Gå til innhold

Gjøre unna yrkesfaglig utdanning fortere enn ved VGS når man har studiekompetanse?


Anbefalte innlegg

Oi, kronglete emnetittel. Skal prøve å gjøre en lang historie kort.

 

Jeg er en sånn person som virkelig ikke aner hva jeg vil drive med i livet. I det siste har jeg begynt å helle mer og mer med at jeg vil ha en forholdsvis praktisk jobb, og gjerne en der jeg ikke direkte trenger å forholde meg til hundrevis av kunder hver eneste dag (mao, ikke butikk, ikke service-relatert, etc)

 

I den sammenheng har jeg begynt å sett litt på yrkesfaglige utdanning, og lurer litt på om det er noen andre som har tatt dette i "voksen" alder (jeg er 24) og har erfaringer å dele. Jeg har generell studiekompetanse og gikk tre år på et gymnas hvor jeg hadde realfag som retning. Går det an å få unnagjort slike studier "fortere" enn ved å gå på skolen? De fleste VGS-utdanning, så vidt jeg vet, blander jo både norsk, engelsk og andre fag inn i de praktiske utdanningene. Disse vil jeg jo ikke trenge å ta på nytt dersom jeg ender opp med å gå på VGS igjen. Høres litt fåfengt ut å gå på skolen et par 10 timer i uken og ellers ha kjempemye fri. I tillegg har man jo dette med ungdomsrett, som jeg ikke har peiling på hvordan fungerer. Er det vrient å komme inn igjen på VGS som voksen?

Til sist, hvordan er det å ta praktiske fag som privatist? Ta f.eks tømrer. Så vidt meg bekjent kan dette gjennomføres på egenhånd via privatistfag. Det høres litt merkelig ut for min del, så kunne tenkt meg noen erfaringer fra noe lignende om noen har.

 

Takk!

Endret av Klatt3n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en tidligere kollega som for nå 10 år siden fant ut av det samme.
Jobbet da sammen i butikk, men han ville noe annet.

 

Han greide å få seg en "lærling-jobb" i tømrer/snekker firma hvor han hadde x-antall timer teori i uken og jobbet resten.

Han fikk da også en liten lønn tilegnet det han jobbet. Tror det var snakk om 2 eller 3 år med dette før han var ferdig utdannet.

 

Vet ikke om dette fortsatt finnes, men må være en fornuftig løsning for å slippe unna flere år på skolebenken.

 

----

 

Videre tok jeg rundt samme tid GK elektro som privatist. Hadde da vanlig fulltidsjobb og studerte ved siden av.

Er selvfølgelig noe tyngre en skole da alt ansvar står på deg selv, men slipper å "kaste bort" flere år på skolebenken.

Meldte meg også selv opp til privatist eksamen som ble tatt på Elvebakken VGS i Oslo.

Startet som privatist Januar og tok eksamen i mai, da kun elektrofagene siden jeg allerede hadde alle allmennfag.

 

Mulig det finnes noe liggnende for tømrer også.

Lenke til kommentar

Dersom du er fornøyd med karakterene dine fra de ordinære fagene (norsk, engelsk, samfunnsfag osv) kan du droppe disse. De fleste programfagene er ikke mulig å ta som privatist. Du må da møte på en videregående skole i programfagene. Det er lurt å snakke med arbeidsgiver å prøve å få til at du kan delta på disse timene (som forøvrig ikke er så mange i uken, for å finne ut hvor mange må du kontakte din lokale VGS) og samtidig jobbe. Disse må dessverre taes (sålangt jeg vet, mulig det går an å gjøre noe annet) over 2 år, som ved en vanlig VGS.

 

I TIP-klassen min i fjor hadde vi en som var 19 og en som var 23, det er strengt tatt ikke uvanlig å gjøre dette, men er ikke akkurat vanlig å ha folk på denne alderen i klassen. Forvent å komme i klasse med andre på 16-17 års alderen. Hvordan dette utspiller seg kommer veldig an på din oppførsel og personlighet. Andre voksne i parallellklassene mine, samt 19-åringen hadde ett bra miljø med oss, men hun som var 23 i min klasse likte ikke at vi var ''småbarn,'' og holdt seg stort sett for seg selv. Fyi likte ingen henne, du kan gjøre lurt (ha en bedre skoleopplevelse selv) ved å være hyggelig. Tror dessverre du må betale denne utdannelsen selv og, da du ikke lenger har ungdomsretten.

Endret av yrn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...