Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan stanse mobbing av jente (10) på barneskolen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kommet fram at ei jente i min familie på ca 10 år blir mobbet på skolen av andre jenter. Jeg tror det er en gjeng på ca 3-4 personer bare, men det er et relativt lite tettmiljø der alle kjenner alle og når da noen mobber så blir det vanskelig når den personen ikke kan "holde seg unna" med en annen vennegjeng og blende litt inn.

 

Jeg har ikke blitt nevnverdig mobbet når jeg gikk på skole (ikke så ille som hun, og mange andre personer), så jeg har ikke så mange råd å gi. Jeg er også gutt, og har dermed mindre peiling på jentemobbing.

Til dere som kanskje har blitt mobbet, blir mobbet, eller har god kjennskap til det; Hvordan stanser man det? Det vanlige rådet man hører er jo å ta det opp med lærer og rektor, og selv om de såklart burde bli bevisstgjort på det (for å se eventuelle tegn) så har jeg tilgode å høre om at noen blir sluttet å mobbet fordi lærer/rektor sa ifra. Spesielt for jenter der et lite stygt blikk kan være nok for å sette en stykk i personen. Eller at de fryser ut/ignorerer eller kommer med slengbemerkninger. Så og si umulig for andre å få øye på og dermed stoppe.

 

Hvilke råd kan man gi til en 10 år gammel jente som blir mobbet? Har dere noe krutt?

 

De få gangene jeg ble mobbet av noen så kunne jeg bare ta hevn fysisk eller verbalt, og så ordnet det som regels seg etterhvert. Som gutt var det bare det å vise at man har litt baller som skal til (som oftest). Hvordan fungerer slikt for jenter? Er det å ta tilbake og få "alfastatus" som gjelder?

 

Det er i utgangspunktet ikke noe galt med jenta. Hun ser normal ut, familien har normalt god råd, og hun skiller seg ikke spesielt negativt ut på noen områder (som jeg vet om). Jeg tror kanskje det kan være oppførselen hennes som gjør henne til et lett mål. Hun er snill og omtenksom og vil ikke noe ondt. Jeg mistenker at hun kanskje trenger å bli litt mer tøff?

 

Har sett med andre hva som skjer med mobbing over tid, og det er ikke pent. Derfor vil jeg som familiemedlem gjøre det jeg kan for at hun skal ha det bra og ikke bli så affektert av mobbingen. Men hvem klarer å holde ut slikt over tid? Ingen. Derfor tenker jeg at hun må ta tilbake på noe vis. Øke sin posisjon blant jentene på skolen, og få litt mer selvtillit. Kanskje ved å ta henne med og gjøre kule ting som gir henne verdi når hun forteller det på skolen? (problemet er at mobberne bare sier "hva så" og ignorerer det).

 

Jeg er litt av den oppfatningen at å ignorere og være snill mot de ikke funker. Det eneste du lærer barna til da er å bli tøffel og ta imot dritt. Det er ikke sunt for noen. Så hvordan skal man få henne til å bli tøffere, øke sin sosiale status, og trives? Gjerne la de andre jentene få smake litt på egen medisin. Mobbere fortjener å kjenne litt på offer-rollen også for å lære.

 

Jeg er litt rådvill, så jeg spør her inne. Hva tenker dere?



Anonymous poster hash: b7a44...224
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne prøvd å tatt kontakt med foreldrene til disse jentene som mobber?

For å unngå mobbing, spesielt når de er så unge, tror jeg gode rollemodeller er utrolig viktig.

Jeg tror det mest effektive i dette tilfellet vil være at foreldrene til disse jentene tar seg en prat med dem hvor de er helt klare på hva som er riktig og galt.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner godt til små gjenger i grisgrendte strøk. Vet du hva slags type mobbing det er? Sier de stygge ting til henne, eller er det mer en type utfrysing? Jeg har selv litt erfaring. Det er viktig å tenke på at folk er forskjellig, og at det ikke skal være noe mål at ditt familiemedlem skal gjøre et sosialt knefall for disse 3-4 åpenbart korttenkte, uhøflige ungene. Det første du kan gjøre er å fiske litt etter hvor mye dette påvirker denne jenta. Mobbing kan være vondt, men det trenger ikke være det. Det beste du kan gjøre for henne, er å være en venn. Hvis hun blir mobbet og blir såret av det, så trenger hun å ha normale relasjoner til andre. Jeg følte stort ubehag når andre i min krets skulle "fikse" opp i mobbingen. Jeg tenkte at det var min sak, og jeg følte meg skamfull over at andre skulle snakke om det. Hun trenger et normalt vennskap.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke blitt direkte mobbet da jeg gikk i barneskolen, men mer som sosialt utestengt. Man kan si at det er bedre enn å bli fysisk skadet, men så er det slik at dette går inn på det psykiske. Jeg er gutt så da vil det være vanskeligere for meg å komme med gode tips men har i alle erfaring med mobbing (kan si at det var noen perioder hvor jeg ble litt fysisk mobbet av det man kaller for en falsk venn).

