Gå til innhold

Android mer stabilt enn iPhones iOS


Anbefalte innlegg

Jeg synes at dette i grunn er litt tynn rapport... For alt hva med feilmarginen?

 

Jeg bruker note3 med Android 4.4.2 og jeg merker ofte at apper stopper, men telefonen i seg selv har til dags dato (ca 1,5 år) ikke rebootet, av seg selv. Så jeg trur nok at appene og dårlige programvare og programmering er et større problem enn selve Android og ios.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser resultatene som at de to systemene for alle praktiske formål er likeverdige med tanke på stabilitet.

Resultatene kan knappast brukes til å hevde at det ene systemet er mer stabilt enn det andre, slik det gjøres i overskriften, men de gir grunnlag for å si imot dem som hardnakket mener at det ene systemet er merkbart mer ustabilt.

Endret av Kybber
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Lollipop er en jævla ustabil oppdatering. Værtfall for oss med orginal samsung flipp cover. Alarmen slumrer av seg selv uten å gi lyd. Løsningen på problemet er og laste ned en alarm klokke.Kjenner mange med dette problemet. Rart ikke samsung har ordnet opp i dette. Flere ganger daglig stopper flere Apper. Den går riktig nok bare ut av appen,men synes ikke dette er en god ting. Batteri forbruket har økt kraftig med lollipop. Synes dette er den mest ustabile oppdateringen noensinne. Hatt galaxy siden nr 1.

Android 5.0 Lollipop er det mest stabile og største skrittet framover på lenge,

det at Samsung skal drive og ødelegge OS`et med bloatware og fandens oldemor er da vel ikke Google sin feil. Om et flip-cover slumrer alarmen din, så åpne flipcovere og legg det under telefonen om natta da. Problem solved.

 

 

 

Det er jo for så vidt sant, men en forbruker forholder seg vel til det produktet som blir levert? Og hva gjelder Android så er det jo faktisk Samsungtelefoner det leveres mest av så om Samsung er dårlig på programvare og stabilitet så er jo det et reelt problem for helhetsinntrykket av stabiliteten til Android.

 

 

Uansett så er det en merkelig sammenligning og vinkling, som Runar påpeker ovenfor så er forskjellene minimale og det er kun Lollipop som scorer bedre enn iOS, ja selv iOS 8.X som har en høyere prosentandel med krasj og Lollipop er jo foreløpig såpass lite utbredt at man må vel nesten regne med at tallene vil øke noe så fort det blir mer utbredt på annet enn "Nexus" enheter.

Lenke til kommentar

Jeg synes at dette i grunn er litt tynn rapport... For alt hva med feilmarginen?

 

Jeg bruker note3 med Android 4.4.2 og jeg merker ofte at apper stopper, men telefonen i seg selv har til dags dato (ca 1,5 år) ikke rebootet, av seg selv. Så jeg trur nok at appene og dårlige programvare og programmering er et større problem enn selve Android og ios.

 

Så enig, så enig. Men for oss som forbrukere så spiller det egentlig ikke så stor rolle om det er systemet i seg selv eller applikasjonene som krasjer da resultatet i seg selv uansett er redusert brukeropplevelse.

 

Men ja ordleggingen og vinklingen blir jo veldig konstruert.

 

 

Jeg leser resultatene som at de to systemene for alle praktiske formål er likeverdige med tanke på stabilitet.

 

Resultatene kan knappast brukes til å hevde at det ene systemet er mer stabilt enn det andre, slik det gjøres i overskriften, men de gir grunnlag for å si imot dem som hardnakket mener at det ene systemet er merkbart mer ustabilt.

 

Folk som hardnakket påstår det ene eller det andre vil neppe forandre seg med dette, og hva andre måtte si eller påstå er for så vidt ganske så irrelevant. Man går for de løsningene som fungerer best for seg selv, og ikke ut ifra hva alle andre måtte mene.

 

For alt vi vet så kunne det være at akkurat du, kjører en litt sær app som dessverre er en av de som krasjer godt over gjennomsnittet på en plattform og knapt krasjer på den andre. Ergo kan du falle utenfor den generelle statistikken, men du må jo nesten fremdeles få lov til å mene og føle som du gjør basert på dine egne erfaringer.

 

 

 

Nettopp. Egentlig er det litt overraskende at Android-apper ikke krasjer enda sjeldnere og iOs oftere, da Objective-C er temmelig mye vanskeligere å kode i enn Java. Mye mindre håndholding og flere fallgruver for uerfarne utviklere.

 

 

Ut ifra kilden her så virker det vel ikke som dette er tilfellet? Det er en forskjell på 0,2% fra Lollipop til iOS8.X og det er en forskjell på 0,4% fra iOS 8.X til KitKat og ICS. I førsteomgang marginale, om ikke ubetydelige forskjeller. Og da må vi også ta med i betraktningen at forsvinnende få Androidbrukere i det hele tatt har fått tilgang på Lollipop enda, og det er ytterst få produsenter som har rullet ut sine egne skall basert på Lollipop. Med en såpass liten base med brukere, og hvorpå nesten alle er Nexus-brukere så er det vel ikke urimelig å regne med at denne prosenten fort vil øke litt med tiden.

 

 

At Java er enklere enn Objective-C er jo for så vidt et poeng, men samtidig så har jo utviklere noe mer hodebry når de utvikler til Android på grunn av stor mengde av varierende maskinvare det må optimaliseres imot, de fleste brukere sitter alltid på utgått programvare/operativsystem og en hel mengde med produsenter pusher sine egne skall og løsninger som kan forandre på stabilitet og kompatibilitet. Så det jevner seg vel ut.

