Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil privat med lån


DwightKS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å selge bilen min.

Si at jeg har f eks 100000kr av restlån, og avtalt å selge den for 70000kr. Hvordan er prosedyren for å gjøre dette uten å måtte betale 100% av restlånet og allikevell få solgt (lovlig såklart) den for prisen? Er det best å gå til banken jeg har lånt sammen med evt. kjøper? Er veldig ny på dette lån og bilgreiene, hvis jeg mangler info si fra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har kjøpt bil med lån. da har jeg og eier av bilen blitt enige om at jeg betaler bilen. men samme dag, så blir jeg med han/henne inn til banken så han/henne betaler for lånet som er igjen på bilen. og får bevis, gjeldfri bil.

 

hadde ikke dette blitt gjort samme dag hadde jeg ikke kjøpt bil. det er for mange useriøse bilselgere og det kan bli en lang vei og gå om han ikke holder avtalen, så har du fortsatt gjeld på bilen du kjøpte.

Lenke til kommentar

Dersom du har belånt bilen med 100k og selger den for 70k, vil du sitte igjen med 30k i restgjeld. Siden du trolig har billån med pant i bilen i dag, vil dette restlånet måtte konverteres til forbrukslån, eller annet sikret lån (for eks med pant i bolig) dersom du har mulighet til det. Forbrukslånet vil ha høy rente, men lave gebyrer, mens et sikret lån vil ha lavere rente, men kan medføre høye gebyrer (tinglysing etc).

 

Dersom de beløpene du oppgir er reelle, ville jeg vurdert et forbrukslån uten sikring på restgjelden, og betalt denne ned så fort jeg kunne.

Lenke til kommentar

Dersom du har belånt bilen med 100k og selger den for 70k, vil du sitte igjen med 30k i restgjeld. Siden du trolig har billån med pant i bilen i dag, vil dette restlånet måtte konverteres til forbrukslån, eller annet sikret lån (for eks med pant i bolig) dersom du har mulighet til det. Forbrukslånet vil ha høy rente, men lave gebyrer, mens et sikret lån vil ha lavere rente, men kan medføre høye gebyrer (tinglysing etc).

 

Dersom de beløpene du oppgir er reelle, ville jeg vurdert et forbrukslån uten sikring på restgjelden, og betalt denne ned så fort jeg kunne.

 

Denne høres ut som en bra plan. Vil ha så mye ekstra sikkerthet for kjøperen som mulig. Men å konvertere fra billån til forbrukslån, vet du om dnb vanligvis gjør dette? Jeg tar kontakt med de. :)

 

Takker for svar fra dere andre også.

 

Planen er å kjøpe ny bil, et annet alternativ er å kjøpe ny bil hos forhandler som tilbyr innbytte..

Lenke til kommentar

Jobber du? Hos noen arbeidsgivere er det mulig å få "lønnslån", et forskudd på lønn som trekkes over 10 måneder. Dette må søkes om, men kan være en løsning dersom du jobber, og din arbeidsgiver tilbyr dette. Alle banker har forbrukslån, men du bør sjekke hvor du får best betingelser. Kontokreditt på lønnskonto kan, for en del, være et bedre alternativ enn forbrukslån, så sjekk mulighetene her også. En rådgiver i banken kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe ny(ere) bil, sikkert med finansiering, ville jeg bedt om innbytte.

Innbyttepris er som oftest lavere enn bruktmarkedspris, men da slipper du salgsprosessen, i tillegg slipper du å være engstelig over hva slags krav kjøper kommer med i etterkant.

Så ordner forhandleren med restlånet, slik at dette blir med over på den nye bilen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe ny(ere) bil, sikkert med finansiering, ville jeg bedt om innbytte.

Innbyttepris er som oftest lavere enn bruktmarkedspris, men da slipper du salgsprosessen, i tillegg slipper du å være engstelig over hva slags krav kjøper kommer med i etterkant.

Så ordner forhandleren med restlånet, slik at dette blir med over på den nye bilen.

 

Enig med denne. Dette er min plan B. Det er både enkelt og trygt. Men ja, er en ulempe med at du vanligvis ikke får prisen som bruktmarkedspris.

Lenke til kommentar

Jobber du? Hos noen arbeidsgivere er det mulig å få "lønnslån", et forskudd på lønn som trekkes over 10 måneder. Dette må søkes om, men kan være en løsning dersom du jobber, og din arbeidsgiver tilbyr dette. Alle banker har forbrukslån, men du bør sjekke hvor du får best betingelser. Kontokreditt på lønnskonto kan, for en del, være et bedre alternativ enn forbrukslån, så sjekk mulighetene her også. En rådgiver i banken kan hjelpe deg.

 

Arbeidsgiveren min har en slik løsning. Det kan vare en god løsning. Jeg har sendt e mail til dnb angående å gjøre om restgjeld til forbrukslån. Så får se hva jeg slår til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...