Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Feil skattetrekk, hvem har ansvaret?


Lufthode

Anbefalte innlegg

Din forutsetning er kunstig all den tid "god tro" praktisk talt alltid henger sammen med "aktsomhet". Det hender "jeg var i aktsom god tro" hjelper deg (selv om det nok ikke gjør det her), men "jeg var i god tro for jeg lukket øynene for alt som kunne endre det" gjør det sjeldent. ATW har argumentert for at du ikke var så aktsom som du burde, og det er i høyeste grad relevant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din forutsetning er kunstig all den tid "god tro" praktisk talt alltid henger sammen med "aktsomhet". Det hender "jeg var i aktsom god tro" hjelper deg (selv om det nok ikke gjør det her), men "jeg var i god tro for jeg lukket øynene for alt som kunne endre det" gjør det sjeldent. ATW har argumentert for at du ikke var så aktsom som du burde, og det er i høyeste grad relevant

jeg gir meg egentlig litt ende over her...

For det første: Dere kan omtale dette som om det var meg det gjaldt til Dovre faller; det forandrer ikke det faktum at det faktisk ikke er meg, og jeg ville verdsatt det om dere, om så for høflighets skyld, tok hensyn til det i besvarelsen selv om dere tydeligvis har en inngrodd mistro mot alt det folk skriver på forum. Det forandrer for all del ikke noe i juss/praktiske hensyn, det blir bare mer provoserende for meg all den tid det ikke har den ringeste betydning.

 

Så. Siden jeg nå, logisk nok, vet hvem dette er, og hva som faktisk var saken og ikke, så fremstiller jeg det slik det faktisk var. Jeg tror det er ytterst få som bevisst og med overlegg, uten en plan for tilbakebetaling, velger å bruke opp omtrent alt av lønn med lite lønnstrekk slik at restskatten kommer som julekvelden på kjerringa.

 

Det er jo nettopp det jeg forsøker å si, flere ganger: Det ble rett og slett ikke plukket opp--hvordan er jussen her?

 

SÅ, etterpå, når et godt svar er kommet, så spør jeg videre, av ren interesse hvordan de tekniske mekanismene her er, noen må jo ha gjort noe feil når arbeidstager ikke har presentert et skattekort på 5%, og i tillegg med tabelltrekk der inntekten definerer trekket, og så ender opp med 5%?

 

Ikke fordi jeg skal løpe ned til vedkommendes arbeidsgiver og gi dem så hatten passer, men fordi jeg i denne saken rett og slett er nysgjerrig.

 

Og da er det veldig lite interessant når ATW terper på hvor lett det skal være å sjekke dette. Det ble jo ikke gjort. End of story.

Jeg vil jo legge til at jeg for all del ikke er uenig med ATW i at det er lett å sjekke, og jeg hadde nok selv reagert om lønnsutbetalingene var så store, men det forandrer som sagt ikke saken. Og det har ikke noe å gjøre med spørsmålet om hvilke løsninger som ligger til grunn for skattetrekk osv.

Lenke til kommentar

I tilfelle det er uklart, så er "du" i mine innlegg ubestemt, dvs du kan skifte ut "om du" osv med "om man", og det vil ha ca samme betydning.

 

Forøvrig er det vel neppe en bevisst handling fra noen av partene, spørsmålet er vel snarere om det objektive ansvaret.

 

Du "terper" jo også på at arbeidsgiver burde ha sjekket, du har ikke kun spurt om hva slags tekniske løsninger arbeidsgiver innehar, men også et "moralsk" ansvar. Jeg tipper forøvrig løsningene varierer mye fra bedrift til bedrift, alt annet med lønnssystemer er avhengig av systemet som er implementert hos den enkelte arbeidsgiver, da er vel antakelig dette det også.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket år snakker vi om? Arbeidsgiver har hatt krav om å hente skattekortet elektronisk foran hver lønns

kjøring de siste årene - så tror vel arbeidsgiver har ett ansvar her - om de IKKE har gjort dette!

 

MEN om arbeidstager har hatt ett skattekort på 5% som er hentet ned er det INGEN tvil om hvem som er ansvarlig.

Lenke til kommentar

Det spørres om hvordan prosenten kan bli så feil all den tid det er et tabellkort som har blitt levert.

 

Det eneste jeg kan se for meg, er at tabellen har vært feil. Tabellkort er regnet ut på en slik måte at inntekten kan variere mye i løpet av året uten at forskuddstrekket blir veldig feil, mens fradragene ikke kan det. Disse tingene beregnes jo på grunnlag av foregående år, så hvis man ett år plutselig har abnormt mye mer fradrag enn beregnet (f.eks. nettopp tatt opp lån, etc.), så vil tabellen man får året etter være beregnet ut i fra det. Hvis man så det året plutselig har langt mindre fradrag enn året før (betalt ned mer lån enn ventet, overført lån på ektemake, etc.) vil forskuddstrekket bli helt galt.

 

Så, i oppsummering: det høres ut som om vedkommende har hatt en tabell som har vært feil i forhold til de faktiske fradragene vedkommende har hatt, og at det er derfor den store baksmellen har kommet. For, som du sier, det skal godt gjøres å trekke feil dersom det er et tabellkort som er grunnlaget - dermed er det sannsynlig at det er tabellen som har vært feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørres om hvordan prosenten kan bli så feil all den tid det er et tabellkort som har blitt levert.

 

Det eneste jeg kan se for meg, er at tabellen har vært feil. Tabellkort er regnet ut på en slik måte at inntekten kan variere mye i løpet av året uten at forskuddstrekket blir veldig feil, mens fradragene ikke kan det. Disse tingene beregnes jo på grunnlag av foregående år, så hvis man ett år plutselig har abnormt mye mer fradrag enn beregnet (f.eks. nettopp tatt opp lån, etc.), så vil tabellen man får året etter være beregnet ut i fra det. Hvis man så det året plutselig har langt mindre fradrag enn året før (betalt ned mer lån enn ventet, overført lån på ektemake, etc.) vil forskuddstrekket bli helt galt.

 

Så, i oppsummering: det høres ut som om vedkommende har hatt en tabell som har vært feil i forhold til de faktiske fradragene vedkommende har hatt, og at det er derfor den store baksmellen har kommet. For, som du sier, det skal godt gjøres å trekke feil dersom det er et tabellkort som er grunnlaget - dermed er det sannsynlig at det er tabellen som har vært feil.

 

Takk for svar.

 

Jeg tror ikke det har vært store bevegelser i vedkommendes låne/fradragssituasjon, og jeg ser vel for meg at for å få fradrag for ca 25% (løselig antatt) skatt så må det være store beløp det skulle vært snakk om? Uansett så er det jo noe å nøste i, takk.

Og for å presisere: Dette er rent nysgjerrig-arbeid på om det er noe vedkommende har gjort feil, eller om det er en ren taste/teknologifeil hos arbeidsgiver, dog uten at noe spesielt krav om handling fra arbeidsgiver vil bli forespurt. Det er som sagt bare en pussig situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...