Gå til innhold

Startet youtube kanal for gaming! hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei alleihop!

 

Jeg startet en youtube kanal for ca 2 uker siden hvor jeg har begynt å laste opp litt gameplay av diverse spill, og ønsker litt tips og kritikk av dere!

 

Grunnen for at jeg startet denne youtube kanalen er fordi jeg vil dele alle de morsomme øyeblikkene og diverse gameplay fra nye og gamle spill.

Det jeg lurer litt på er:
Hva kan jeg gjøre annerledes for at dette skal være underholderne for dere?

Er det noen spesielle spill jeg burde spille og laste opp gameplay fra?

Hva mener du jeg kan forbedre meg på?

 

Planen min er å laste opp minst 2 klipp i uken,

Håper på svar! :)

 

Her er youtube kanalen min:
https://www.youtube.com/channel/UCDXmFIyJurlzd9g1r5YF5Pg

 

Også legger jeg ved ett par klipp her hvis dere ikke ønsker å gå inn på youtube for å sjekke :)

Klipp 1.
https://www.youtube.com/watch?v=9JhcoBmU9pM

Klipp 2.

https://www.youtube.com/watch?v=0QS16Q40D58

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens finne en partner? Det er veldig vanskelig å ha noenlunde interessant innhold når du kommenterer alene. Spesielt hvis det er på en sånn "casual" basis. De YouTuberne som opererer med denne formelen, altså casual solo gameplay, virker ofte på meg personlig som litt i flåsete laget (type Pewdiepie). Det er noen få som klarer å få til noe litt mer substensielt enn han og hans likesinnede, men de er det ikke så mange av. Og de har ofte litt mer "faktisk" kommentering inne i bildet (f.eks. TotalBiscuit). Men nå er jo dette bare min personlige mening, og kanskje det bare er meg som er rar da det viser seg jo at disse "flåsete" YouTuberne har en solid fan-herskare.

 

Prøvde litt på dette selv sammen med en kompis, det er veldig mye jobb bak. Ble ikke noe mer enn den ene videoen vi la ut, er noen år siden nå. Men ja, skal jeg komme med et tips fra et personlig standpunkt så vil jeg si at "lets play"-markedet er forholdsvis mettet. Om du får vinklet det mer over på kommentering eller lignende så får du nok en nisje med mer plass i. Men det er selvfølgelig helt opp til deg :)

Lenke til kommentar

Hei! :D Kult at du starter med YouTube! Jeg er ikke helt enig med El-Ateisten om at markedet for "let's plays" er mettet, men det er definitivt mye strammere enn det var før. Det krever mye jobb og kontinuerlige forbedringer for å klare seg i lengden, vil jeg si!

 

Tittet kjapt innom et par videoer.

 

Første video, Block Party med Aeline del 2. Her var det veldig mørkt, jeg ser egentlig ikke hva som skjer i det hele tatt. I tillegg er det vanskelig å høre hva du sier, på grunn av høy musikk og lyd. Jeg så på ca halvparten, og jeg forstod aldri noe du sa, og jeg tror ikke makkeren din sa noe i det hele tatt (?).

 

Tips for å fikse lyd: ikke ta opp lyden din på Fraps-sporet (eller hva det er du tar opp på), men separat i et program som Audacity eller Adobe Audition. Da kan du etterbehandle stemmen din, og du kan også endre på forholdet mellom de to sporene (skru spilllyd ned og deg opp). Dersom du tar opp med en partner og vil ha med deres stemme er det litt mer komplisert, da må du "splitte" lyden enten fysisk eller ved hjelp av programvare. Vi bruker ørepropper for voice og et headset for spill-lyden (pass på at spill-headsettet er Default device). Da kan partneren også ta opp stemmen sin separat.

 

Sjekka wall climb-videoen, og det er litt liknende der, bortsett fra at lyden din var fin. Aeline hørte jeg lite til. Her kunne du nok med fordel skrudd ned spill-lyden, men resten så fint ut!