Lenke til kommentar

 

At Java er enklere enn Objective-C er jo for så vidt et poeng, men samtidig så har jo utviklere noe mer hodebry når de utvikler til Android på grunn av stor mengde av varierende maskinvare det må optimaliseres imot, de fleste brukere sitter alltid på utgått programvare/operativsystem og en hel mengde med produsenter pusher sine egne skall og løsninger som kan forandre på stabilitet og kompatibilitet. Så det jevner seg vel ut.

 

 

Ja, det må være noe sånt som er forklaringen.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo utvilsomt en del Android-modeller som trekker kraftig ned på statistikken. Det må bety at de mest stabile Android-modellene er dramatisk mye mer stabile enn noen ios-versjon noen sinne har vært.

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du trekker den slutningen.

 

Problemet med en statistikk som dette er at den er ekstremt avhengig av enkeltapper. Da Facebook sleit med appen sin på iOs for noen år siden ville f.eks dette gjort store utslag. Det samme gjelder alle andre mye brukte apper.

 

iOs er vanskeligere å programmere for enn Android, men samtidig er det mye høyere krav til å å programmer godkjent på iOs (jeg har fått flere apper laget av team med proffer underkjent på første forsøk). Android har fragmenterte enheter, mens iOs har delvis manuell minnehåndtering. Ingenting av dette har egentlig noe med plattformens stabilitet å gjøre.

 

Det hadde vært interessant å se en oversikt over krasj som var forårsaket av plattform, men det tror jeg aldri vi vil få se.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Android 5.0 Lollipop er det mest stabile og største skrittet framover på lenge,

det at Samsung skal drive og ødelegge OS`et med bloatware og fandens oldemor er da vel ikke Google sin feil. Om et flip-cover slumrer alarmen din, så åpne flipcovere og legg det under telefonen om natta da. Problem solved.

 

Nå skyldes faktisk flere av ustabilitetene som opptrer på Samsung sine L-oppdaterte telefoner feil i Android 5.0.0 kode, ikke Touchwiz, blant annet "ustabilt wifi", som er fikset i 5.0.x oppdateringer.

 

Andre ting som kan få en telefon til å krasje er modemdrivere, disse leveres fra brikkesettprodusenter slik som Qualcomm.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Har brukt Android i litt over et halvt år igjen nå, og min opplevelse er at Android kræsjer mer enn iOS.

 

Sitter for øyeblikket på en Nexus 5, og har oppdatert til nyeste Android-versjon med en gang oppdateringene har kommet ut.

 

Nå kræsjer det uansett aldri så ofte at det blir noe problem uansett (for meg i alle fall) , verken på Android eller iOS.

Lenke til kommentar

 

Ja, det er jo utvilsomt en del Android-modeller som trekker kraftig ned på statistikken. Det må bety at de mest stabile Android-modellene er dramatisk mye mer stabile enn noen ios-versjon noen sinne har vært.

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du trekker den slutningen.

 

ios 8 er kompatibelt med noe sånt som 13 ulike enheter. Android 5 er kompatibelt med noe sånt som 1300 ulike enheter. Da er det bare å begynne å regne selv ut fra den normalspredningen man rimeligvis kan forvente å finne.

Lenke til kommentar

Pussig overskrift, tatt i betraktning at iOS 7 ifølge Crittercism har mindre krasjhyppighet i appene som er målt enn for noen av Android-versjonene. De mener å påvise en marginalt mindre krasjhyppighet på en Android-versjon som brukes på kun 1,6% av Android-enhetene, mens de Android-versjonene folk flest faktisk bruker har hyppigere app-krasjing enn både iOS 7 og 8 (som til sammen utgjør 97% av iOS-enhetene).

Den naturlige og selvfølgelige konklusjonen blir da at iOS-brukere i snitt opplever færre app-krasj enn den gjennomsnittlige Android-bruker.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at Google godtar at produsentene føcker opp Android gang etter gang. Stock Android 5 er nydelig, men også nesten umulig å få tak i for "vanlige" folk.

De har strengt tatt ingen butikk uten disse produsentene. Vanilla Android 5 er kanskje nydelig, men fortsatt funksjonsfattig synes jeg, f.eks. synes jeg at hurtiginnstillingene i nedtrekksmenyen burde vært redigerbare.

 

Det er vel bare Nokia av de kjente som har gitt ut Android uten Google apps. Det hadde jo tatt seg ut om alle de store Android maskinvareprodusentene hadde gått sammen, forket det som er igjen av åpen kildekode Android, og kastet ut alle google tjenestene de ikke ville ha på havet.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg fikk oppdatering til Android Lollipop på min HTC One M8. Jeg kan ikke helt si meg enig at telefonen er blitt mer stabil. Det er flere apper som nå krasjer kort tid etter oppstart. Facebook og dems Messenger funksjon har sine perioder når de bare får telefonen til å låse seg helt i 5 sek. Skjer hver gang man sender en mld. Uten om utsende, så ser jeg ikke noe som gjorde Android Lollipop (I mitt tilfelle) noe bedre enn gamle Android 4.4.4. Men dette er jo selvsagt bare min oppfatning. Det sikkert mange som er storfornøyd med nye Android :) Til tross alle "problemene" med dette, kommer jeg fortsatt til å holde meg til en Android telefon fra HTC fram for Apples iPhone.

Lenke til kommentar

Fatter ikke at Google godtar at produsentene føcker opp Android gang etter gang.

 

De aller fleste leverer en fullt brukbar versjon til sine produkter. Det at spredningen er stor er bare en fordel for Android siden man kan, dersom man ønsker endring, velge et produkt i en annen retning enn man har fra før, uten å skifte økosystem.

 

Stock Android 5 er nydelig, men også nesten umulig å få tak i for "vanlige" folk.

Er da så lett som bare det...
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...