Gå til innhold

Seriekoble 2 harddisker

Golinn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et spørsmål om harddisker. Jeg lurer på hvordan jeg kan seriekoble 2 harddisker i en stasjonær PC. Det er ikke eksterne harddisker, men 2 harddisker som jeg har tatt fra noen bærbare PCer. Jeg vet ikke om det har noe å si, men det er to like harddisker hente fra lik type PC.

Grunnen for at jeg vil seriekoble, er at jeg vil ha de to harddiskene som bare 1 harddisk. Stemmer det at å seriekoble, så fikses dette?

Takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What?

Seriekoble? Er ikke batterier du kobler sammen!

Det du er ute etter heter raid 1, også kalt speiling.

Dette konfigureres i BIOS hvis hovedkortet ditt støtter det.

Skrevet

Det du tenker på er Raid.

Kobler du begge diskene inviduelt til maskinen så aktiverer du raid i bios.

Under startup må du taste en kombinasjon, normaltvis CTRL+I. Der kan du opprette et software raid.

Du vil sikkert nok benytte plassen på begge diskene så her blir valget Raid 0

Når du booter maskinen vil begge diskene vises som en disk.

Skrevet

Mister du en disk i raid 0 mister du all data ja

Mister du en disk i raid 1 har du fortsatt dataene dine da dette er speiling, og kun lagringsplassen til 1 disk blir brukt.

Men raid er IKKE backup.

Skrevet

Okey jeg har funnet ut at operasjonen failet. Jeg kan ikke gjore det siden en av harddiskene jeg skal bruke er C Drive, Alts[ Local Disk... Takk for hjelp anyways!

Skrevet

Seriekobling av hardisker går ikke. Det var vanlig på PATA-disker men nå har verden gått videre til SATA hvor harddisker kobles opp enkeltvis til hovedkortet.

Det du tenker på er RAID, som tidligere nevnt i tråden. Hvordan du "kobler sammen" diskene ved hjelp av RAID kan være litt forskjellig ut ifra hvilke behov du har. Siden du bare har to harddisker er RAID 0 og RAID 1 de mest opplagte valgene. Du kan lese her om de tekniske spesifikasjonene. Du bør bruke like store harddisker når du setter opp RAID.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...