Gå til innhold

Prøve nye ting. (Alkohol)


Anbefalte innlegg

Okei... Så jeg er 19 år, og har prøvd alkohol 3 ganger.
2 av dem var i sosiale situasjon, som jeg ikke kunne komme meg ut av, og en gang for 5 min siden.

Første gang var i en nedslitt kinarestaurant, vi skulle ikke ha kjøretimer før sent neste dag.
Så en av mine "medstudenter" fant ut at vi kunne bryte alkohol forbundet uten "konsekvenser".
Resultatet ble at en etter en melte sin interesse for og bestilte øl til matten. Meg selv inkludert... Var ikke særlig begeistret over ideen. Men va faen skulle eg gjøre... :p Jeg er generelt skeptisk til nye ting, og dette var ingen unntak.

Jeg kan ikke beskrive skuffelsen, etter den første slurken... Det var rett og slett

en forferdelig smak. Bitter, sur og en forferdelig ettersmak. Jeg prøvde såå hardt å drikke opp, men etter den tredje "slurken". Så måtte jeg bare innrømme min redsel for problemer med kjørelæreren.

Den andre gangen var i et familie selskap, hvor jeg ble skjenket et glass rødvin. Også dette ble en skuffelse for meg. Smaken var alt for intens, sur og igjen med en helt forferdelig ettersmak.
Ble ikke drukket opp, for og si det sånn...

Den tredje gangen var 5 minutter før jeg begynte og skrive dette innlegget. Jeg håpet såå hardt

at min første opplevelse var grunnet utestedets mer tvilsomme stil. Jeg hadde satt et mål om at jeg skulle åpne den pakken med heineken bokser jeg fikk av en kunde i dag. Jeg satt med boksen i 5 min før jeg tørde å åpne den, og 2 min før jeg tørde å smake den. Resultatet var igjen ikje særlig positivt.

Jeg har vert innom tanken på at folk tåler smaken for og oppnå resultatet. Og det var vell forsovet det jeg håpet å oppnå i dag. Tvinge i meg boken for å ikke bare forsette og leve et liv hvor jeg føler at jeg går glipp av noe.

Jeg hadde og har lyst til og gå ut på byen (Stavanger) i morgen. Jeg skal fortsette og være ærlig og si at jeg aldri har vert "ute" før. Heller ikke på private fester. Dette på grunn av problemer i hjemmet, som ikke lenger for ødelegge mitt liv. (Regner med dere kan tenke dere til hva)

Grunnen til at jeg poster dette innlegget er at jeg er desperat. Jeg ønsker og ha et normalt forhold til
alkohol. Men jeg takker ikke smaken av det jeg har prøvd. Jeg er livredd for mye...
Og gå ut på byen ville vært en stor opplevelse for meg, selv om jeg hadde endt opp alene i en krok.

Jeg følte meg patetisk i går da, jeg drev og søkte opp forskjellige utesteder i Stavanger.
Men jeg er villig til og ofre i skyggene for og gjenoppbygge et normalt liv. Og det livet inkluder ikke

og sitte hjemme på lørdags kveld og føle synd på meg selv......

 

Takk....
Mvh
Open som en bok - M 19år

Endret av ThrSettler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Altså, det er mange som ikke liker øl, jeg har mange kompiser som ikke drikker det. Det samme kan jeg si om vin, og det likte jeg ikke selv før, men nå etter at jeg fikk litt mer peiling på hvilke sorter jeg liker så elsker jeg det!

 

Å søke opp utesteder er da helt vanlig, det jeg hater mest er å besøke et sted som er dritt fordi jeg ikke hadde sjekket det ut på nettet først.

 

Prøv deg på cider/smirnoff ice hvis du vil bli full, 2-3 liter i løpet av en kveld er ganske perfekt.

Lenke til kommentar

Var innom polet for første gang i dag...
Følte meg som et analfabet i et bibliotek...

Kom hjem med en flaske sider:)
Alt jeg ville var å sitte ned og nyte eller i det minste tåle smaken.
Men NEI da. EG blir forbanna! Alt eg ønsker er og kunne takle en sosial situasjon som inkluderer drikking.

PLZ??

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Altså, med mindre du skal ha billig brennevin så er det de færreste som har peiling på hva som står i hyllene.

 

Cider kan også være som mangt, på polet får du gjerne "ekte" cider som er tørr og minner mer om vin. Jeg tenkte på den typen du kjøper på rema, prøv forskjellige merker, eple og pære er som regel de letteste. Hvis du liker limonade er Smirnoff Ice en sikker vinner!! (min favoritt)

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Det enkleste er gjerne å gjøre som fjortisjenter, begynn med rusbrus som Smirnoff ice og søte hvitviner (type Liebfraumilch, Schmetterling, Black tower), så kan du avansere derfra. Du liker tydeligvis ikke bitterheten fra øl og syrligheten fra rødvin, og det er ikke noe alkoholpoliti som vil taue deg inn av den grunn.

