Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HEI!



Jeg lurer det er noen religioner som omtaler det vi nordmenn kaller Kardemommeloven: «Man skal ikke plage andre, men skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.» Sett bort i fra at loven har mottatt kritikk om å være naiv, utopisk og ha mangel på etiske standarder, så lurer jeg på om det finnes hint til dens eksistens i noen av de store religionenes hellige bøker/skrifter.



Setter pris på all tilbakemelding!


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner svar her:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_gyldne_regel

 

edit: Den jødiske varianten av den gyldne regel synes å være det samme som Kardemommeloven?

 

Kardemommeloven er ikke det samme som Den gyldne regel. Spesielt ikke det med "forøvrig kan man gjøre som man vil", da det i hvert fall i Bibelen er en liste på 613 bud (om jeg husker riktig, de ti bud ligger herunder) som man skal følge, der alt fra sjømat til blanda tekstil er forbudt samt mye annet.

 

Så sånn sett ser jeg ikke helt hvordan man kan forsvare Kardemommeloven i et tradisjonelt kristent/jødisk syn. Jeg antar at islam også innehar en masse regler bortsett fra at man bare skal være snill og grei. Jeg tror nok buddhisme treffer en del nærmere Kardemommeloven enn det de abrahamiske religionene gjør, men det kan jeg dessverre ikke mye om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...