Gå til innhold

TEST: Bose QuietComfort 20i støykanselerende ørepropper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av egen erfaring, kan jeg anbefale Shure sine in-ear monitors.

Jeg har vært gjennom en drøss headset/in-ear og sitter nå med Shure SE535; de er helt overlegne alt annet jeg har prøvd.

Skal man opp i de prisklassene som det er snakk om her, er det få som kan slå Shure sin kvalitet på både lyd og konstruksjon.

Jeg vil til og med gå så langt å si at Shure SE425 nok vil gi både bedre lyd og konstruksjon enn disse fra Bose - i tillegg er de noen hundrelapper billigere.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bedre lyd, kanskje, men nå er det vel lydisolering Bose satser hardt på her. Og der er de ofte øverst på lista.

Nettopp det som gjør Shure overlegne! Du trenger ikke støyreduksjonsteknikk, når materialet og designet gjør dem pottetette. Det er som å ha på seg luksus hørselsvern, med studio kvalitet musikk.

Endret av iRevGrip
Lenke til kommentar

Selv med støyreduksjon blir det for meg latterlig å betale over 2000 spenn for noe som kun "låter greit".

Låter greit, er faktisk en vesentlig prestasjon, kanskje uten sidestykke, i et bråkete miljø. SÅ med mindre man sitter i stua si, uten noe bråk, så er den oppfattede lydkvaliteten ganske tett opp med hvor god støykanselering du klarer å oppnå. Og i samme klassen har jeg ikke funnet noe bedre (det finnes helt sikkert bedre). Selv et bedre (og mye større) beyerdynamic sett som jeg også eier, er vesentlig dårligere på f.eks bussen til jobb, rett og slett fordi dens passive løsning ikke er like effektivt til å fjerne de ganske sure tonene fra motoren på en buss som kaver seg oppover bakkene, eller fra sidemannens koss-headsett.

Så "helt greit" vil slå det meste av andre ørepropper der ute i det miljøet de er tilltenkt. :)

Å sitte med de i stua for å høre på symfoniorkesteret tror jeg det er svært få som vil, for ja, det er de ikke gode nok til. Da tar man frem anlegget eller noen klumper av noen øreklokker. Det er det DE er tiltenkt.

 

Du får helt sikkert de som er svært godt passivt støydempet, og som kombinerer dette med knall lyd. Men de er som regel også noen monsterklumper som heller ikke her er egnet å drasse med seg rundt omkring. Følgelig også hvorfor jeg har både QC20 OG et godt headsett, så vell som et høyttaleranlegg. Alt til sin bruk.

 

Oppsummert så vil jeg bare si at jeg er helt enig i at Bose kunne lagt mer sjel i lydkvaliteten, og at det først kan virke rart å betale så mye for "grei lydkvalitet". Men til tross for det så er det slike ørepropper som dette som vil gjøre at du smiler hver gang du aktiverer den aktive støydempingen, lar ørene få legge seg tilbake for å slappe av og nyte musikken som gir den beste opplevelsen. Som oftest medfører å senke lydnivået 4-5 hakk på mobilen, da støynivået rundt deg er blitt så lavt at du ikke trenger fullt volum.

 

Min største skuffelse er av helt annen grunn.

Jeg hadde et håp om at det kanskje ville være merkbart mindre belastende på ørene å kunne sette på aktiv støydemping, og så sette på laveste nivå på mobilen. Men den gang ei, for det virker som om den aktive støydempingen er ganske belastende i seg selv (av ukjent grunn). Men igjen, ørepropper er vel kanskje noe av det verste du kan gjøre for ørene.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det er nok stor forskjell på lydisolering først og fremst. Mine Bose Quiet Comfort 25 gjør at jeg kan støvsuge ombord på et fly uten at jeg hører noenting. Det kan nok ikke de du kjøpte for 110 kr.

Lenke til kommentar

Syns denne anmeldelsen er litt vel harsh med tanke på lydkvaliteten.
Lydkilden har også en del å si, og ved en gjennomlesning og et kjapt tilbakeblikk klarer jeg ikke finne at det står nevnt hva kilden er. (Antar dog iphone da det er QC20i)

Selv bruker jeg disse sammen med en iPhone 6, bruker soundcloud, extreme bitrate spotify, å jeg er svært fornøyd med lydkvaliteten tatt i betraktning at man hovedsaklig kjøper disse for støykanselleringen.

Gikk fra et B&W P7 til disse som reisepartner, å det ble ikke så ille som forventet. De er ikke noe spesielt å kjøre på full rulle riktignok, men ved greit høyt volum og lavere er de helt flotte.

Kan heller ikke si meg enig i at de føles billige, langt der ifra. Solide ledninger, føles svært godt montert, pluggene føles svært gode. Mye plast riktignok, men føles alikevel svært svært solid. Fjernkontrollen fremstår også som svært godt produsert.

Eneste jeg har å klage på er at batteriklossen er ganske så i veien, lite glad i lo fra lommer, samt kort ledning frem til enheten du kobler til.

