Gå til innhold

Regulering av varmekabler og panelovner.


Anbefalte innlegg

Har du klart og karre til det en beta verson av rfxcom? min verson er 30.0.0.24 og det ligger ikke noen nyere på hs3.

Vel... når du sier det. Jeg har hjulpet til med å debugge termostaten. ;)

 

 

Men, jeg lurer også på en annen ting og det er ang. hstouch. Med hs2 hadde jeg et bilde av en termostat i hstouch som jeg kunne se set punkt, temp i rommet og justere tempen opp eller ned ved å trykke på noen knapper. Trur jeg brukte termostat scriptet ditt og da klarte jeg og øke eller senke tempen via knapper i hstouch manuelt. For hvert trykk gikk tempen opp/ned med en halv grad. Dette får jeg ikke til nå, hvis jeg bruker den innebygde heater funksjonen i rfxcom.

Hvis du forstår hva jeg mener, har du noen forslag på hvordan jeg kan løse dette.

Ja, jeg brukte en combobox for å velge temperaturen. Bare sett status tracking til temperatur-selector-devicen. :)

 

Hvis du bruker Android, er ikke det like enkelt. Da må "noen" lage et script. CAPI er genialt, så det burde ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har du klart og karre til det en beta verson av rfxcom? min verson er 30.0.0.24 og det ligger ikke noen nyere på hs3.

Vel... når du sier det. Jeg har hjulpet til med å debugge termostaten. ;)

 

 

Men, jeg lurer også på en annen ting og det er ang. hstouch. Med hs2 hadde jeg et bilde av en termostat i hstouch som jeg kunne se set punkt, temp i rommet og justere tempen opp eller ned ved å trykke på noen knapper. Trur jeg brukte termostat scriptet ditt og da klarte jeg og øke eller senke tempen via knapper i hstouch manuelt. For hvert trykk gikk tempen opp/ned med en halv grad. Dette får jeg ikke til nå, hvis jeg bruker den innebygde heater funksjonen i rfxcom.

Hvis du forstår hva jeg mener, har du noen forslag på hvordan jeg kan løse dette.

Ja, jeg brukte en combobox for å velge temperaturen. Bare sett status tracking til temperatur-selector-devicen. :)

 

Hvis du bruker Android, er ikke det like enkelt. Da må "noen" lage et script. CAPI er genialt, så det burde ikke være så vanskelig.

 

Combobox, hva er det? hvor finner jeg den. Jeg ser kun "list box" "text box" og "group box" i hstouch.

Endret av Mr_Tiger
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Regner med at det er noen her som regulerer panelovner med homeseer. Hvordan har dere gjort det i hs3? bruker selv et tempsensor og en pluginmodul som jeg kobler panelovnen til. Får å styre dette bruker jeg et script som Moskus har lagd. Ser at smarthus selger noen termostater, noen som har testet disse mot panelovner.

 

Varmekabler har jeg ikke fått inn i hs enda, da jeg ikke har sett noen fullgode løsninger på dette enda. Hvis det er noen som styrer varmekabler via hs, hadde det vært fint om du kunne skrive et par ord om dette.

 

Jeg bruker SRT321, og den kan styre opp til fire pluginmoduler uten problemer. De kan enten grupperes via direkte assosiering, eller gjennom GUI (i alle fall i Vera).

 

Å bruke tempsensor til dette tror jeg kan føre til at temperaturen ikke holdes like stabil, det er i alle fall min erfaring. SRT321 har en setting for elektrisk oppvarming hvor den kjører 12 sykluser i timen. Hos meg fungerer dette utmerket og den holder en veldig stabil og behagelig temperatur.

 

En annen fordel er at du alltid kan overstyre eventuelle regler/setpoints manuelt ved å skru på hjulet. Det er jo ikke alle i familien som er enige i at 21 grader alltid er nok :-)

 

Hvor kjøper dere disse SRT321 termostatene...Tronika?

Lenke til kommentar

 

 

abraxa, vet du om noen Z-wave termostater som fungerer direkte med HS3 eller er det Nest som gjelder hos deg?

Selv så bruker jeg Secure SRT321 (har 11 stykk) sammen med 2 panelovner og 9 Qubino releer til varmekabler i Indigo. Dette fungerte også fint når jeg brukte HS3, men da med Fibaro releer.

 

Når du har brukt dem mot panelovner, brukte du pluginmoduler da. Som du satt kontaktet til panelovnen i.

Lenke til kommentar

 

 

Har vært i kontakt med Secure angående GEN5 pluginmoduler som ikke lar seg styre, og de er veldig aktive og på hugget for å finne ut av dette.

 

 

Hmm, er det de fra Aeotec? Det er jo de jeg forsøker å bruke..

Er det fortsatt problemer med dette, så skal jeg i hvert fall unngå denne feilkilden!

