Gå til innhold

Ta førerkortet på kort tid? redd for å kjøre?


madman88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Setter pris på diskusjon rundt dette.

Det er ikke slik at jeg MÅ ha førerkortet nå, men det kan være kjekt i enkelte tilfeller å ha den.

 

....

 

 

Jeg tok førerkortet i September, fylt 19 år i mai, og hadde kjørt med kjøreskole siden midten av april.. Om du kan få kjøre privat, vil jeg anbefale deg å bruke tilbudet til foreldrene/familiemedleme dine, event. kompiser som har hatt lappen sammenhengende i 5 år ;)

 

Jeg kjørte sånn moderat privat, hadde 2 turer i uken og hadde kjøretime 1 gang i uken. Lappen min kom på 25k, det er nok normal pris i dag hvis du har muligheten til å øvelsekjøre hjemme. Hvis du vil så klarer du fint å ta lappen. Jeg kjenner noen som har brukt opp mot 50k på billappen (de hadde ikke midler til å øvelsekjøre privat så mye) , men de ga aldri opp og fikk den til slutt.

 

Ja, er jo greit å ta lappen når man er ung :)

Jeg vil ikke si at du skal sette deg i en bil og lære deg den superraskt. En intensivopplæring er forsåvidt veldig stressende som "Lock-Ace" sier. Jeg brukte 2 mnd på alt fra mørkekjøring til glattkjøring og alle obligatoriske timene. Det at jeg hadde oppkjøringa i August var bare fordi jeg ikke følte meg klar enda. Jeg dro på ferie og kjørte litt i mellomtiden for å vedlikeholde kjøringen.

 

Gjerne ta en kjøretime før oppkjøringen, det hjalp veldig for meg :)

Når oppkjørings dagen kommer kan du selvfølgelig si til sensor at han/hun skal være stille. Jeg hadde ingen problem med nervene, følte meg ikke nervøs en gang (for jeg viste det ville gå bra etter all kjøringen. Jeg hadde også en prøveeksamen med kjøreskolelæreren før et opphold på ca. 1 mnd, der sa hun hva jeg kunne øve mer på osv.

 

Før oppkjøringen(eksamen) tok vi ca. samme runde og hun sa at jeg hadde kommet meg og kom til å klare hvis jeg forsatte å kjøre slik.

 

Det er selvfølgelig veldig varierende på hvor for enhver person lærer kjøreferdighetene, bare husk å lytt til "kroppen". En viktig ting: du bør lære deg riktig ned-bremsing før du skal svinge inn på en sidevei ;)

 

Det er riktig, du trenger ikke kjøreskoletimer, men det anbefales. Du må derimot ha trafikalt grunnkurs, glattkjøring og 4 obligatoriske kjøretimer (trinn 2(grunnlæring), trinn 3(trafikkavvikling), trinn 4(trafikkavvikling- alt er på plass), trinn 5(eksamen).

Endret av Kj3tll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...