Gå til innhold

Windows pc eller mac?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med et stramt budsjett så hadde jeg definitivt ikke gått for en Apple maskin men prøvd å fått mest mulig for pengene.

 

Om du kan forholde deg til stajonær får du ganske så mye minne med på kjøpet , ok skjermkort og greie egenskaper som gjør at du i praksis ikke skal oppleve så mye flaskehalser.

 

Personlig hadde jeg fokusert på en god skjerm og relativt greie komponenter i maskinen , et bra arbeids tastatur er jo selvsagt viktig og en god mus.

 

Om du skal ha en liten bærbar finnes det mange gode bærbare innenfor 3 til 6 tusen kroner , personlig foretrekker jeg Asus da de ikke er like pakket med bloatware som noen andre (selv om du må ta en liten rens ) og har grei levetid.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg er ute etter en bra pc som varer en god stund, skal bruke det til å lære det grunnlegende om programmering osv..

Kan noen hjelpe meg med det?

 

De fleste pc'er blir ett år eldre på 12 måneder. Gjelder Mac også. Men det føles selvsagt som det går raskere om de dynges ned med crap. Og det er vel Windows som er mest utsatt for slikt tror jeg. Reinstaller OS v. f.eks. oppgradering så er mye løst.

 

Til å lære det grunnleggende om programmering kan du bruke nesten hva som helst. Men innenfor budsjettet ditt tror jeg du kan få noe med både SSD-disk og minimum 8GB ram. For å få et java-utviklingsmiljø til å snurre syns jeg ikke du bør gå for noe dårligere.

 

Mac har ganske behagelig hardware å jobbe med, du kan godt velge noe annet, men prøv en Mac først, så vet du hvor du skal legge lista. Mac har ganske god byggekvalitet, men de er ikke mer feilfrie enn andre pc'er.

 

Siden du skal utvikle Java spiller ikke OS så stor rolle, så jeg ville nesten si at du kan velge OS ettersom hvilke andre ting du skal bruke maskinen til. Er spilling aktuelt, blir vel Windows mest attraktivt. Vil du lære mest mulig ved siden av java-programmering er kanskje Linux tingen, vil du ha et mest mulig behagelig arbeidsmiljø- Linux eller Mac, jeg syns Windows bare er i veien, men hver sin smak. Mulig til og med jeg endrer mening når Win 10 kommer på banen. Faktisk tror jeg Surface Pro 3 m. Win 10 blir en ganske bra løsning, brett og pc i samme burk, som faktisk blir brukbar.

 

Mac kan kjøre både OS X, Linux og Windows native og virtuelt. Andre PC-merker klarer Windows og Linux, og enkelte er det nok også mulig å overtale til å kjøre OS X om man kan alle triksene (google hackintosh)

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...