Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir timelønn beregnet basert på netto eller brutto årsverk?


medlem-165337

Anbefalte innlegg

Feriepenger er greitt nok det. Det er 12 % av fjorårets inntekt.

 

Spørsmålet mitt er, vi har 5 ferieuker, og er det mulig å få utbetalt 20% av feriepengene for vinterferien, siden jeg faktisk kommer til å bli trukket i lønn for time for vinterferien. Og er det da mulig å få utbetalt 60 % feriepenger i 3 uker sommerferie, og 20 % feriepenger for høstferie?

 

Jeg jobber som sagt skift, og vi kommer til å bli trukket for de skifttimene vi ikke er på jobb når vi har ferie. Det kommer ikke til å fungere å trekke oss for hele juni fordi da blir vi trukket flere skifttimer enn hva feriepengene noen gang kan dekke.

Det du kan gjøre er å sette inn hele feriepengebeløpet inn på en egen konto, og ta av disse pengene når du tar ut ferien din. Hvis de trekker deg i lønn når du tar ferie skal du ikke bli trekt den måneden feriepengene blir utbetalt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å se annerledes på det, om man skal regne 1750 pga ferie, blir jo timelønnen høyere enn den burde være, siden man "skriver av" 200 timer. Når tallet man deler med blir lavere, blir svaret høyere...

HVIS man skulle dele på 1750, så måtte man naturligvis trekke fra feriepengene først. Jeg mente opprinnelig at det var den riktige måten, særlig for en som er ansatt med spesifisert timeslønn i arbeidsavtalen; de timene man ikke jobber i ferien skulle man da verken ha lønn eller trekk i lønn for, ei heller skulle de inngå i arbeidstiden.

 

Etter å ha lest Krikkert sitt resonnement i innlegg #15 har jeg tildels endret mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...