Gå til innhold

Shutter speed for 50mm APS-C med OS


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har blitt fortalt at det skal gå fint å bruke 50mm på mitt Nikon D7000 for å lage gruppeportretter. Det er innendørs i en sportshall, så relativt dårlig belysning. Derfor har jeg valgt å gå for mitt Sigma 17-50mm f2.8 objektiv med optisk stabilisering. Spørsmålet blir bare da hvor rask shutter speed jeg kan ha, for å forvente et skarpt bilde? Har eksperimentert litt rundt, og funnet ut at 13 fungerer ok hvert tiende skudd, 20 litt bedre, og 30 bra. Er dette noe folk kan relatere til ved 50mm zoom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en tommelfingerregel som sier 1/brennvidde for håndholdt. Så må man legge til os, som kanskje er et stopp. På 17 mm vil jeg gjette at 1/10 s kan fungere. På 50mm kanskje 1/30. Ved såpass lange lukkertider kan du også få problemer med bevegelse av folk, men oppstilte gruppebilder står vel såpass i ro at 1/30 skal kunne gå greit. Det beste ville nok vært å fått tak i noe lys.

 

Henning

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har blitt fortalt at det skal gå fint å bruke 50mm på mitt Nikon D7000 for å lage gruppeportretter. Det er innendørs i en sportshall, så relativt dårlig belysning. Derfor har jeg valgt å gå for mitt Sigma 17-50mm f2.8 objektiv med optisk stabilisering. Spørsmålet blir bare da hvor rask shutter speed jeg kan ha, for å forvente et skarpt bilde? Har eksperimentert litt rundt, og funnet ut at 13 fungerer ok hvert tiende skudd, 20 litt bedre, og 30 bra. Er dette noe folk kan relatere til ved 50mm zoom?

Klart du kan bruke en 50mm for fotografering av gruppe. Hvis gruppen er liten nok, og du har mulighet til lang nok avstand.

 

Det kan nok hende du kommer bedre ut med din zoom på en litt videre brennvidde, kanskje et sted mellom 20-30mm, forutsatt av det tegner ganske rett helt ute på sidene.

 

Lukkerhastighet er avhengig av tilgjengelig lys og blenderåpning. ISO spiller også inn. Men for en gruppe bør du antagelig blende litt ned, la oss si f/5.6. Hvis ikke gruppen er for stor får du antagelig god nok dybdeskarphet. Du sier det er innendørs, så da kommer det an på lysmengde hvilken ISO du bør opp på for å få en grei lukkerhastighet. Vil vel prøve ISO 400-800 kanskje. Deretter ser du jo hvilken lukker dette gir for et korrekt eksponert bilde. Et godt tips, bruk stativ. Uansett. Sørg for å få en rask nok lukker til å unngå bevegelseuskarphet på mennesker, men den type motiv du beskriver bør kunne gå greit med såpass treg som 1/30-1/50 sek. Ta noen prøvebilder og følg med på histogrammet for å sjekke eksponeringen.

Lenke til kommentar

Takk folkens! Var spesielt det med bevegelsesuskarphet på mennesker jeg lurte på. At jeg får til et bilde i ny og ne på 1/13 med et stillestående objekt, er kanskje ikke så utfordrende i forhold. Skal forsøke på 1/30, som er langt tregere enn hva jeg vanligvis tar (f2.8 - 3.2, 1/500 eller 1/640 for sportsfotografi).

 

Stativ skal jeg eksperimentere litt med, men forventer egentlig at det meste blir håndholdt pågrunn av fleksibiiliteten og kreativ evne det gir. :)

 

Siste spørsmål. Hva med lukkertid på et objektiv uten stabilisering? Har nemlig også et Sigma 50-150mm f 2.8, som er en del dyrere objektiv, men mangler stabilisering. Vet ikke helt om det er et bedre glass eller ikke (prisen er jo ulik, men serien fra Sigma lik). Så da teoretisk siden begge kan ta 50mm bilder, er det å anbefale å bruke telezoom-enden på 17-50mm f2.8 med optisk stabilisering framfor vidvinkel-enden på 50-150mm f2.8 uten? :confused:

Lenke til kommentar

Hvis alt annet er likt så vil OS gi deg lengre lukkertid. Dermed så vil jeg anbefale og bruke 17-50. Det som også burde nevnes er at tommelfingerregelen er 1/(brennvidde*crop faktor) så på 50mm med d7000 og uten stabilisering så sier regelen 1/75s. Så jeg ville ikke ha gått noe særlig under 1/50s med stabilisering, vil tro at du graderer deg en del også mot bevegelseuskarphet pga mennesker beveger seg litt også da.

