Gå til innhold

Tips til datakomponenter


Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte å oppgradere maskinen litt. Er plaget med at maskienn låser seg med ujevne mellomrom. I løpet av levetiden til maskinen har jeg byttet skjermkort og rambrikker. Har kjørt diverse tester på GPU og minnebrikkene uten at de indikerer feil.

Følgende spec er på maskinen nå:
GPU: nvidia 660 ti
HK: Asus P6T Deluxe V2
CPU: Intel i7 920
Minne: Kingston 6 gb PC3 12800 CL11
SSD: Kingston V300 240GB

Så tenkte i første omgang å bytte ut hovedkortet og prosessoren. Spilte litt BF4 for en stund siden, å ønsker å ta opp igjen spillingen. Per nå, så takler maskinen å kjøre spillet på bortimot full grafikk. Men den låser seg med ujevne mellomrom.

Så har dere noen tips til hovedkort og CPU til ikke en så ille prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være andre årsaker til at maskinen din henger seg. Varme f.eks. Kanskje din CPU eller ditt skjermkort blir for varmt? Lenge siden du har fjernet støv fra din PC?

 

Hvis du overklokker din CPU til rundt 3.5 Ghz, så burde den holde litt til (krever dog at du har god nok kjøling). Så ville heller brukt de 3-4 tusen kronene på nytt skjermkort, som GTX 970.

 

Formatere og legge inn Windows og alt på nytt kan også fixe ting.

Lenke til kommentar

Kan være andre årsaker til at maskinen din henger seg. Varme f.eks. Kanskje din CPU eller ditt skjermkort blir for varmt? Lenge siden du har fjernet støv fra din PC?

 

Hvis du overklokker din CPU til rundt 3.5 Ghz, så burde den holde litt til (krever dog at du har god nok kjøling). Så ville heller brukt de 3-4 tusen kronene på nytt skjermkort, som GTX 970.

 

Formatere og legge inn Windows og alt på nytt kan også fixe ting.

 

Har prøvd det meste. Har fjernet støv. Fjernet kjølepasta og lagt på ny. Samt formartert maskinen har jeg også prøvd.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, det kan være mange årsaker. Kanskje din strømforsyning holder på å ta kvelden.

 

Uansett hva det er, så vil jo ditt skjermkort begrense ytelsen i spill. Så det å kjølpe ny CPU er vel ikke det beste om du ønsker å beholde skjermkortet ditt. Du kan jo prøve å finne samme hovedkort som du har på bruktmarkedet, så har du utelukket det også. Ikke lett det her hvis du mener du har prøvd alt.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hvilken PSU er det du har ? :)

 

 

Beste oppgraderingen her uten å bruke alt for mye penger er skjermkort og en god CPU-kjøler.

 

Overklokke CPU, du får den fint opp mot 4GHz viss du vil. Å den holder fortsatt koken den dag i dag med en god overklokk.

 

Men først av alt finne ut hva som er problemet, å jeg tenker nå med en gang på PSU viss denne er av dårlig kvalitet og noen år gammel.

Lenke til kommentar

CPU kjøleren jeg har er: Noctua NH-U12P
PSU: Corsair HX1000W

Temperatur på CPU under vanlig idle er 36/37 grader.*

Edit:
Maskinen er vel moden for utskiftning i utgangspunktet. Den er vel bortimot 6 år gammel.
Men PSU'en hadde jeg ikke tenkt på. Kan jo være den gir varierende spenning som gjør at maskien låser seg.

Får eventult prøve å kjøre ny memtest av brikkene og SMART test av HDD.
Samt prøve å stressteste GPU i 3Dmark.

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

Fikk tatt screenshot av en melding som kom før maskinen låste seg i går. Kan se ut som minnefeil av noe slag. Men har kjørt memtest på rambrikkene uten av det indikerte noe feil.

 

Har du sjekket grundig for virus? Kan hende dine problemer er software basert og ikke noe galt med maskinen din.

 

Prøv Malwarebytes om du ikke allerede har det.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sjekket oppgavebehandling, er ingen ting som jeg kan se som eter minne de gangene jeg har fått den meldingenen. Men har heller aldri sotte på maskinen de gangene meldingen kommer. Har kjørt forskjellige opprensingen programmer, type malmvarebytes, superantispyware, ccleaner og combofix. Maskinen er også formatert for ikke så lenge siden heller.

Lenke til kommentar

Selv om det i utgangspunktet er en god psu så skader det ikke å teste med en annen strømforsyning , til og med gode strømforsyninger har dårlige dager...

 

Så siden du allerede har bytttet en del komponenter så vil jeg si at du bør feilteste med en annen strømforsyning , spesielt om du skal bytte ut og oppgradere maskinen og slippe at dette problemet blir med deg videre.

 

Notat : En stresstest av minnet i memtest86 vil som regel ikke kunne avdekke feil på PSU , årsaken er selvsagt at belastningen er svært liten på datamaskinen og man bruker ikke så mye strøm da ,så i mange tilfeller kan systemet virke stabilt.

Det er derfor jeg alltid anbefaler at man prøver en ordentlig stresstest som feks OCCT Perestroika sin PSU test...

Edit 2 : Men i en del tilfeller vil selv ikke en slik stresstest kunne avdekke et problem med strømforsyningen om det gjelder en konkret belastning hvor problemet oppstår , så er man i tvil skal man alltid teste med en annen psu.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...