheten av like bra.

 

Tusenlapp for høytaler, forsterker og kondensator, bare å koble inn i bagasjerommet og se om det låter bra i din bil. Du kan sikkert prute det ned også.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56886963&searchclickthrough=true&searchQuery=subwoofer

 

Den tusenlappen holder knapt til et nytt kabinett :)

 

Tenk hva du kan få for 2000kr brukt? Det må jo være helt spinnvilt :)

Lenke til kommentar

Den kassa som linkes til over her, er ganske bra til ferdigkasse å være, men det følger med en 2 kanals forsterker som ikke egner seg, og en kondensator du ikke har noe bruk for... Hvorfor han over her sier at du MÅ kjøpe brukt, og at det er mye bedre en nytt, det skjønte ikke jeg noe av...
Ikke alle store elementer skal ha stor kasse, og bygger du kassa så den passer bilen, så trenger den ikke ta så ille mye plass ;)

Lenke til kommentar

Kondensatoren gjør at du kan drive et større anlegg uten å oppgradere dynamoen.

Og hvor skal kondensatoren få strømmen fra? Løse luften? Det er mange som misforstår totalt og tror kondensator er som et batteri. En kondensator kan kun lagre en bitteliten mengde energi. Mye mindre enn mange tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kondensatoren gjør at du kan drive et større anlegg uten å oppgradere dynamoen.

Og hvor skal kondensatoren få strømmen fra? Løse luften? Det er mange som misforstår totalt og tror kondensator er som et batteri. En kondensator kan kun lagre en bitteliten mengde energi. Mye mindre enn mange tror.

 

 

Kondensatoren er som et batteri, det lagrer mindre energi men lades opp og ned mye fortere.

Strømmen kommer selvfølgelig fra dynamoen, all strømmen i bilen og i batteriet kommer fra den..

Strømtrekket til anlegget er ikke jevnt, det krever mest strøm når bassen slår. Det er dette som gjør at kondensatoren er så nyttig.

 

Se tegning så skjønner du. Uten kondensator vil dynamoen produsere vekselvis for mye strøm og for lite strøm, stort sett for mye. Kondensatoren fungerer som en buffer som kan fylles opp over tid og som kan tømmes øyeblikkelig.

Altså dynamoen produserer samme mengde energi som før, men den får mer tid på seg til å samle opp nok energi til basslaget.

Det er en grunn til at kondensatorer er brukt i nesten alt av elektronikk :)

 

Skal du ha en subwoofer på 50watt så trenger du ikke en kondensator, og skal du ha en subwoofer på 10,000 watt så vil ikke dynamoen klare å fylle opp kondensatoren fort nok uansett.

Mange oppsett er en plass i mellom og det er veldig mange oppsett som absolutt bør ta i bruk kondensator.

 

post-16776-0-63738500-1426785055_thumb.png

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Du tror han har noen som helst kompetanse på elektriske komponenter?

Anbefaler å ikke tro alt du leser på internett..

 

 

Det han har rett i er at det er en bedre løsning å kjøpe og installere en ny dynamo med høyere output, feks. noe rundt 200ampere.

Men det blir som å si at du ikke må kjøpe BMW eller trimme motoren fordi Lamborghini går fortere uansett :)

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dropp kondesator og bruk pengene på noen solide kabler fra dynamo til batteri, og mellom motor, chassis og batteri. Og hvis du absolutt vil ha en kondesator så sørg for å være 110% overbevist at det vil hjelpe sånn at placebo-effekten virker.

Har du noen erfaring med lydanlegg i bil overhodet?

 

Du merker fort om du trenger en kondensator når lysene blinker av og på. Hvis ikke kondensatoren hjelper da er dynamo underdimensjonert i forhold til forsterker.

Men en kondensator er billigere og enklere å installere.

Og mange vil heller gjøre det fremfor alternativene som er å redusere effekt på forsterker eller oppgradere dynamo.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...