 

Ja, det stemmer. Da er det ikke rart du har problemer! Dette er modulene som smarhus selger, på klistremerket bakpå står det "Smart Switch Gen5 - ZW075"

 

Klipp og lim fra e-post med Secure:

Wesee no issue from a frequency or protocol point of view of the GEN5 switch. The product is Z-Wave Plus certified and has support for the binary switch command class, so will always work with the SRT321 when run as a two product system. We see from the Vera forum that many people are having issues Vera UI7 and our engineers suspect it is because the default the security is being set by Vera. We don’t support the security command class on the SRT321 at present and looking at the implementation it is going to have a battery life impact.

Hvordan "security" settes for disse modulene i HS vet ikke jeg noe om. Men jeg har mine tvil når det kommer til at dette utelukkende er Vera-problemer. Har fjernet modulene fra nettverket mitt, og likevel fungerer ikke direkte assosiering med SRT. Da er ikke Vera involvert...

 

Det er synd at dette ikke funker, for modulene er veldig fine, kompakte og lager ikke hørbar lyd når de switcher av/på (hvis ikke du ligger like ved og lytter da..:-))

 

.

 

Hvilke plugin moduler funger da?

Lenke til kommentar

Nå som jeg har fått opp srt321 har jeg noen spørsmål ang. oppsett av eventer.

 

Tenkte at jeg skal senke temperaturen om natten. Vil at den skal begynne å senke seg etter 0:30 til 6:00.

Når jeg setter dette opp i hs3 blir det slik

 

termostat%20natt_zps6u4avzpr.jpg

Det som er lit snodig er at jeg ikke kan velge time is after på den første linjen. Der får jeg bare opp sol ned/opp og noe mer med sol, samt "time is at" . de linjene under får jeg flere valg opp, slik som "time is before, after" bla bla. Ville jo hatt time after på den første linja også. Slik som det står nå starter eventen akkurat kl 00:30.

 

Eller bør jeg bygge opp termostat eventen anderledes?

Skal også ha dag temperaturer som er høyere, samt at det skal være litt forskjellig fra helgen i forhold til man-fred.

 

Ellers ser det ut som srt321 fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Sitter og tenker litt på hvordan man kan bygge opp eventer for thermostat, men ser at det kan bli mange evnter ut av det.

Si at jeg vil at følgene skal skje

 

Natt:

senke temperatur til 17C kl 0:30

 

morgen:

kl 6:00 vil jeg at den skal settet til 21C

Der vil jeg den skal være til vi drar på jobb...ca 2 timer.

Etter dette vil jeg at den skal settes til 17C grader igjen.

 

på kvelden vil jeg at temperaturen skal settes til 21C grader og der kan den være til natt eventen begynner.

 

Dette er for man-fre og jeg ønsker at det skal være litt anderledes i helgen.

 

Har begynt å sette opp eventene slik, men føler at det blir litt "feil" eller er det slik det må være`?

Bilde under viser bare til "etter jobb" har ikke tatt med kveld-eventen.

 

termostat_zps564ldf6b.jpg

Endret av Mr_Tiger
Lenke til kommentar

Vel, etter å ha tenkt litt, er kanskje dette en bedre måte og ta en dagssyklus på.

På eventene over vil vel den trigge eventen hele tiden, siden jeg har "time is before" og "time after"

Slik hadde jeg løst det.

 

Når du skal lage Eventer så kan det være en idé å ta et skritt tilbake og vurdere hva man faktisk vil oppnå.

Lenke til kommentar

Det kan vel være smart å lage en global parameter som du styrer til av eller på med et event liknende det over, da kan du kjøre spørringer mot denne parameteren fra alle scripts/events. Så slipper du å endre dato og tid i alle eventene dine.

 

F.eks. "erhjemme" og "ernatt", og kanskje "erferie"

Lenke til kommentar

Godt tips av abraxa! :)

 

Jeg har devicer for

  • Morning, dag, kveld, natt
  • Borte (alarm på)
  • Ferie

... som gir mye fleksibilitet med tanke på styring av lys og varme.

Hvordan lager jeg slike virtual devicer i hs3? mener du har nevnt at du har beskrevet dette tidligere, men finner ikke posten..

Lenke til kommentar

Den korte beskrivelsen:

Lag en ny device ("+" ikonet øverst til høyre i Device Management siden), Så kan du sette opp Status & Graphics som det passer deg. Jeg har dette:

kaliS.jpg

 

 

 

.... og selvfølgelig tilhørende Event-logikk for å automatisk sette en tidsstatus hvis det er hensiktsmessig. (Eksempler: Det blir automatisk morgen kl 06:00, og det blir automatisk kveld når et av jentenes "sovelys" blir skrudd på etter kl 18:00).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt tips av abraxa! :)

 

Jeg har devicer for

  • Morning, dag, kveld, natt
  • Borte (alarm på)
  • Ferie

... som gir mye fleksibilitet med tanke på styring av lys og varme.

Vil ikke eventen stå og trigge hele tiden da?

hvis du f.eks gjør slik:

 

if "device morgen, dag, kveld, natt" is "kveld"

then "setpoint to 21"

 

da vil vel den prøve og sette setpointet konstant til "kveld" er over?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...