Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp angående klasse C, erfaring ifra andre.


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på det å ta klasse C og fått utvide mine muligheter for jobb.

 

Men det er så mye jeg lurer på angående det.

 

Så det hadde vært kjekt å høre andre som har vært igjennom den prosessen og hvordan oppkjøringen var.

 

 

 

Hadde vært fint hvis dere kunne skrevet hvor mye dere måtte ut med.

**Hvor lang tid tok det fra dere begynte og til dere var ferdig.

**Hva går teorien ut på og er det slik at du sitter i et klasserom med de mange andre?

**Hvor mye teori er det i forhold til selve kjøringen?

**Hvilke bøker trengs det for å fullføre "kurset"?

 

Hvis dere har noe annet å legge til så bare kom med det :)

 

 

Om jeg går for å ta klasse C så blir det vel mest sannsynlig hos Åsane Trafikkskole, fant ingen andre i Bergen som tilbyr klasse C men kanskje jeg ikke leitet bra nok. Så om dere kan anbefale noen andre i Bergensområdet så hadde jeg satt pris på det.

 

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg brukte grovt regnet rett under 60.000,- kr på selve sertifikatet (kun kl. C, regn med 20-30.000,- ekstra for E). Så må du ha yrkessjåførkurs attpåtil som er ca 36.000,- kr.

 

Jeg begynte medio mai og var ferdig med sertifikatet i hånda i slutten av august så ca 3mndr, men det er mer opptil deg hvor kort/lang tid du bruker.

Teorikurs hoppet jeg glatt over, jeg syns det var unødvendig å betale 4500,- for teori som man like gjerne kan lese seg til selv. Lastsikring samt ulykkesberedskap er typisk klasserom undervisning med en avsluttende praktisk del på slutten. Det er kun 1 dag/8 timer for hver av de så det er ikke mye teori for sertifikatet, for yrkessjåfør derimot er det ca 3 uker med teori og 1 siste uke med kjøring.

 

Du trenger kun å tenke på teoribok da yrkessjåfør er inkl. nødvendig materiell. Kjøreskolen kan uansett svare deg på alt dette :)

Endret av trollhatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg brukte grovt regnet rett under 60.000,- kr på selve sertifikatet (kun kl. C, regn med 20-30.000,- ekstra for E). Så må du ha yrkessjåførkurs attpåtil som er ca 36.000,- kr.

 

Jeg begynte medio mai og var ferdig med sertifikatet i hånda i slutten av august så ca 3mndr, men det er mer opptil deg hvor kort/lang tid du bruker.

Teorikurs hoppet jeg glatt over, jeg syns det var unødvendig å betale 4500,- for teori som man like gjerne kan lese seg til selv. Lastsikring samt ulykkesberedskap er typisk klasserom undervisning med en avsluttende praktisk del på slutten. Det er kun 1 dag/8 timer for hver av de så det er ikke mye teori for sertifikatet, for yrkessjåfør derimot er det ca 3 uker med teori og 1 siste uke med kjøring.

 

Du trenger kun å tenke på teoribok da yrkessjåfør er inkl. nødvendig materiell. Kjøreskolen kan uansett svare deg på alt dette :)

Takk, for at du svarte.

Jeg trodde at de kursene som teori var noe man måtte ta for å kunne ta lappen.

Om jeg går så langt at jeg tar lappen, så fant jeg en "billig" pakke hos Tuft Transportskole.

Det at jeg trodde man måtte ta de kursene var pga de var med i pakken.

 

Hva går egentlig selve teorien ut på, jeg har jo lappen fra før av for vanlig bil.

Det er egentlig teorien jeg gruer meg mest til, føler jo at jeg ikke er dumt som et stykke brød, men teori i hvilket som helst sammenheng får jeg litt nerver for :p

Teori og Grunnkurs, er det noe man må "bestå" eller er det mer ment som en måte å informere folk som skal ta klasse C?

Lenke til kommentar

Grunnkurs for tunge klasser er ikkje noko du må bestå, men fysisk være tilstede for å få det godkjent.

 

Teori undervisning vil eg alltid anbefale, snakk med trafikkskulen og høyr kva tema som kan vera aktuelt å vera med på, det er ikkje sikkert du treng heila kurset.

 

Eg sjølv trur du kan ha godt utbytte av å vera med på ting som omfatter bremser og luftsystem, samt utregning av lovlig vekt på kvar aksel. Det blir brukt kart for å finne begrensinger på vekt, høyde og bredde på forskjellige vegstrekninger. Det kan og være nyttig om du kan lite om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnkurs for tunge klasser er ikkje noko du må bestå, men fysisk være tilstede for å få det godkjent.

 

Teori undervisning vil eg alltid anbefale, snakk med trafikkskulen og høyr kva tema som kan vera aktuelt å vera med på, det er ikkje sikkert du treng heila kurset.

 

Eg sjølv trur du kan ha godt utbytte av å vera med på ting som omfatter bremser og luftsystem, samt utregning av lovlig vekt på kvar aksel. Det blir brukt kart for å finne begrensinger på vekt, høyde og bredde på forskjellige vegstrekninger. Det kan og være nyttig om du kan lite om det.

Takk takk for kommentaren.

Som du skriver så er det sikkert smart å være med på teori og grunnkurs. Har ikke peiling på bremsene og luftesystemet så det hadde vært interessant å lære litt mer om.

Lenke til kommentar

Bremser, luftsystemer, vektfordeling etc. er noe du kan få spørsmål om på teoriprøven, men det er uansett ikke så komplisert at man ikke burde klare seg frem til det på egenhånd. Dette er også noe som gås igjennom på yrkessjåførkurs.

 

Ingen dum pakke det der, men klarer du deg med kun 10 kjøretimer er du god :).

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Bremser, luftsystemer, vektfordeling etc. er noe du kan få spørsmål om på teoriprøven, men det er uansett ikke så komplisert at man ikke burde klare seg frem til det på egenhånd. Dette er også noe som gås igjennom på yrkessjåførkurs.

 

Ingen dum pakke det der, men klarer du deg med kun 10 kjøretimer er du god :).

 

Hvor mange timer er det "vanlig" å bruke?

Jeg har veldig lyst å ta kontakt med de og bestille, og nå fikk jeg utrolig nok tilbake på skatten så nå har jeg hvertfall råd :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...