Gå til innhold

Koble til passiv sub på forsterker


Anbefalte innlegg

Helt amatør her nå, har ikke rørt høytalere på 5-6år, å dritten har bare stått å spilt.

 

Har QLN Artcher 8, tenkte å legge inn 1 passiv sub på siden som på QLN 612. ( de er like store, kassene, volum messig)

 

Spørsmålet er at jeg har 2 elementer, GAS 10" (jeg vet, dårlige, men man tager det man har)

 

Hvordan skal jeg koble til disse til forsterkeren? Jeg har koblet QLN frontene til front bak på forsterkeren.

 

Forsterkeren er Onkyo TX-SR576.

Frontsettet er QLN Artcher 8

Passiv subwoofer (tror ihvertfall det. De er umerket) er GAS 10".

 

Edit: Høytalerne ligger bare her. Tenkte bare å få litt ekstra gratis juice i den gamle haugen.

post-264609-0-14182600-1422379464_thumb.jpg

post-264609-0-75403400-1422379474_thumb.jpg

post-264609-0-14744000-1422379476_thumb.jpg

post-264609-0-50624500-1422379489_thumb.jpg

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du passende kasse til subbene? Du må så lage et relativt komplisert delefilter så total impedans aldri faller under 6 ohm. Front og sub blir da koblet i sammen.

 

Alternativt kan du skaffe en forsterker til (sub-forsterker) og koble den til sub out på forsterkeren.

 

Ja. 111 x 22 x 43 mm, så rundt en 105 liter.

 

Jeg kan zip om dette. Dessuten er subbene totalt umerket. Står bare GAS på de, uten noe serie nummer eller what not noe sted. Antall ohm er heller ikke nevnt. Hvor mye koster et slikt dele-filter du har nevnt?

 

Jeg har de høytalerne på bildet, men uten passiv-subbene på siden. Tenkte jeg skulle skjære hull på siden, så jeg får identisk som på bildet.

Skal jeg ha forsterkere da, så må jeg ha 2 stk. Det er jo 2000kr. Det er type 1500 for dyrt.

 

 

GAS subwoofer 10"

nominal 150W

MAX 500W

4Ohm

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Å sette ekstra basselementer inn i vanlige høyttalere er ikke helt å anbefale. Trykket fra subben vil påvirke resten av elementene med mindre de blir separert i kabinettet. Da vil du også få mindre volum til subben. Delefilteret du trenger må du sansynligvis lage selv. Og uansett har du muligens et problem siden subbene er 4 ohm og forsterkeren din egentlig ikke skal lastes lavere enn 6 ohm.

Lenke til kommentar

QLN Artec 8 har allerede 2*8" bass elementer i hver høytaler såvidt jeg kan se fra google. Ikke helt sikker på hva du forventer å få ekstra ved å herpe dem og sette inn en ukjent 10" i sida? Ikke at jeg tror du finner plass til den heller med tanke på at de eksisterende elementene også tar opp en del plass inni der. Vil og tro delefilteret i dem er komplisert nok for å håndtere de 4 elementene dem allerede har om det ikke skal modifiseres til å funke med et element som det ikke finnes data til :-)

 

Om du absolut vil bruke de to 10 tommerene så kan det kanskje være billigst å sette dem inn ei basskasse for bil (finn, bilradiospesialisten, ...), og bruke sub-out signalet fra receivern inn på en stereoforsterker for å drive dem. GAS 10" på denne sida http://www.noortehnik.ee/subwoofrid-5/ser ut til å greie seg med 31 liter volum (hver) så kassa blir ikke så stor heller, selv om resultatet bare blir gjettearbeid. Bare husk å sjekke kostnaden mot billige aktive subber som f.eks. xtc 10" fra surround.no eller lignende før du bruker for mye penger og tid på prosjektet.

Lenke til kommentar

QLN Artec 8 har allerede 2*8" bass elementer i hver høytaler såvidt jeg kan se fra google. Ikke helt sikker på hva du forventer å få ekstra ved å herpe dem og sette inn en ukjent 10" i sida? Ikke at jeg tror du finner plass til den heller med tanke på at de eksisterende elementene også tar opp en del plass inni der. Vil og tro delefilteret i dem er komplisert nok for å håndtere de 4 elementene dem allerede har om det ikke skal modifiseres til å funke med et element som det ikke finnes data til :-)

 

Om du absolut vil bruke de to 10 tommerene så kan det kanskje være billigst å sette dem inn ei basskasse for bil (finn, bilradiospesialisten, ...), og bruke sub-out signalet fra receivern inn på en stereoforsterker for å drive dem. GAS 10" på denne sida http://www.noortehnik.ee/subwoofrid-5/ser ut til å greie seg med 31 liter volum (hver) så kassa blir ikke så stor heller, selv om resultatet bare blir gjettearbeid. Bare husk å sjekke kostnaden mot billige aktive subber som f.eks. xtc 10" fra surround.no eller lignende før du bruker for mye penger og tid på prosjektet.

 

 

Ja, jeg ser jo at bakdelen kanskje blir større enn fordelen i tilfelle. Da lar jeg bare disse 2 elemente ligge inntil videre. Har funnet en aktiv sub med forsterker til ei billig penge istede. Fått god omtale på nett (ca 9,5 av 10) så burde funke til mitt bruk. Er ikke kresen verken på kvalitet eller super-trykk, bare noe mer enn det som jeg har pr dagsdato.

 

Takk for svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...