 

Ellers er det jo selvfølgelig delte meninger om introer, men en intro på 12 sekunder gir meg 12 sekunder til å vurdere hva annet jeg har lyst til å se på i stedet. Sjekk Analytics -> Bevaring av målgruppe / Audience retention og søk opp en video, tipper mange hopper av der.

 

Generelt vil jeg si det er en fin-fin start! :) YouTube tar LANG tid å få bygget opp, så ta det med tålmodighet. Sørg for at du har en jevn opplastningsflyt. Hva enn du gjør, ikke last opp færre ganger enn rytmen du har bestemt deg for, og sett gjerne faste dager og tidspunkter også. Vi startet med en survival-serie hver torsdag og søndag, og det har vi opprettholdt i nesten 7 måneder nå (med 2-4 unntak hvor vi lastet opp en annen video i stedet, mellom sesonger).

 

 

Lykke til! :D

Endret av Huginn
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at "lets play" sjangeren er helt fullstappet, men for meg personlig skal det være veldig høy standard på innholdet rent underholdningsmessig for å skille seg ut. Ikke at det er et krav i seg selv, da det er mye på YouTube med "dårlig" kvalitet etter min personlige mening som gjør det bra sett i forhold til seertall.

 

Jeg er en liten fan av TotalBiscuit, og synes at hans innhold har veldig høy standard. Jeg tror dette er en nisje som gjør det lettere å få mer trofaste seere enn type Pewdiepie som jeg personlig finner irriterende. Som sagt er jo alt dette bare min personlige mening, som ikke veier stort i det hele tatt. Det er til syvende og sist opp til trådstarter hva slags type innhold han vil føre. Rent teknisk så er jeg enig med Huginn. Kan jobbes med både lyd og bilde, samt jobbe litt med eventuelle partnere som er med, da hvertfall det første klippet vil jeg anse som en solo-video.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at "lets play" sjangeren er helt fullstappet, men for meg personlig skal det være veldig høy standard på innholdet rent underholdningsmessig for å skille seg ut. Ikke at det er et krav i seg selv, da det er mye på YouTube med "dårlig" kvalitet etter min personlige mening som gjør det bra sett i forhold til seertall.

 

Jeg er en liten fan av TotalBiscuit, og synes at hans innhold har veldig høy standard. Jeg tror dette er en nisje som gjør det lettere å få mer trofaste seere enn type Pewdiepie som jeg personlig finner irriterende. Som sagt er jo alt dette bare min personlige mening, som ikke veier stort i det hele tatt. Det er til syvende og sist opp til trådstarter hva slags type innhold han vil føre. Rent teknisk så er jeg enig med Huginn. Kan jobbes med både lyd og bilde, samt jobbe litt med eventuelle partnere som er med, da hvertfall det første klippet vil jeg anse som en solo-video.

 

Håper jeg ikke la ord i munnen din! ^^ Det er sant at det må være høy standard for å gjøre det bra, men erfaringsmessig er noe jeg liker med YouTube at det ikke trenger være perfekt med en gang. Dersom man jobber jevnlig med det blir det bedre etter hvert, og da når man også ut til flere.

 

TotalBiscuit digger jeg også. Skulle gjerne laget innhold som hans, men det tar ekstremt mye tid dessverre. Hadde aldri kunne laget daglige videoer ved siden av jobb og studier om jeg også skulle spilt spillet 7-8 timer før hver video hehe.

 

Mitt hovedtips er i alle fall å tenke kritisk rundt alt du gjør. Legger du ut på riktige tidspunkter, riktige dager? Er innholdet bra nok? Hvordan er flyten? Se igjennom alle videoene dine flere ganger. Skjer det nok hele tiden? Og så kan man heller se hva man får gjort med det. Jeg driver en kanal med en kamerat selv, og vet at vi har masse vi bør gjøre bedre, men når man ikke holder på med det på fulltid må man nesten prioritere litt! ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...