 

Spørsmål: Hvor mange mennesker er det i det gruppesporrettet? Er litt forskjell om det 3 eller 10 eller 50 for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Er enig i at bevegelsesuskarphet på folk vil være et større problem enn hva du kan håndholde. Ville prøvd å komme over 1/30 så sant mulig, særlig på større grupper hvor det er vanskelig å verifisere at alle ser OK ut.

Ideelt 1/60-1/125, men må avveis mot blender du trenger for nok dybdeskarphet og hvor høy ISO som gir bra resultater. Ville brukt linsen fra 30mm eller mer for å få minst mulig fortegning hvis plassen tillater det.

Lenke til kommentar

Hvis alt annet er likt så vil OS gi deg lengre lukkertid. Dermed så vil jeg anbefale og bruke 17-50. Det som også burde nevnes er at tommelfingerregelen er 1/(brennvidde*crop faktor) så på 50mm med d7000 og uten stabilisering så sier regelen 1/75s. Så jeg ville ikke ha gått noe særlig under 1/50s med stabilisering, vil tro at du graderer deg en del også mot bevegelseuskarphet pga mennesker beveger seg litt også da.

 

Spørsmål: Hvor mange mennesker er det i det gruppesporrettet? Er litt forskjell om det 3 eller 10 eller 50 for den saks skyld.

Vi er vel en 15 stykker cirka. Kommer trolig til å bruke litt forskjellige oppsetninger, da det blir for kjedelig med bare to identiske rader (selv om det nødvendigvis også må inkluderes, hehe).

 

Apropos om kvaliteten på glasset er likt, er jeg meget usikker. Leverandør oppgir følgende:

 

50-150mm

18 elements in 14 groups inc. 4 SLD elements, 9 blades

 

17-50mm

Elements/Groups 17/13 Diaphragm Blades 7
Lenke til kommentar

 

....er det å anbefale å bruke telezoom-enden på 17-50mm f2.8 med optisk stabilisering framfor vidvinkel-enden på 50-150mm f2.8 uten? :confused:

 

Stabilisering ! @ f8

Trådstarter nevner i første innlegg at det er innendørs i relativt dårlig lys. Det er ikke så lett å vite hva som menes med dårlig lys, men f8 blir antagelig litt for liten åpning. Jeg ville nok ikke lukket igjen mer enn til f5.6, selv det kan bli litt liten åpning, men ved større enn det må man vurdere dybdeskarpheten.

 

Er det nok lys til f8, uten at ISO blir alt for høy eller lukker alt for treg, så er det helt greit å bruke såpass liten blenderåpning.

Lenke til kommentar

En annen ting er at ved lavere brennvidder så kommer ikke bevegelse uskarphet like godt fram som på lengre. Pluss at du vil få mer depth of field med en lavere brennvidde så du kan bruke et lavere f tall for å få kortere lukkertid/ISO. Med en såpass stor gruppe vil jeg anta (har ikke erfaring her selv) at 50mm vil bli noe trangt, iallefall hvis hel figur skal tas. I så fall må du nok et godt stykke ifra gruppen for å få det til.

 

Tror jeg ville ha satset på en plass mellom 24-35mm og iallefall 1/50s.

Lenke til kommentar

 

....er det å anbefale å bruke telezoom-enden på 17-50mm f2.8 med optisk stabilisering framfor vidvinkel-enden på 50-150mm f2.8 uten? :confused:

 

Stabilisering ! @ f8

 

Hehe, regner med å skyte på F5.6 eller F8. Egentlig så høyt lyset tillater! Navnga kun f2.8 slik at folk ikke trodde det var snakk om kit lens. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...