Gå til innhold

Regulering av varmekabler og panelovner.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Godt tips av abraxa! :)

 

Jeg har devicer for

  • Morning, dag, kveld, natt
  • Borte (alarm på)
  • Ferie

... som gir mye fleksibilitet med tanke på styring av lys og varme.

Vil ikke eventen stå og trigge hele tiden da?

hvis du f.eks gjør slik:

 

if "device morgen, dag, kveld, natt" is "kveld"

then "setpoint to 21"

 

da vil vel den prøve og sette setpointet konstant til "kveld" er over?

 

Jo, men jeg tror ikke du har det nøyaktige valget. Jeg har eventer som:

IF the device "MDEN" was set to "kveld"
THEN... do something smart with temperature.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ellers har jeg bygget inn Fibaro 2x1,5kW moduler i Biltema glassovnene mine så nå er pipelyden borte :)

 

Jeg vaklet mellom å bruke Aeon moduler da de ville kunne rapportert forbruk, men endte med Fibaro da jeg kunne beholde elektronikken i ovnene og la ovn-termostaten mate Switch 2 på modulen.

(Fibaro har 220V på switchene mens Aeon har 3V)

 

Dessuten er jo forbruket på en panelovn ganske kjent; -enten fullt på eller av ;)

 

Jeg kan nå se på displayet hva tempen er, sette termostaten på ovnen og når den slår inn/ut så får HS3 beskjed om det og kan eventuellt velge å slå på ovnen avhengig av andre parametere (og andre termostater) :)

 

OBS!

Dette er ikke ombyggnings arbeid for amatører eller folk med 10 tommeltotter.

Elektronikken er kun tilgjengelig innenfra og for å åpne ovnen må en skjære opp silikonen bak glassplatene med en langbladet tapetkniv.

Endret av Fermate
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm... kan jeg leie deg til å ta seg av Mills ovnene mine? ;)

 

"Første step for å reparere en bil er å tørre å åpne panseret"

Du kan jo starte med å se om du klarer å åpne en av dem selv.

 

Du har ikke testet en "Send Network Information to another Controller" fra Z-stick'en til UZB1?

 

Nei, må jeg ikke "make it primary" også?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har gjort dette en gang før via Zensys Tools, men det var ikke gjort på 1,2,3 siden jeg måtte resynce alle nodene etterpå slik at assosiasjonen til den nye kontrolleren ble riktig i nodene. Anbefaler deg å starte fresh hvis du har tid og mulighet for det. 

 

Men uansett, slik gjorde jeg det.

 

Last ned zensys-tools: http://www.moonlitzwave.com/zensys-tools.zip

 

  1. Koble til z-sticken til en maskin hvor du kjører Z-T (Zensys-Tools) og sjekk at den kommer opp i Z-T.
  2. I Z-T skift modus på z-sticken til SIS/SUC.
  3. Koble z-sticken tilbake til Homeseer boksen.
  4. Koble UZB1 til Z-T maskinen og sjekk at den kommer opp i Z-T.
  5. I Z-T skift modus på UZB1 til SIS
  6. I Homeseer så starter du "Add Secondary Controller" med z-sticken.
  7. I Z-T så starter du inclusion prosessen på UZB1. 
  8. Nå skal UZB1 være inkludert som secondary controller i nettverket med SIS modus aktivert.
  9. I Z-T så velger du UZB1 kontrolleren og trykker så på "Shift Primary".

Nå skal UZB1 være primær kontroller og z-sticken sekundær kontroller. Da kan du velge om du vil ekskludere z-sticken fra nettverket eller beholde den som sekundær kontroller. Resync alle nodene slik at de får riktig node nummer på UZB1 som primær kontroller.

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

Oi, litt mer omstendelig enn jeg hadde trodd! Tenker meg litt om før jeg impulskjøper UZB1...

 

Som du sier: Det er fint å starte fra bånn hvis man kan, men for meg innebærer det omtrent å starte helt fra scratch, så det tror jeg neppe er aktuelt nå. Med mindre jeg får mer søvn etter hvert (jævla 2 års jeksler!).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Oi, litt mer omstendelig enn jeg hadde trodd! Tenker meg litt om før jeg impulskjøper UZB1...

 

Som du sier: Det er fint å starte fra bånn hvis man kan, men for meg innebærer det omtrent å starte helt fra scratch, så det tror jeg neppe er aktuelt nå. Med mindre jeg får mer søvn etter hvert (jævla 2 års jeksler!).

Det fine med HS3 (som jeg savner sårt i Indigo) er at den har støtte for flere z-wave nettverk samtidig. Så da er det jo bare å legge til UZB1 kontrolleren med et eget z-wave nettverk til HS3 og starte i det små med å føre over noder fra det ene nettverket til det andre når tiden passer seg.

Dette er jo også en fin måte å teste ut z-wave nettverket på hvor du f.eks har et dev-nettverk hvor du tester nye moduler og andre ting før modulen har funnet sin endelige plass og deretter flytte den over til produksjon nettverket.

 

På denne måten vil produksjons nettverket alltid være mest mulig optimalisert uten blindveier i rutene som lett kan oppstå når du tester og flytter moduler rundt.

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

Det fine med HS3 (som jeg savner sårt i Indigo) er at den har støtte for flere z-wave nettverk samtidig. Så da er det jo bare å legge til UZB1 kontrolleren med et eget z-wave nettverk til HS3 og starte i det små med å føre over noder fra det ene nettverket til det andre når tiden passer seg.

Dette er jo også en fin måte å teste ut z-wave nettverket på hvor du f.eks har et dev-nettverk hvor du tester nye moduler og andre ting før modulen har funnet sin endelige plass og deretter flytte den over til produksjon nettverket.

 

På denne måten vil produksjons nettverket alltid være mest mulig optimalisert uten blindveier i rutene som lett kan oppstå når du tester og flytter moduler rundt.

Hmmm! Der sa du noe! Mulig jeg må teste likevel...

Lenke til kommentar

Det fine med HS3 (som jeg savner sårt i Indigo) er at den har støtte for flere z-wave nettverk samtidig. Så da er det jo bare å legge til UZB1 kontrolleren med et eget z-wave nettverk til HS3 og starte i det små med å føre over noder fra det ene nettverket til det andre når tiden passer seg.

Dette er jo også en fin måte å teste ut z-wave nettverket på hvor du f.eks har et dev-nettverk hvor du tester nye moduler og andre ting før modulen har funnet sin endelige plass og deretter flytte den over til produksjon nettverket.

 

På denne måten vil produksjons nettverket alltid være mest mulig optimalisert uten blindveier i rutene som lett kan oppstå når du tester og flytter moduler rundt.

hey hey hey, nå snakker vi. Det var jo akkurat det som var planen.

Men så blei jeg skremt av at UZB1 ikke var node nr 1 selv om HS3 sa den var det i noen sammenhenger alikevel(?)

Forstår jeg deg rett at når jeg kjører 2 USB controllere på samme HS3 så er begge "primary"

 

Og TAKK for lesestoffet.

 

Moskus:

Finnes det noen bytte en Devref med en annen utility for HS3?

 

For da kunne jeg beholde alle Eventer og HSTouch instillinger etter overføringen også...

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...