Gå til innhold

Ønsker å studere


Capslock

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er ung, men har en 100% jobb og betaler husleie. Sitter med fagbrev innen bygg, men ønsker nå å studere igjen. Men ser dette kan bli vanskelig.

 

Jeg har lenge tenkt på dette, men føler det er fler ting som stopper meg. Stort sett økonomisk sett. Har sett på ingeniørstudier, og dette frister veldig.

 

Og når det kommer til ingeniør studier, har ikke studiespess, så tenkte på forkurs til ingeniør. Har ikke mulighet for å studere fulltid, så det jeg lurer på, er om det er mulig å ta forkurs nettbasert, altså selvstudie. Helst ved HIOA, men også ved NKI. Jeg ser NKI har noe som heter forkurs ingeniør, men dette er bare matte og fysikk, men har lest og sett at forkurs innebærer norsk og andre fag i tillegg?

 

For å søke på bachelor til byggingeniør studiet, hvilke krav har dem til forkurset, tenker da på denne kvota dem har etc.

 

Og ja, jeg er klar over at det vil være nødvendig å studere fulltid for bachelor hvis den tid kommer, men håper å ta dette forkurset i løpet av et år og se hvordan året forandrer seg, økonomisk etc.

 

Hjelp! :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg er ung, men har en 100% jobb og betaler husleie. Sitter med fagbrev innen bygg, men ønsker nå å studere igjen. Men ser dette kan bli vanskelig.

 

Jeg har lenge tenkt på dette, men føler det er fler ting som stopper meg. Stort sett økonomisk sett. Har sett på ingeniørstudier, og dette frister veldig.

 

Og når det kommer til ingeniør studier, har ikke studiespess, så tenkte på forkurs til ingeniør. Har ikke mulighet for å studere fulltid, så det jeg lurer på, er om det er mulig å ta forkurs nettbasert, altså selvstudie. Helst ved HIOA, men også ved NKI. Jeg ser NKI har noe som heter forkurs ingeniør, men dette er bare matte og fysikk, men har lest og sett at forkurs innebærer norsk og andre fag i tillegg?

 

For å søke på bachelor til byggingeniør studiet, hvilke krav har dem til forkurset, tenker da på denne kvota dem har etc.

 

Og ja, jeg er klar over at det vil være nødvendig å studere fulltid for bachelor hvis den tid kommer, men håper å ta dette forkurset i løpet av et år og se hvordan året forandrer seg, økonomisk etc.

 

Hjelp! :hm:

Ja du kan ta forkurs på nett/kveld. Har selv tatt det på dagtid ved UiS men de kjørte også undervisningen på kveld og alle forelesninger lastes opp på nett slik at en kan stream'e det fra hvor en befinner seg. Også mulig å ta eksamen andre plasser i landet men da må en betale en del så greit å finne flere i samme situasjon(fast sum).

 

Ellers ville jeg sjekket Y-veien, da "hopper" du over forkurs året og tar det underveis i utdanningen, altså du søker på grunnlaget av fagbrevet ditt og karakterene fra vitnemålet. Disse finnes også som deltidsstudie.

 

Er i samme situasjon som deg, vill studere men vill ha det like økonomisk romslig Som i dag. Jeg starter på Y-veien elektro/automasjon ing. Ved hsh til høsten, da blir det to dager på skolen og tre dager på jobb i uken. All forelesning havner på nett så en trenger kun å stille til de timene som det kreves oppmøte i(lab, eksamen osv) om en er strukturert nok. Jeg kommer til å prøve dette første år og se om det fungerer, tror det skal gå greit når jeg har tatt forkurs tidligere og 50% av første året er matematikk/fysikk med samme pensum som forkurs.

Lenke til kommentar

 

Verd å merke at om du går Y-veien så brukes det tid til å lære videregående realfags matte og fysikk som ellers ville gått til ingeniøremner.

Verdt å nevne at dette "byttes" ut med all kunnskapen en har blitt lært på yrkesfag som de som kommer fra allmenn må igjennom :)

 

 

Jeg kan se det er tenkt at det er slik det skal være, men de fagene som "byttes ut" krever ofte en høgere forståelse i matematikk (mye angående komplekse tall, spesielt innenfor elektro). Men det kommer vel litt an på de forskjellige y-linjene rundt om i landet. Så jeg vil ikke si kunnskapen fra de som kommer fra yrkesfag byttes ut, men rettere sagt at de har en litt annen kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kan se det er tenkt at det er slik det skal være, men de fagene som "byttes ut" krever ofte en høgere forståelse i matematikk (mye angående komplekse tall, spesielt innenfor elektro). Men det kommer vel litt an på de forskjellige y-linjene rundt om i landet. Så jeg vil ikke si kunnskapen fra de som kommer fra yrkesfag byttes ut, men rettere sagt at de har en litt annen kunnskap.

 

 

Jeg kan ikke uttale meg om byggfag, men jeg som kommer fra Automasjon som er en 3årig videregående utdanning VET at det er mye stoff de som kommer fra allmenn fag ikke har vært igjennom så de må ha inn for å forstå grunnleggende automasjon/elektro, de timene de bruker på dette kan vi som kommer fra yrkesfag bruke på å lære matematikk'en og fysikken som vi mangler, altså 1 fag over to semestre(det er slik det er lagt opp på den Y-veien jeg har tenkt å gå).

Lenke til kommentar

Følgende gjelder opplegget på Høgskolen i Gjøvik, kan ikke uttale meg om de gjør det annerledes andre plasser.

Y-vei er meg bekjent tilrettelagt for at du skal kunne klare å ta en bachelor på 3 år. Dette gjøres ved noe som minner om en tre-semesters ordning, som gjør at du blant annet har sommerkurs i matematikk R1, forkurs i norsk for Y-vei, forkurs i matematikk for Y-vei, og forkurs i fysikk for Y-vei.

Disse fagene kommer da i tillegg (ikke i stedet for) de vanlige ingenørfagene første året, slik at du er á jour med de andre fra og med 2. studieår. Du kan dog søke om fritak i noen fag på bakgrunn av fagbrevet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...