Gå til innhold

Nytt datasystem gir ekstra ventetid på legevakten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konklusjonen i den TV2-artikkelen var at Dips vant et lovlig anbud i 2011, og dersom de vinner et lovlig anbud i 2015, så er "monopolsituasjonen på elektroniske pasientjournal i Norge et faktum".

 

Er det et monopol å vinne alle anbud? Kontraktene er vel tidsbegrenset og må fornyes.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Dagens PCer er så raske at det er tilnærmet umulig å skape ytelsesproblemer. Jeg fatter ikke hvorfor det fortsatt er akseptert. Programmerere har bortforklart seg med at det uansett snart kommer raskere PCer i 10 år - og PCene har blitt raskere, men programmene er like trege på de nye PCene.

 

Jeg vet ikke hvilke ytelsesproblemer det er snakk om her, men jeg ville vært svært overrasket om det var på klientnivå. Jeg vil definitivt tro at det er ytelsen på server eller trafikk som er plagsom.

Lenke til kommentar

Litt på siden, men denne snedige kronikken tar blant annet for seg hvordan dette kan oppleves i den praktiske hverdag for oss i sektoren. Fornøyelig lesning er det uansett: http://tidsskriftet.no/article/3290041

 

 

Ved mitt sykehus benytter vi det sagnomsuste programmet DocuLive. Under samme sykehustak, men selvfølgelig organisatoriske lysår unna selve sykehusdriften, er vi så heldige å ha en interkommunal sengepost og en legevakt hvor man benytter journalprogrammene Gerica og WinMed. Pasientene under dette sykehustaket har en sterk tendens til, avhengig av helsetilstand, å bevege seg på tvers av de tidligere nevnte organisatoriske berlinmurene innad i bygningen. Sånn må det selvfølgelig være. Men det er ingen måter å kommunisere denne pasientflyten på tvers av de respektive EPJ-programmene. Jeg vil gratulere de ansvarlige for valget av tre ulike programmer under samme sykehustak og inviterer samtlige hjem til meg for å skifte en lyspære.

 

Så de benytter ikke bare én, men tre konkurrerende produkter til DIPS... Men ikke DIPS...

 

 

 

Fornøyelig å se hvordan de fortsatt klarer å selge inn dette makkverket av et system.

 

Er ikke DIPS Arena et helt nytt system, som direkte er kilden til problemene ved denne legevakta? Ikke for det, om de tidligere systemene var makkverk, trenger jo ikke det nye være noe bedre. Men inntrykket mitt så langt er at grunnen til at DIPS har vunnet mer eller mindre hele helsenorge er på grunn av svak konkurranse. Ikke på pris, på produkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Burde ikke helsenorge selv definere standard for (format på) elektronisk pasientjournal og deretter kan de ulike systemene tilpasse seg dette?

 

Kanskje FN har noe gangbart, de spyr jo ut alle disse handelsformatene sine.

 

Jeg har generelt liten forståelse for en løsning der systemet bestemmer formatet, da er det lett duket for lock-in (tilbake til nitti-tallet lissom).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...