Endret av deac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av egen erfaring, kan jeg anbefale Shure sine in-ear monitors.

Jeg har vært gjennom en drøss headset/in-ear og sitter nå med Shure SE535; de er helt overlegne alt annet jeg har prøvd.

Skal man opp i de prisklassene som det er snakk om her, er det få som kan slå Shure sin kvalitet på både lyd og konstruksjon.

Jeg vil til og med gå så langt å si at Shure SE425 nok vil gi både bedre lyd og konstruksjon enn disse fra Bose - i tillegg er de noen hundrelapper billigere.

:)

 

Jeg deler helt samme erfaring. Har SE535 og de er helt tette med riktige propper på. Jeg ble sliten i ørene (dvs. det var uvant å ha så tunge propper med plugger som presset så mye) i starten, men etter en uke så er det som fot i hose. Når jeg langs 2 felts motorvei med 80KM/t så merker jeg ikke noe til trafikkstøyen så lenge jeg hører på musikk. Nå har jeg ikke testet de på fly, men den passive støydempinga er så bra jeg aldri kommer til å se meg etter noe annet.

Lenke til kommentar

Med den lydkvalitet vs pris på det raklet de lager så kan dere få ett gratis tips !

 

Kjøp noen skikkelig ørepropper og ett hørselsvern !

 

Ser mer urbant ut også wohoo

 

Det er deilig å gå med i mange timer? Altså hørselvernet som etterhvert gnager og gnager. Samt øreproppene som gjør øregangen hårsår.

Lenke til kommentar

Jeg har forhåpninger til en variant uten denne tilhørende batteripakka. Jeg vet ikke om det kommer løsning som trekker på de interne batteriene. Jeg ville sette en knapp på at Apple selv kommer med tilsvarende løsninger i og med deres oppkjøp av headset-produsent. Vi får se!?

Lenke til kommentar

 

Med den lydkvalitet vs pris på det raklet de lager så kan dere få ett gratis tips !

 

Kjøp noen skikkelig ørepropper og ett hørselsvern !

 

Ser mer urbant ut også wohoo

 

Det er deilig å gå med i mange timer? Altså hørselvernet som etterhvert gnager og gnager. Samt øreproppene som gjør øregangen hårsår.

 

Ser at det har skjedd liten utvikling når det gjelder ironi og skriftlig...

 

Det som er så synd med Bose er at lydkvalieten ikke står i til med prisen. De lager ett helvetes bra støyreduksjonssystem, men lydkvaliteten høres ut som ett 400 kroners headsett.

Selv foretrekker jeg å bruke B&W P7 selv om det slipper inn mye mer lyd naturlig nok på tog feks enn Bose - tenk å dyttet støyreduksjonsteknologien inn i ett P7 - da snakker vi fisk !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns denne anmeldelsen er litt vel harsh med tanke på lydkvaliteten.

Lydkilden har også en del å si, og ved en gjennomlesning og et kjapt tilbakeblikk klarer jeg ikke finne at det står nevnt hva kilden er. (Antar dog iphone da det er QC20i)

 

Hei, vedrørende kilde: Proppene er sjekket både med en iPhone 6, en MacBook og en stasjonær PC.

Lenke til kommentar

Bruker disse til og fra jobb hver dag. Er helt supre på bussen, i hvert fall. Er enig at lydkvaliteten ikke står i stil med prisen. Nå er det egentlig ikke så viktig for meg. Jeg hører stort sett på lydbøker. Har også B&W C5. De har mye bedre lyd, men isolerer altfor dårlig til at de fungerer på bussene her i Oslo.

Lenke til kommentar

 

Med den lydkvalitet vs pris på det raklet de lager så kan dere få ett gratis tips !

Kjøp noen skikkelig ørepropper og ett hørselsvern !

Ser mer urbant ut også wohoo

 

Det er deilig å gå med i mange timer? Altså hørselvernet som etterhvert gnager og gnager. Samt øreproppene som gjør øregangen hårsår.

Personlig så skal QC20 kombineres med hørselsvern på TG 2015, da jeg tipper den aktive støydempingen alene kommer til å gå bananas med det støynivået.

 

Men tidlige tester kan indikere rimelig lav grad med komfort, og sannsynlig ganske så vondt etter noen timer ja. ^^

Lenke til kommentar

Finnes sikkert litt forskjeller på hørselverna også.

 

Kanskje det er noen som ikke er fullt så faste i klypa. Skjønt man forstår jo gjerne at en arbeider trenger et litt stramt grep om skallen, slik at det ikke faller av i utide.

 

De på TG er jo oftest en gjeng passivt / stillesittende folk, så behovet er jo annerledes. Må si jeg har kun vært på TG en gang i mitt liv ca. 1 - 2 timer bare for å se den vidunderlige "galskapen". Var artig det..

(bor ikke på den kanten av landet, så.. ellers skulle jeg nok vært der litt oftere ja)

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...