Gå til innhold

Hvordan styre workers i Civ 5?


Anbefalte innlegg

Heia!

 

Jeg har akkurat kjøpt Civilization 5 (complete edition) og for en som aldri har spilt et Civilization-spill før så er det mye å sette seg inn i. I starten så brukte jeg automatiske workers, men jeg ser at mange sier at det ikke er like optimalt bestanding.

 

Men når jeg skal styre de selv, skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal prioritere og jeg skjønner heller ikke hvilke improvements som kan gjøres på hvilke tiles før jeg kommer til den tilen og da er det liksom litt for sent. Og jeg skulle også ønske at det var en enkel måte å se hvilke som har blitt improved.

 

Også lurer jeg på hvor mange workers jeg trenger per by ca.?

 

Også på internett så sier folk at det er lurt å krysse av for "automated workers don't remove features", men er ikke det en bra ting at de fjerner skog og slikt?

 

Noen som har noen tips?

Endret av Agurk43
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å ha cirka 2-3 workers per by og lager som regel alle i starten. Etter at byen har vokst litt tar det lang tid for den vokser igjen, så du trenger ikke særlig mange av de. Hva du skal bygge med de kommer an på hva du trenger. Når du går i city-view kan du se alt. Her er ting du må passe på:

- Pass på at maten din ALDRI går i minus, da vil innbyggerne sulte og dø. (Da må du bygge gårder)

- Hvis produksjonen din er lav vil det ta lengre tid å produsere ting. (da må du bygge gruver, sagbruk osv)

- At du ikke får for lite penger. (da må du bygge markeder)

 

Bygge veier er smart, da kan du bevege deg MYE raskere. Workersene har en knapp du kan trykke på for å bygge en vei fra der de står til der du trykker. da vil de bygge automatisk helt til de kommer fram.

 

Edit: Ellers så pleier jeg å bygge alt som er mulig og deretter bare sette de i sleep. Tror jeg aldri har hatt de gå rundt automatisk

Endret av Geitetveiten
Lenke til kommentar

Ja, jeg er høyt skeptisk til automated workers selv. Pleier alltid å ende opp med noen og femti, og i endgame kjøper jeg dem bare fremfor å vente 1-2 dager på at de skal bli klare. De koster ikke så mye. Jeg bruker vel mer tid på micro management av workers enn på krigere, for å si det slik. De har jeg bare stående rundt byer (for å blokkere fremmede religionsspredere) og i nærheten av grensene, klare til bruk.

 

Bygger en del farms, hovedsakelig der det er mer enn ett food-ikon (når du hovrer musepekeren over de forskjellige feltene, ser du hva du får ut av dem), mines på hver eneste lille dump og åskam (samt der det faktisk er noe å mine etter), og veier fra alle byene mine, til andres byer når jeg fortsatt er på god fot med dem, og til city statene. Viktig å ta de greiene som setter ned kosten på road maintenance (husker ikke hva alt dette heter, har ikke rørt Civ 5 på flere måneder).

Lenke til kommentar

Om det lønner seg å "remove features" avhenger av hva du har behov for. I mange tilfeller vil det gi deg noen umiddelbare fordeler, men samtidig kunne medføre noen ulemper på sikt. Typisk eksempel er at å fjerne jungel gir en umiddelbar produksjonsbonus, men minus av mat på sikt. Du ser hva ulike improvements gjør med tilen ved å bevege musepekeren over de ulike improvements'ene i lista mens arbeiderne står på den aktuelle tilen (hvis jeg ikke husker feil) - du ser da gjerne +2 food, -1 production feks. Ulike improvements påvirker ulike tiles forskjellig, så det er faktisk ganske sentralt å velge riktig improvement til rett type tile.

Lenke til kommentar

Aha, tusen takk! :)

 

Det jeg lurte på var om alle tiles som det er mulig å bygge en farm på, improves like mye av en farm?

 

Hvis jeg bygger en farm på to tiles, improves begge like mye? (F. eks. improves en med 1 food, og den andre med 2 food, eller improves begge med 1 food?)

Lenke til kommentar

De ulike improvements har ulike effekter på ulike tiles. Du kan vel se effektene av det hvis du flytter musa over knappene for de aktuelle improvements.

 

Edit: Dette var allerede nevnt ser jeg nå. Farm gir vel +1 food til å starte med, mer senere med teknologi. Samme på alle aktuelle tiles.

Edit2: Ah, og så er det ytterligere +1 food ved ferskvann (hovedsaklig elver).

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...