 

Det jeg gjorde var nemlig å være snill mot andre. Holde meg sammen alltid i nærheten av de "populære" guttene. Dette fungerte for meg og ble godtatt i den vennegjengen selv om jeg var aldri den personen som de kunne tenke seg å være med i fritiden (kun på skolen). Kan innrømme at jeg var klengete men så slapp jeg i alle fall å være helt alene i friminuttene. En av de tingene som gjorde at de ikke ble forbanna på meg når jeg var klengete, var at flesteparten i den gjengen gikk jeg i klassen med.

 

En ide som jeg gjerne ønsket å oppleve da jeg gikk i barneskolen var at læreren valgte selv hvem av de elevene skulle settes sammen i en prosjekt (2 personer per prosjekt) og jobbe sammen. Trikset her er at læreren må selv være bevisst på hvem som er mobbere og hvem som er offeret i klassen. Så setter læreren sammen mobberen og offeret i gruppen som de skal drive sammen prosjektet. Da er begge to partene nødt til å jobbe sammen uansett for å få arbeidet gjort. Da blir de selvfølgeligvis bedre kjent med hverandre og forhåpentligvis så vil de bli bedre kjent med hverandre og river ned hverandres "mur" slik at de være vennlige mot hverandre. Kanskje du kunne ta en prat med læreren og sjekke om det er mulig å ordne noe slikt for fremtidige prosjekter i barneskolen?

 

Jenta kan jo alltids være frekk og mobbe andre slik at hun er i samme lag som de mobberne. Da vil det alltid være noen andre som erstatter hennes plass og får dårligere selvtillit og mistrives mer på skolen. Jeg kan innrømme at jeg var nok en av de som gjorde dette for å få bedre selvtillit og få en følelse av at jeg tilhører til en vennegjeng i skolen. Heldigsvis så varte dette i korte perioder og forsatte som før. Jeg var for det meste av tiden den personen som tar lite plass når jeg er med andre mennesker.

 

Barn i den alderen er veldig fokusert på hva de andre har på seg som klær. Kanskje du eller noen andre i familien kunne kjøpe noe ekstra fint for jenta? Selvfølgelig så vil dette være en dårlig ide med tanke på at barnet kan utvikle større fokus på utseendet men tviler på at dette vil gjøre stor skade dersom man gjør dette et par ganger i året. Klær skal jo brukes gjennom året og er ikke noe man kaster i søpla dagen etter.

 

En annen tips er at jenta kan melde seg på fritidsaktiviteter slik at hun kan utvide vennekretsen sin og får seg en ny venn som allerede går på skolen hennes.

 

Siden du nevner at jenta er snill og omtenksom, da tenker jeg at hun snakker i blant med andre elever som ellers ikke har andre venner eller som er lite sosiale. Hvorfor ikke bli bedre kjent med dem og være med dem i fritiden slik at hun kan prate med noen til enhver tid i friminuttene?

 

Ellers, det som fikk meg til å holde ut i barneskolen, ungdomsskolen og litt i videregående skole ved å bli sosialt utestengt så var det slik at jeg alltid hadde denne tanken i bakhodet "selv om i dag gikk det dårlig så vet man aldri hva neste dagen kan bringe" :)

Lenke til kommentar

Uff, jeg får vondt av å lese dette, TS. Har vært mobbeoffer gjennom hele skolegangen selv, og det har gått enormt innpå meg og gjort at jeg nå gruer meg til å gå forbi fremmede mennesker på gata fordi jeg er redd de skal si noe (det skjedde alltid da jeg var tenåring).

 

Men det viktigste for denne jenta er at dere snakker om det. Å være åpen om mobbing er veldig viktig og hjelper til å forminske eventuelle ettervirkninger. Jeg foreslår at du råder henne til å ikke bry seg om det de sier til henne (lettere sagt enn gjort, jeg vet det), fordi de sier det kun fordi de er misunnelige på ett eller annet eller ikke har det så bra med seg selv, derfor må de rakke ned på andre. For det andre, tror jeg kanskje at hun vil ha nytte av å lære seg å ta igjen verbalt (hva jeg ikke hadde gitt for å klare det i skolegangen). Men ikke på en provoserende måte. Heller på en (av mangel på et bedre ord) kald måte, som viser at det de sier ikke går inn på henne. Jeg har ikke noen eksempler, men det finnes mange tips om dette på nettet.

