Gå til innhold

AGP Aperture Size


[]Vibbe[]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er minne som skjermkortet låner fra systemet (physical only) til å bruke som texture minne. Det beste er å sette denne til cirka dobbelt av hva skjermkortet har. Men har du f.eks et 128MB kort og 256MB minne på systemet sliter du litt... så da er det best å sette bare 128MB.

Er du helt sikker på det?

 

Jeg har 256 mb skjermkort som da ifølge din teori skal jeg sette 512 mb til aperture size.......?

 

Aperture size er jo minne som skjermkortet kan låne av om den kommer opp i krevende oppgaver der den går tom for minne, men jeg synest det er mere omvendt....jo mere minne du har jo mindre på aperture, for ved mye minne på kortet er det slettens ikke sikkert kortet trenger å låne minne fra systemet i det heletatt. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har 256 mb skjermkort som da ifølge din teori skal jeg sette 512 mb til aperture size.......?

 

Aperture size er jo minne som skjermkortet kan låne av om den kommer opp i krevende oppgaver der den går tom for minne, men jeg synest det er mere omvendt....jo mere minne du har jo mindre på aperture, for ved mye minne på kortet er det slettens ikke sikkert kortet trenger å låne minne fra systemet i det heletatt. :roll:

AGP aperture brukes så vidt jeg vet bare til textures. AGP Aperture Texture Memory. Det finnes ingen spill som krever SÅ mye texture minne dog. Så en AGP aperture over 256mb er fullstendig sløs. Faktisk holder 128 på kortet+64 aperture til nesten alle dagens spill. Rationen jeg bringer opp er i henhold til fysisk arkitektur. Driver du f.eks med 3d rendering kan du ha bruk for å følge den regelen. Men da har man gjerne et par gig minne fra før av.

Lenke til kommentar
[quote name='Vanessa' date='02/11/2003 : 18:14'] [quote name='Slabbedasken' date='02/11/2003 : 17:45'] Jeg har 256 mb skjermkort som da ifølge din teori skal jeg sette 512 mb til aperture size.......?

Aperture size er jo minne som skjermkortet kan låne av om den kommer opp i krevende oppgaver der den går tom for minne, men jeg synest det er mere omvendt....jo mere minne du har jo mindre på aperture, for ved mye minne på kortet er det slettens ikke sikkert kortet trenger å låne minne fra systemet i det heletatt.  :roll: [/quote]
AGP aperture brukes så vidt jeg vet bare til textures. AGP Aperture Texture Memory. Det finnes ingen spill som krever SÅ mye texture minne dog. Så en AGP aperture over 256mb er fullstendig sløs. Faktisk holder 128 på kortet+64 aperture til nesten alle dagens spill. Rationen jeg bringer opp er i henhold til fysisk arkitektur. Driver du f.eks med 3d rendering kan du ha bruk for å følge den regelen. Men da har man gjerne et par gig minne fra før av. [/quote]
Nettopp så det med å ha dobbelt så mye aperture size som minne på kortet er bare sløs.

jeg ville sagt at 64-128 mb vilel vært optimalt for de med 512 mb system-minne og 128-256mb for de med 1024 mb system-minne.

Selv har jeg 1 gig, men tar ikke aperture over 128 mb, for jeg mener det er bortkastet og stenge ut en fjerde del av system-minnet bare for å backe opp et skjermkort som har mere enn nok minne fra før av :nice:

Det er iallefall min mening ;)
Lenke til kommentar

AGP aperture brukes så vidt jeg vet bare til textures. AGP Aperture Texture Memory. Det finnes ingen spill som krever SÅ mye texture minne dog. Så en AGP aperture over 256mb er fullstendig sløs. Faktisk holder 128 på kortet+64 aperture til nesten alle dagens spill. Rationen jeg bringer opp er i henhold til fysisk arkitektur. Driver du f.eks med 3d rendering kan du ha bruk for å følge den regelen. Men da har man gjerne et par gig minne fra før av.

AGP minne kan også brukes til å lagre geometry.

Lenke til kommentar
Så det dere sier er at visst eg har 9700pro 128, så er det en fordel å har 256 på AGP Aperture size?