 

Nå skal det være sagt at industripils (Hansa, Ringnes, Tuborg, Heineken) som man får i lurvete kinasjapper ofte er tynt, surt og pistrete på smak i forhold til mye annet øl. Heineken er også boksøl, noe som setter en metallisk bismak på noe som i utgangspunktet ikke er så godt. Om du ikke liker pilsner men kan foretrekke litt sødme i ølet, sjekk ut typer som brown ale eller stouts på polet. Personlig liker jeg Nøgne Øs brown ale, den er rund og fin. Om du vil prøve en sider fra polet, syns jeg Hardangersider er ganske lett å bli glad i. Det er omtrent sprudlende eplesaft med alkohol.

 

Men, sånn helt ærlig. Om du har et veldig anstrengt forhold til alkohol i utgangspunktet, så ville jeg prøvd å ta det litt piano. Det er ingen som sier at du må drikke. Alkohol er et fint sosialt glidemiddel når folk er såpass forknytt som i Norge, men det er ingenting magisk over det. Spesielt ikke når du tvinger det i deg.

Lenke til kommentar

Hva liker du av alkoholfri drikke? Søt, bitter, sur, sprudlende (farris), kaffe, te, juice etc?

Hva liker du av mat? (sterkt krydder eller ikke, søt mat, lette smaker som vanlije etc?

 

Mitt forslag er å starte med en smakstype du liker og lav alkoholprosent, gjerne 4,5% som du finner i dagligvarebutikken. Det går også an å starte med alkoholfritt øl eller alkoholfrie viner/fruktdrikker fra polet bare for å bli vant til smakene før du prøver deg på variantene med alkohol.

 

Styr unna brunt brennevin som whisky, akevitt, cognac, rom etc. Det er mer for "viderekomne" ganer.

 

Ellers, ikke la gruppepresset ta deg. Det er ingen skam å drikke alkoholfritt sammen med andre som drikker alkohol. Det viktigste er å ha det gøy med venner og være med i gjengen og stemningen. Man ikke ha alkohol for det. Det finnes drøssevis av historier der noen har feilaktig trodd de drakk alkohol og blitt "full" og ubevist oppført seg akkurat som de som har drukket alkohol. Det viser bare at fylla i stor grad kan være det man gjør det til og ikke nødvendigvis betinget av promille. Om du drikker en halv smirnoff ice på en kveld og de andre bøtter nedpå mange øl, so what. Det er bare uhøflig og utidig om noen kommenterer din drikking. Bare overse sånne kommentarer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Øl og vin er noe de fleste må venne seg til å drikke over tid. Det er få som liker det første gangen.

Å kunne nyte smaken kommer senere, for de afleste.

Men. prøv deg frem, så finner du antagelig en som er ok å drikke, for å vende deg til smaken, etterhvert vil du syntes andre typer er gode også. Evt. starte med rudsbrus og heller jobbe deg videre til øl derifra.

Personlig syntes jeg Tuborg(veldig lyst øl) var lettest å få ned, vet det var flere som syntes det

Men, du kan ikke forvente å like verken øl eller vin første gangen, men det finnes helt sikkert noen typer du syntes er ok å drikke

 

Jeg hadde samme problem som deg med vin, jeg er fortsatt ikke glad i vin, men etter å ha funnet ett par viner jeg faktisk kan drikke, og drukket litt av det på fester osv, så syntes jeg det meste av vin er helt ok. Altså, kan jeg drikke ett glass vin til maten om jeg blir tilbudt, og vil det.

 

Som du nevner, å takle situasjoner med alkohol er viktig, ettersom du kommer til å komme borti mange av de. Men, å ikke drikke er absolutt en måte å takle situasjonen på det også :

Vil du ikke drikke, så ikke drikk.

Lenke til kommentar

Rusrus er helt klar enklest å få ned. Men for en som bare ha smakt på alkoholholdigedrikker ved et par-tre anledninger så skal du ikke se bort i fra at smaken av selve alkoholen er det som lager den vonde smaken. Jeg synes det var slik. Dessertvin(?) er også lett å få ned. Jeg er ikke med på vintoget, men fikk en slik servert. Vet ikke hvilken, men jeg ville ha kalt den "vinens rusbrus"

 

Jeg er ikke særlig glad i pils, noe som de fleste drikker på fest, byn osv. Det var ikke før jeg tenkte å stikke på polet og teste ut diverse sorter der at jeg virkelig fikk opp øynene. Men, det er fremdeles øl, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du drikke, kjøp smirnoff north(1l). Kjøp deg 1,5l brus(Sprite) og bland det sammen. Kjempe god drikke, og blir det for mildt? Så blander du ikke Smirnoff'en og drikker den ren(liker den best sånn selv). Anbefaler og blande litt og litt så du får blandet den sånn som du vil ha det men anbefaler rundt 60% smirnoff 40% sprite hvis du vil ha den mild, MEN god

Endret av Runar J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...