Gå til innhold

Tro og vitenskap, kontraster eller to sider av samme mynt?


Anbefalte innlegg

Denne definisjonen av vitenskapelig og religiøs tro stemmer nok for mange, spesielt ateister. For meg kunne du like gjerne erstatte «vitenskapen» i din definisjon av tro på vitenskapen med religiøs tro, definisjonen stemmer altså for min tro om både vitenskap og religion.

Det du påstår her er da, så vidt jeg kan skjønne, at du har kunnskap og viten om at din religiøse overbevisning stemmer. I så fall så kan du da forklare metoden du har anvendt for å anskaffe denne kunnskapen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro = Jeg vet ikke svaret så jeg bruker min kreativitet til å finne opp et svar jeg er tilfreds med. Jeg er til og med så tilfreds med mitt svar at jeg nekter å forandre mening selv om det reelle svaret måtte dukke opp i fremtiden.

 

Vitenskap = Jeg har en teori og jeg får den bevist. Jeg er også åpen for å endre dette svaret i fremtiden dersom nye beviser skulle tyde på at noe annet er sant.

Synes du er inne på noe, men fortsatt veldig rotete. Du snakker om at du har en teori som du får bevist. Har du eksempler på noen teorier som er blitt bevist? Er det mulig å bevise en teori? Hva er definisjonen på teori, hva er definisjonen på bevis?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apropo viten og tro og blande sammen disse to. Artig tweet av Dawkins vedr en engelsk helseminister som har gått hodestups inn i astrologi fella:

 

https://twitter.com/RichardDawkins/status/570670335177183233

 

 

Original artikkel:

 

http://www.telegraph.co.uk/news/nhs/11432344/Astrology-could-solve-crisis-in-the-NHS-says-Tory-MP.html

 

 

Må jo bare fåes ut av den stillingen han innehar på flyvende flekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...