Gå til innhold

Studiespesialisering eller Service og Samferdsel?


Josto

Anbefalte innlegg

Heihei

 

Jeg skal begynne på vgs til høsten og må jo snart søke.. Jeg lurer veldig på om jeg skal ta studiespesialisering eller service og samferdsel. (m/ påbygg) Jeg har mest lyst til å bli politi, men forsvaret høres også fristende ut ;) Jeg er ikke sykt skoleinteressert, men det går jo helt greit for tiden. Grunnen til at jeg vurderer Service, er at jeg gjerne vil være lærling i forvsaret i sikkerhetsfaget da dette virker spennende og service høres jo morsomt ut. Da blir jo det et femårløp siden jeg må ta påbygg, men jeg syntes fortsatt dette virker veldig fristende. Studiespes. høres helt greit ut, men jeg føler det bare blir det samme som ungdomskolen og at lærlingtiden kan være en tid med litt forandring og pause fra det teoretiske.

 

Så egentlig er det 3 ting jeg lurer på;

Hva er deres erfaringer fra studiespes eller service og samferdsel?

Hvor vanskelig er påbyggåret, har hørt at halvparten stryker..?

Service og samferdsel eller studiespes? hva ville du valgt? Vet at til syvende og sist er det mitt valg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er relativ flink på skolen, og du går service og samferds, tror jeg du vil føle det er veldig enkelt og du vil få ganske lite utfordringer. Når du skal ta påbygg vil det bli veldig mye teori på en gang, noe du ikke er vandt med fordi yrkesfag er såpass avslappende. Du får jo som du sier avbrekk fra skolen en dag i uken da du er i jobb :)

På studiespess, jobber du jevnt og godt i 3 år, om du er halvveis skoleflink vil du klare deg bra. Det er jo egentlig bare ungdomsskolen om igjen, som blir litt vanskeligere år for år.

 

Har selv intrykk av at service og sam. er for de "sløve" typene som er skolelei og ikke orker å jobbe med fag. Hvis klassen din er av den typen, er det lett for at du blir "dradd ned" med dem, og blir litt sløv med skolearbeid selv. Skal som sagt ikke mye til for å få BRA karakterer på den linjen, så om du er interessert i noe der så er det ikke dumt å velge den linjen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du er relativ flink på skolen, og du går service og samferds, tror jeg du vil føle det er veldig enkelt og du vil få ganske lite utfordringer. Når du skal ta påbygg vil det bli veldig mye teori på en gang, noe du ikke er vandt med fordi yrkesfag er såpass avslappende. Du får jo som du sier avbrekk fra skolen en dag i uken da du er i jobb :)

På studiespess, jobber du jevnt og godt i 3 år, om du er halvveis skoleflink vil du klare deg bra. Det er jo egentlig bare ungdomsskolen om igjen, som blir litt vanskeligere år for år.

 

Har selv intrykk av at service og sam. er for de "sløve" typene som er skolelei og ikke orker å jobbe med fag. Hvis klassen din er av den typen, er det lett for at du blir "dradd ned" med dem, og blir litt sløv med skolearbeid selv. Skal som sagt ikke mye til for å få BRA karakterer på den linjen, så om du er interessert i noe der så er det ikke dumt å velge den linjen :)

Takk for svar :)

 

Ja, har jo hørt at mange der tar det litt med ro. Og man glemmer nok en del ting når man ikke har matte mer enn et halvt år i første. Men tenker at man kanskje også blir litt mer skjerpet hvis mane er i forsvaret.

 

Jaja, jeg aner ikke hva jeg skal velge, den eventuelle skolen med service er 10 min gåtur herfra og studiespes er sånn 30 min m/ buss :3. Denne skolen med studiespes. har fagdag nesten hver dag, hvordan er fagdag? Er det bra med fagdag eller er det bare sykt mye av det samme?

Lenke til kommentar

Vanskelighetsgraden til påbygg syntes jeg er veldig oppskrytt, du klarer deg nok fint sålenge du legger ned litt arbeid i det uansett utgangspunkt.

 

Gikk selv, som du sikkert forstår yrkesfag + påbygg. Hadde gått studie spes om jeg hadde fått valget igjen. Du får mye bedre tid på fagene, og du lærer mye mer. Store deler av pensum blir utelatt på påbygg grunnet tidsbegrensning. Alle valgfagene du kan ta på 3 år mot 1 år er også en grunn til å velge studie spes. Jus og rettslære valgfagene er vel det som er mest relevant her for deg, ellers har du jo språk, kjemi, biologi, fysikk osv.

 

Ville kun valgt samferdsel + påbygg om du vil "ta den lette veien", om du vil utnytte disse årene til å tilegne deg mest mulig kunnskap velger du studie spes.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du er relativ flink på skolen, og du går service og samferds, tror jeg du vil føle det er veldig enkelt og du vil få ganske lite utfordringer. Når du skal ta påbygg vil det bli veldig mye teori på en gang, noe du ikke er vandt med fordi yrkesfag er såpass avslappende. Du får jo som du sier avbrekk fra skolen en dag i uken da du er i jobb :)

På studiespess, jobber du jevnt og godt i 3 år, om du er halvveis skoleflink vil du klare deg bra. Det er jo egentlig bare ungdomsskolen om igjen, som blir litt vanskeligere år for år.

