Gå til innhold

Asp, php, vbscript?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lær php. Det er mye mer brukt, og du vil sikkert få mer bruk for det i fremtiden enn asp.

Her er jeg sterkt uenig. Selv har jeg ingen kjennskap til asp-teknologien utover at jeg vet at den er mye mer allsidig enn php (som bare er et scriptspråk). Hvis du allerede har kjennskap til .NET mener jeg at det kan være lurt å lære mer, og evt. lære php ved siden av. Med tanke på fremtidens bruk av webtjenester basert på .NET synes jeg det vil være korttenkt å hoppe av asp og alt det innebærer. Forresten er php et scriptspråk som ikke er så veldig vanskelig å lære (kan man ett språk kan man dem alle?), hvis man er klar over, og klarer å demme opp for, alle sikkerhetsfellene som ligger og venter.

Summa sumarum: php er enkelt og greit til "ukomplekst" nettbruk, .NET med asp (som ikke kan sammenlignes med php. ASP er en teknologi, php er et scriptspråk) er en av nøklene til fremtidens nettbruk. Hvis du allerede er litt inne i bruken av denne teknologien kan det lønne seg å fortsette med den.

Lenke til kommentar

Du vil finne veldig få gratis webhoster som støtter asp, sånn sett er php en kurant ting å lære seg. Mitt innlegg var mer basert på hva som er bra å kunne hvis man vil jobbe med utviklingen av internett de neste +10 årene. Og da tenker jeg ikke på webdesign, men mer i retning web services .NET.

Lenke til kommentar

Selv mener jeg at kanskje php er noe som er nytt og mer pop enn asp.

Kanskje har det noe med at asp er et MS produkt.

 

Jeg har prøvd å lære litt php, men har funnet det lettere å lære asp. Nå lærte jeg VB 6.0 før jeg begynte på asp så det har nok noe å si.

 

Hvis du kan en form for VB fra før, vil jeg anbefale deg å bruke asp og heller lære deg php på si'...

 

Det som er litt dumt med asp, er at jeg enda ikke har finni noe bra gallery på linje med gallery laget i php... Forumene er vel og bedre... Men det er det eneste jeg kan finne..

 

 

Her finner liste med gratise asp hoster: http://www.aspfree.com/asp/freeasphost.asp

se litt ned på siden. Brinkster veit er et bra sted, har også web basert editor

Lenke til kommentar

I bunn og grunn:

 

For å kjøre .asp filer på en webserver, må du ty til noe drit fra MS. Tror du skal møte en kapitalistisk vegg hvis ikke du inkluderer dem.

 

PHP kan du kjøre med å akkurat bruke 0,-. Som så mange sier, utrolig dyktige mennesker vel og merke: En kombinasjon mellom Apache, PHP og MySqL er en uslåelig kombinasjon.

 

Jeg tror på dette. Gå for dette. :woot:

Lenke til kommentar

En annen ting man må tenke på er hvor mye du kommer til å satse på ASP eller PHP programmering. Hvis du tenker langt fremover i tid og får lyst til å jobbe fast som PHP eller ASP programmerer, så er ASP veien å gå.

 

Grunnen til dette er at PHP markedet er så vanvittig mettet i forhold til ASP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...