Gå til innhold

Regulering av varmekabler og panelovner.


Anbefalte innlegg

 

hey hey hey, nå snakker vi. Det var jo akkurat det som var planen.

Men så blei jeg skremt av at UZB1 ikke var node nr 1 selv om HS3 sa den var det i noen sammenhenger alikevel(?)

Forstår jeg deg rett at når jeg kjører 2 USB controllere på samme HS3 så er begge "primary"

 

 

Hvis du kjører to forskjellige z-wave nettverk på samme HS3 så skal begge controllere ha status som "primary" med sin egen Home ID (alltså UZB1 har IKKE samme Home ID som z-sticken).

 

Utdrag fra lesestoffet jeg linket til:

 

The Z-Wave protocol defines two identifications for the organisation of the network.
 
The Home ID is the common identification of all nodes belonging to one logical Z-Wave network. It has a length of 4 bytes = 32 bits.
The Node ID is the address of a single node in the network. The Node ID has a length of 1 byte = 8 bits.
Nodes with different Home IDs cannot communicate with each other, but they may have a similar Node ID. This is because the two networks are isolated from each other.
 
On a single network (one Home ID) two nodes cannot have identical Node IDs. This means each node can be individually addressed giving you complete control of your own home automation system.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis du kjører to forskjellige z-wave nettverk på samme HS3 så skal begge controllere ha status som "primary" med sin egen Home ID (alltså UZB1 har IKKE samme Home ID som z-sticken).

 

...

 
The Home ID is the common identification of all nodes belonging to one logical Z-Wave network. It has a length of 4 bytes = 32 bits.
...

 

Ja jeg leste om at NodeID'en er bare en byte (- en par reserverte).

 

Pga. div testing er jeg nå på Node nr 120 selv om jeg bare har 60+ noder

Skal tro hvordan HS3 og sticken reagerer når jeg når 236...

 

 

Jeg måtte søke, men ja, det finnes faktisk! :)

Legg til "/repl" bak adressen til serveren din, som http://dinhsserver:tall/repl

 

 

 Herlig!

Da er det jo bare å dra i gang testingen av 2 Controllere :)

G

Lenke til kommentar

 

Ja jeg leste om at NodeID'en er bare en byte (- en par reserverte).

 

Pga. div testing er jeg nå på Node nr 120 selv om jeg bare har 60+ noder

Skal tro hvordan HS3 og sticken reagerer når jeg når 236...

Ingen fare så lenge du ikke har fysiskt mer enn 232 noder. HS vil bare starte fra begynnelsen og deligere bort gamle node nr. som ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

 

Ja jeg leste om at NodeID'en er bare en byte (- en par reserverte).

 

Pga. div testing er jeg nå på Node nr 120 selv om jeg bare har 60+ noder

Skal tro hvordan HS3 og sticken reagerer når jeg når 236...

Ingen fare så lenge du ikke har fysiskt mer enn 232 noder. HS vil bare starte fra begynnelsen og deligere bort gamle node nr. som ikke er i bruk.

 

hm det vil si at du HAR passert 232 noder med HS?

Jeg lurer litt på hvordan du "klarte" det?

Mye testing?

Og/Eller STORT nett?

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

hm det vil si at du HAR passert 232 noder med HS?

Jeg lurer litt på hvordan du "klarte" det?

Mye testing?

Og/Eller STORT nett?

 

Ja, i skrivende stund så har jeg 166 fysiske noder i nettverket mitt og som deg så har jeg testet og feilet utallige ganger. Men selve z-wave nettverket har alltid vært det samme (0 resets), så jeg har sikkert passert 232 software grensen et par ganger. :)

 

Som Moskus sier så er det ikke HS som deler ut nodenumrene, men kontrolleren som gjør det. All informasjon om z-wave nettverket ditt ligger på kontrolleren. HS fungerer kun som en software wrapper som viderefører kommandoer fra brukeren til kontrolleren og vice versa.

 

Så med andre ord kan du koble fra z-sticken din fra Windows boksen og plugge den i en Mac boks, fyr opp Indigo Domotics og du vil uten problemer kunne styre z-wave nettverket ditt derfra akkurat som du gjorde i HS (utenom dørlåser).

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

]

Jeg måtte søke, men ja, det finnes faktisk! :)

Legg til "/repl" bak adressen til serveren din, som http://dinhsserver:tall/repl

Testa dette og det funka selvfølgelig IKKE :( :(

 

Joda den slettet det gamle devicet, ga det nye navnet til det gamle men UPS, "glemte" å gi den nye deviceref'en som den gamle hadde.

Dermed var alle Eventreferanser og HSTouch Referanser fuckt'up. Grrrr

 

Da var det samme jobben som om jeg skulle gjort det manuellt bortsett fra at det var umulig å søke opp alle referansene til den gamle i Eventlista så jeg måtte gjette meg til hvor de var :(

 

Den slettet (selvfølgelig) ikke den gamle noden fra controlleren, så etter et Light Scan var den tilbake men nå med en ny DevRef.

 

Sukk. Hvorfor kan de ikke TESTE det de lager??

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Æ mulig jeg må bite i meg igjen noe av det raseriet  :blush:

 

Jeg lurer på om jeg kjørte testen gale veien.. :hmm:

 

I går tok jeg to TKB moduler og kjørte en test, pent og rolig og jeg TROR egentlig at DevRef ble flyttet riktig.

En må holde tunga rett i munnen her for det ene devicet blitr slettet (hvorfor i all verden kan de ikek bare swap'e dem???) og det andre beholder navnet sitt.

 

Forsøkte etterpå å sette opp de to TBK modulene på hvert sitt z-wave nett men der fikk jeg IKKE byttingen til å gå :(

 

Skal teste litt mer før jeg kommer opp med et forslag om hvordan dette burde fungere.

 

Forsøkte foresten også å HS databasen og bytte to devicer på den måten med SQLite men det funka dårlig...

Noen andre som har forsøkt å rote rundt i den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...