 

Har selv intrykk av at service og sam. er for de "sløve" typene som er skolelei og ikke orker å jobbe med fag. Hvis klassen din er av den typen, er det lett for at du blir "dradd ned" med dem, og blir litt sløv med skolearbeid selv. Skal som sagt ikke mye til for å få BRA karakterer på den linjen, så om du er interessert i noe der så er det ikke dumt å velge den linjen :)

Takk for svar :)

 

Ja, har jo hørt at mange der tar det litt med ro. Og man glemmer nok en del ting når man ikke har matte mer enn et halvt år i første. Men tenker at man kanskje også blir litt mer skjerpet hvis mane er i forsvaret.

 

Jaja, jeg aner ikke hva jeg skal velge, den eventuelle skolen med service er 10 min gåtur herfra og studiespes er sånn 30 min m/ buss :3. Denne skolen med studiespes. har fagdag nesten hver dag, hvordan er fagdag? Er det bra med fagdag eller er det bare sykt mye av det samme?

 

 

Vi har ikke noe "fag dag" på min skole, jeg går studiespess. Det er noen skoler som har et fag en hel dag, men dette kommer jo helt ann på timeplanen til forskjellige skoler, ang. lærere osv. Ikke la eventuell reisetid hindre deg i hva du velger :) På studie får du gå mer inn på flere tema, på påbygg går du kjapt og kort over ALT- du får ikke tid til å fordype særlig i noe.

Kan ikke si hva du skal velge, men ønsker deg lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du aner ikke hva du skulle studert, men er oppriktig interessert i service og samferdsel? Svaret gir seg nesten selv. I Norge er det mye lettere å angre på at du har gått yrkesfag enn studiespesialiserende, og det finnes flere måter å skaffe seg studiekompetanse på. Hvis jeg hadde fått leve om igjen ville jeg tatt fagbrev først.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På min skole har vi ca. 3/4 fagdager per fag i året, disse blir vanligvis brukt til heldagsprøver o.l. Jeg synes fagdag hver dag høres veldig rart og dårlig ut? Tviler egentlig på at noen skoler vil sette opp timeplanen slik, så det kan kanskje være lurt å sjekke.

 

Og når det gjelder valget av linje så har jeg svaret til deg: Studiespesialisering. Som nevnt tidligere i tråden er S&S for skoleleie "slasker" som bare vil trekke deg ned uansett. Når jeg skulle søke til vgs vurderte jeg idrettslinjen også. Jeg kan tenke meg at om jeg hadde søkt idrett hadde snittet mitt høyst sannsynlig vært betydlig lavere, og fremitiden min mye mørkere. :rofl:

 

GL

Lenke til kommentar

Det trekker deg også ned å starte på studier du ikke vet om du ønsker etter tre umotiverte år med studiespesialisering, men med et fagbrev har du noe betydelig mer matnyttig å falle tilbake på. Forresten - "trekke ned" - trenger du å komme så jævla høyt da? Er ikke trivsel målet, og ikke klatring? Jeg er enig i at det nok kan være svært forskjellige miljø og folk på allmenn og yrkesfag. Selv hadde jeg nok ikke overlevd på sistnevnte, noe som var mye av grunnen til at jeg valgte "feil". Men trådstarter har nok bedre mulighet til å dømme hvordan han vil klaffe med denne gjengen enn det vi har.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg overdrev naturligvis litt i det tidligere innlegget mitt. Service og Samferdsel er sikkert helt fint det, jeg har aldri gått på det, og kan egentlig ikke si noe om hvordan det er, jeg vet bare at det var de aller dårligste fra ungdomsskolen som valgte S&S der jeg går på skole.

 

Uansett, jeg vil fremdeles anbefale studie, jeg vil si (mulig noen er uenige) at det er bedre å begynne på studie, for så å bytte om det blir vanskelig/kjedelig. En det er å begynne på noe annet, for så å bytte andre veien.

Endret av Mixam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sånn mange tenker. Men greia er at norske politikere i lang tid har sett på høyere utdannelse som veien til lykke og noe alle helst bør ha, og det er flust av muligheter for en yrkesutdannet til å skaffe seg dette i ettertid. Selv om det er mulig å gå andre veien også, er ikke systemet lagt opp til at en nyutdannet master skal gå hen og bli mekaniker. Trådstarter har en ting han er interessert i, og ingen studier som for øyeblikket virker spennende. Da blir det å følge interessen et skritt nærmere mot å finne seg selv enten han trives eller ikke, noe som senere vil gjøre det lettere å eventuelt velge riktig høyere utdannelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...