 

Har forresten 512MB RAM

Hadde du satt av 256 mb av system minnet ditt til Aperture size vilel du halvert det lille du allerede har av ram, og du vilel opplevd mase medl agg, for den rammen du setter av til skjermkortet kan ikke brukes i maskinen, så max 128 mb ville jeg sagt ;)

Lenke til kommentar

Hadde du satt av 256 mb av system minnet ditt til Aperture size vilel du halvert det lille du allerede har av ram, og du vilel opplevd mase medl agg, for den rammen du setter av til skjermkortet kan ikke brukes i maskinen, så max 128 mb ville jeg sagt  ;)

 

Kan ikke systemet bruke av den ram du har satt av til AGP hvis ikke AGP bruker den aktuelle RAM@en? Sett aperturen til 256 og napp ut nok brikker til at du har 256MB ram (Eller nærmeste enkle aperture). Hvis din teori stemmer, vil ikke systemet boote. ;)

 

Hva det angår av størrelse på Aperure Size så mener jeg at hvis du har et 128MB kort, trenger du strengt tatt ikke mer enn (Merk: MAX) 128MB Aperture. 64 burde holde. Hva du setter aperturen til kan også ha noe å si på stabiliteten til systemet. Du kan faktisk klare å lage et ustabilt system med for liten aperture.

Har du 256MB trenger en ikke å sette av så mye. (Hvis kortet klarer å utnytte det)

64MB eiere burde holde seg rundt 128-256MB grensa.

32MB eiere (eller mindre og hvis de spiller nyere spill) burde kjøpe seg nytt.

 

Det beste svaret bude vel være ganske greit: Prøv deg fram selv og se =)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet, så tar ikke aperture size'n opp f.eks 128MB av rammen konstant, men kun i spill det er nødvendig med det....

 

Et sted du kan teste dette er hvis du har et gammelt Geforce2 eller et annet 32mb kort, så setter du aperture size til f.eks 128MB og kjører tekstur testen i 3dmark 2000

 

Da vil kortet kjøre 8, 16 og 32MB teksturer uten problem, men på 64MB testen (som ikke vil starte uten høy aperture size) vil du se meget redusert ytelse.

 

Altså, det er ikke farlig å sette på mye aperture. Etter det jeg har hørt, så er det optimalt med halvparten av totalt systemminne

Lenke til kommentar

skulle spille max payne 2 med 1200x1600 og 6xaa +16xaf

fikk beskjed at måtte ha 140mb ram på grafikkortet(ati 9800) for og kjøre dette oppsette

har 128mb ram på kortet mitt..

 

kan det da være en fordel og sette opp Aperture Size til 128mb(eller mere)?

 

ps:Slabbedasken,nå får du utnyttet din ram på kortet hvis du spiller max payne 2. ;)

Lenke til kommentar

Ja men husk også det at System minnet er så UTROLIG treig at du vil ikke nødvendigvis vinne noe på å låne fra system mine, du vil allikavel oppleve lagg i spill osv. Her er et regnestykke som beviser theorien:

 

Systemminnet er utrolig mye tregere, så det hjelper uansett ikke mye.

Grafikkort: 380MHz (760"MHz" effektivt) DDR-ram med 256bit gir: 24,3 GigaByte/s.

Systemminnet: 200MHz (PC3200) dual DDR-ram (dvs. 2x64bit) gir: 6,4 GigaByte/s.

 

Som dere ser her er system minne (selv av nyere modell) hele 4 ganger tregere enn skjermkort minne, og dette vil merkes om kortet begynner å suge resursser ;)

 

Her har vi gått ut ifra ram hastigheten på et Radeon 9800 pro og PC3200 minne, og dere ser forskjellen her.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet, så tar ikke aperture size'n opp f.eks 128MB av rammen konstant, men kun i spill det er nødvendig med det....

 

Et sted du kan teste dette er hvis du har et gammelt Geforce2 eller et annet 32mb kort, så setter du aperture size til f.eks 128MB og kjører tekstur testen i 3dmark 2000

Det var akkurat det jeg prøvde å få frem.

 

Men jeg tror ikke å øke Aperturen har noe å si for tekstur testen i 3DM2K. Jeg hadde et Radeon 64MB ViVo kort før og jeg kunne ikke kjøre 64MB testen. Skjønte aldri hvorfor, prøvde allverdens drivere og kortet ble gjenkjent som et 64MB kort.

 

Uansett, den testen er til for å teste VRAM, ikke sysRAM. Etterhva jeg har forstått. Ergo vil det ikke funke å få kjørt den uansett Aperture. Jeg satte Aperture til 128 og kunne fortsatt ikke kjøre testen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...