 

Et innblikk i mobberens psykologi

Hvordan håndtere mobbing

 

Googler du "How to deal with bullies", finner du mange sider med tips, inkludert Wikihow.

Lenke til kommentar

Barn i den alderen er veldig fokusert på hva de andre har på seg som klær. Kanskje du eller noen andre i familien kunne kjøpe noe ekstra fint for jenta? Selvfølgelig så vil dette være en dårlig ide med tanke på at barnet kan utvikle større fokus på utseendet men tviler på at dette vil gjøre stor skade dersom man gjør dette et par ganger i året. Klær skal jo brukes gjennom året og er ikke noe man kaster i søpla dagen etter.

 

Med mindre hun er veldig dårlig kledd vil det neppe hjelpe med bedre klær. De finner uansett noe annet å mobbe for. Min niese ble en periode mobbet, selv om hun i ca samme periode også fikk en del dyre, fine klær(sluttet å vokse så mye, så går an å kjøpe litt dyrere da). Så, er langt ifra sikkert klær, og andre ting som kan kjøpes for penger teller inn...
Lenke til kommentar

A6ffuSUCcAEBp_o.jpg

Barn i den alderen er veldig fokusert på hva de andre har på seg som klær. Kanskje du eller noen andre i familien kunne kjøpe noe ekstra fint for jenta? Selvfølgelig så vil dette være en dårlig ide med tanke på at barnet kan utvikle større fokus på utseendet men tviler på at dette vil gjøre stor skade dersom man gjør dette et par ganger i året. Klær skal jo brukes gjennom året og er ikke noe man kaster i søpla dagen etter.

Med mindre hun er veldig dårlig kledd vil det neppe hjelpe med bedre klær. De finner uansett noe annet å mobbe for. Min niese ble en periode mobbet, selv om hun i ca samme periode også fikk en del dyre, fine klær(sluttet å vokse så mye, så går an å kjøpe litt dyrere da). Så, er langt ifra sikkert klær, og andre ting som kan kjøpes for penger teller inn...

 

 

 

Du har selvfølgelig rett der men det kan jo hjelpe i en bitteliten grad. Hvis en gjeng med frekke unger som rakker ned en annen bare fordi personen går med kjedelige klær, så kan offeret kjøpe en plagg eller to som likner litt i samme stilen som gjengen. Da vil gjengen endre oppfatningen sin om personen og kanskje inkludere offeret inn i sin gjeng. Altså blende seg inn i folkemengden. Siden TS nevner i sin første post om at hun er vanlig som ellers, bare at oppførselen hennes skiller ut i fra de andre så kan vi bare droppe det med klær som alternativ.

 

Ellers ser jeg ingenting som kan føre til problemer for jenta. Jeg var selv en stille og var snill mot alle. Jeg ble ikke til en mobbeoffer som blir fysisk skadet i skolegården. Kanskje jenta snakker på en måte som skiller seg ut fra resten av ungene?

 

Det som er dumt når man går på barneskolen er at barna er fremdeles for unge til å tenke som en voksen person. Og da blir selvfølgelig all mobbingen rettet mot de svakeste i klassen. blir som "survival of the fittest"

 

Jeg oppfordrer ikke til vold eller ønsker å bli oppfattet feil. Hva med hvis TS sender jenta til en kampsport slik at hun kan forsvare seg selv. Jenta blir jo fysisk skadet av mobberne. Da har jenta rett til å forsvare seg selv. Jeg drev med kampsport i begynnelsen av videregående skole, så det eneste jeg ber om at hvis jenta lærer seg selvforsvar, LÆR henne om å aldri gå lenger enn det man skal. Kampsport er ikke kun trening men veldig lærerikt og gøy! :)I tillegg så kan jeg garantere deg at man får mange nye venner der.

 

Slenger til en bildet slik at du får et enklere overblikk på hva man lærer av kampsport.

 

Edit: Usikekr på hvordan man laster opp bildet på en riktig måte..

Endret av ProjectA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Det vil nok ikke hjelpe at noen prøver å forandre henne. Det er mobberene det er noe i veien med, og skole samt foreldrene til mobberene må få vite dette. Jentemobbing er som oftest nokså usynlig mobbing med baksnakking, utestenging og blikk, men det kan skade like mye som fysisk mobbing. Det kan være hun synes det er flaut at familien skal rydde opp, men det er viktig at det blir satt en stopper for det før hun får varige men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...